• 0

30% aandeelhouder van bestaande BV

Allen,

 

Ik sta op het punt aandeelhouder te kunnen worden in het bedrijf waar ik nu bijna 3 jaar werk.

 

Tot september 2015 was het gedurende 15 jaren een VOF, maar door uitdiensttreding van de laatste vennoot heeft de huidige directeur een BV opgericht.

 

Het plan is om de BV te verdelen over 3 personen, de huidige directeur, een commercieel collega en mijn persoon.

 

Dit moet bij de notaris worden vastgelegd (wat zijn daarvoor normale afspraken?) en statutair wordt ik dan ook directeur.

 

Er wordt geadviseerd (ook hier op het forum) om een eigen BV op te zetten (Holding) en te gaan werken met een management fee. De management fee die is opgenomen in de begroting voor 2017 is € 6000,- p.m. Ik ga dan af van de huidige payrol van de BV.

 

Ik verdien nu als werknemer op de payrol € 3751,- bruto en krijg € 670,- als mobiliteitsvergoeding.

 

Kan ik ergens al snel een rekensom maken of die € 6000,- management fee voldoende is, na afdracht belasting, auto, pensioen verzekering etc. etc.?

 

Ik dien voor 30% van de aandelen € 30000,- te betalen. Ik wil hiervan € 10000,- uit eigen geld halen en de resterende € 20000,- financieren. Kan ik dit "gewoon" doen met een Persoonlijke lening?

 

De begroting laat zien dat er volgend jaar een potentiële "winst" behalen van € 90000,- Er wordt mij de worst voorgehouden dat hiermee wordt aangetoond dat de investering al in 1 jaar terugverdiend kan zijn, maar zo werk het toch niet? Moet er niet gezamelijk gekeken worden naar divident uitkeringen, of sla ik hier de plank volledig mis?

 

Overigens is de BV dus net een jaar oud en sluiten we dit jaar af met een prognose van € 21000,- verlies....

 

De begroting van € 90000,- winst wordt gerealiseerd door een betere verkoop van onze producten en het afscheid nemen van 2 collega's.

 

De omzet is nu € 780000,- per jaar en staat in de begroting voor 2017 op € 800000,-

 

Alvast heel erg bedankt voor de reacties.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Dennis,

 

Welkom op HL! Ik zal proberen te reageren op je vragen en inzichten te verschaffen waar mogelijk.

 

Ik sta op het punt aandeelhouder te kunnen worden in het bedrijf waar ik nu bijna 3 jaar werk.

 

Tot september 2015 was het gedurende 15 jaren een VOF, maar door uitdiensttreding van de laatste vennoot heeft de huidige directeur een BV opgericht.

 

Het plan is om de BV te verdelen over 3 personen, de huidige directeur, een commercieel collega en mijn persoon.

 

Dit moet bij de notaris worden vastgelegd (wat zijn daarvoor normale afspraken?) en statutair wordt ik dan ook directeur.

Realiseer jezelf dat je van werknemer naar ondernemer gaat. Ik wil je niet afschrikken maar voor een DGA is geen sociaal vangnet.

 

Uiteraard moet je dit bij een notaris doen (oprichten van een BV). Daarnaast zul je afspraken (ik noem het altijd de huwelijkse voorwaarden) vast moeten leggen omtrend wat te doen bij bijvoorbeeld ruzie.

 

Is er hier sprake geweest van het Omzetten VOF naar BV?

 

Er wordt geadviseerd (ook hier op het forum) om een eigen BV op te zetten (Holding) en te gaan werken met een management fee. De management fee die is opgenomen in de begroting voor 2017 is € 6000,- p.m. Ik ga dan af van de huidige payrol van de BV.

 

Ik verdien nu als werknemer op de payrol € 3751,- bruto en krijg € 670,- als mobiliteitsvergoeding.

 

Kan ik ergens al snel een rekensom maken of die € 6000,- management fee voldoende is, na afdracht belasting, auto, pensioen verzekering etc. etc.?

 

Ik kan je een eigen Holding sowieso adviseren. Ik vind een management-fee van €6000,- (excl. btw?) relatief krap. Laat een fiscalist je hier goed in adviseren.

 

Ik dien voor 30% van de aandelen € 30000,- te betalen. Ik wil hiervan € 10000,- uit eigen geld halen en de resterende € 20000,- financieren. Kan ik dit "gewoon" doen met een Persoonlijke lening?

 

Het nieuwe bedrijf wordt dus niet echt in drie-en gedeeld, is het zo dat de oude V.O.F. deelnemer het grootste aandeel behoud?

 

** laat dit advies zeker toetsen, dit is de route welke ik zou belopen **

[*]Zorg ervoor dat je €31.000,- rekening courant hebt (+/- €1000,- notaris kosten en jurist voor de huwelijkse voorwaarden)

[*]Richt je holding BV op met als kapitaal ^^

[*]Investeer vanuit je holding in de werkmij BV.

[*]Betaal prive door het salaris wat je krijgt je PL af.

 

Dit is mijn €0,02 daarnaast vindt ik dat je een aanzienlijk bedrag moet lenen, realiseer ook wat dit voor implicaties heeft als het mis gaat.

 

De begroting laat zien dat er volgend jaar een potentiële "winst" behalen van € 90000,- Er wordt mij de worst voorgehouden dat hiermee wordt aangetoond dat de investering al in 1 jaar terugverdiend kan zijn, maar zo werk het toch niet? Moet er niet gezamelijk gekeken worden naar divident uitkeringen, of sla ik hier de plank volledig mis?

 

Overigens is de BV dus net een jaar oud en sluiten we dit jaar af met een prognose van € 21000,- verlies....

Ik denk dat je terecht spreekt over een worst. Ik vind het heel bijzonder, je sluit dit jaar af met €21.000,- verlies en volgend jaar dus een winst wordt beoogd van €90.000,- verdienen de 2 mensen welke ontslagen worden dan zoveel? ???

 

De begroting van € 90000,- winst wordt gerealiseerd door een betere verkoop van onze producten en het afscheid nemen van 2 collega's.

 

De omzet is nu € 780000,- per jaar en staat in de begroting voor 2017 op € 800000,-

Je koopt jezelf dus voor 33,33333333333333% in en krijgt 30% aandelen. Ik zou hierover ook even mezelf afvragen of je niet in een heel mooi sprookje gelooft. Je zou een Due Diligence kunnen laten uitvoeren... uiteraard is dit niet gratis maar mogelijkerwijs iets wat jij en de andere toeredende vennoot kunnen overwegen.

 

Succes met wat je keuzes gaan zijn!

Observe your enemies, for they first find out your faults

Link naar reactie
  • 0

wsc, allereerst bedankt voor je reactie!

 

Ik zal proberen e.e.a. te verduidelijken.....

 

"Is er hier sprake geweest van het Omzetten VOF naar BV?"

- De VOF is na 15 jaar uitgeschreven in de KvK (in september 2015) en de BV is "Nieuw" opgericht. Mijn inziens is het dus niet een op een omgezet, maar personeel, huurcontract e.d. is wel allemaal meegegaan. De BV bestaat nu dus 1 jaar.

 

"Het nieuwe bedrijf wordt dus niet echt in drie-en gedeeld, is het zo dat de oude V.O.F. deelnemer het grootste aandeel behoud?"

- Na het eerste gesprek is het idd zo dat de oude VOF deelnemer 40% behoud, maar staat ook open voor de 33,33333333333333%

 

"Dit is mijn €0,02"

- Wat bedoel je hiermee?

 

 

Is er een voorbeeld voor de huwelijkse voorwaarden?

 

Thks!

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

 

wsc, allereerst bedankt voor je reactie!

 

Ik zal proberen e.e.a. te verduidelijken.....

Graag gedaan! Ik zal ook weer proberen te reageren.

 

"Is er hier sprake geweest van het Omzetten VOF naar BV?"

- De VOF is na 15 jaar uitgeschreven in de KvK (in september 2015) en de BV is "Nieuw" opgericht. Mijn inziens is het dus niet een op een omgezet, maar personeel, huurcontract e.d. is wel allemaal meegegaan. De BV bestaat nu dus 1 jaar.

Het kan interessant zijn om te kijken hoe deze inbreng gebeurd is. Onderzoek dit even.

 

"Het nieuwe bedrijf wordt dus niet echt in drie-en gedeeld, is het zo dat de oude V.O.F. deelnemer het grootste aandeel behoud?"

- Na het eerste gesprek is het idd zo dat de oude VOF deelnemer 40% behoud, maar staat ook open voor de 33,33333333333333%

Als jij het de moeite waard vindt.... en de waarde van de aandelen wordt ook zo als zodanig getoetst.

Je mag niet een bedrijf goedkoper dan het daadwerkelijk waard is van de hand doen. Viceversa mag uiteraard wel... maar daar dupeer je weer de koper mee.

 

"Dit is mijn €0,02"

- Wat bedoel je hiermee?

Een Amerikaanse uitspraak.... my $0,02's heb ik vereuropeaant... mijn 0,02 dus. Hoe ik het zie. Hoe ik het zou doen :)

 

Is er een voorbeeld voor de huwelijkse voorwaarden?

Er zijn allerlei zaken die je hierin kunt zetten, beperken etcetera.

Dit is een maatwerk iets. Daarom kost het ook geld en dit zou ik bij een bestaande BV zeker overwegen naast het bijhorende inzicht in de statuten.

 

Gr. Wesley

Observe your enemies, for they first find out your faults

Link naar reactie
  • 0

Ik verdien nu als werknemer op de payrol € 3751,- bruto en krijg € 670,- als mobiliteitsvergoeding. Kan ik ergens al snel een rekensom maken of die € 6000,- management fee voldoende is, na afdracht belasting, auto, pensioen verzekering etc. etc.?

Je holding maakt naast bruto loon en pensioen voor de dga ook allerlei andere kosten voor de bedrijfsvoering. Denk aan de administratie (boekhouder, accountant, adviseur), verzekeringen voor aansprakelijkheid en rechtsbijstand, computer, telefoon en natuurlijk de auto.

 

 

De begroting laat zien dat er volgend jaar een potentiële "winst" behalen van € 90000,- Er wordt mij de worst voorgehouden dat hiermee wordt aangetoond dat de investering al in 1 jaar terugverdiend kan zijn, maar zo werk het toch niet?

(...)

De begroting van € 90000,- winst wordt gerealiseerd door een betere verkoop van onze producten en het afscheid nemen van 2 collega's.

Terugverdienen in 1 jaar? Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook.

 

In een begroting kun je natuurlijk van alles neerzetten; waaruit blijkt dat dit een realistische voorstelling van zaken is? Wat kost een betere verkoop van de producten precies, hoe ga je dat realiseren met 2 mensen minder en wat kosten het afscheid nemen van die 2 collega's eigenlijk? (Denk aan WW verplichtingen, ontslagvergoedingen, rechtszaken).

 

Stel dat er wel 90K winst is, dan moet daar nog wel vennootschapsbelasting af. Stel dat de rest wordt uitgekeerd als divident, dan moet de bv ook nog dividenbelasting inhouden. Kortom, je moet je niet te snel rijk rekenen. Ondernemen is een groot risico, kun je jezelf dat permitteren met 20K geleend geld?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

verzekeringen voor aansprakelijkheid en rechtsbijstand

Bij een bedrijf met meerdere eigenaren passen die verzekeringen (en de kosten) beter in de werkmij. Dat voorkomt onnodige dubbele dekking en discussie over welke risicodrager wat en wanneer moet betalen. (Holdings kunnen desgewenst als medeverzekerde worden meegenomen)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bij een bedrijf met meerdere eigenaren passen die verzekeringen (en de kosten) beter in de werkmij. Dat voorkomt onnodige dubbele dekking en discussie over welke risicodrager wat en wanneer moet betalen. (Holdings kunnen desgewenst als medeverzekerde worden meegenomen)

Dank! Voor zover aansprakelijkheid betrekking heeft op de werkmij snap ik dat. Maar voor zover het alleen betrekking heeft op de holding zelf? En als de holding in de toekomst mogelijk meer doet dan alleen iets voor deze werkmij? (Maar misschien raak ik met deze interesse wat offtopic).

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Maar voor zover het alleen betrekking heeft op de holding zelf?

Daarvoor kun je de holding als medeverzekerde opnemen, dan strekt de dekking ook tot de holding. Zolang daarin alleen holding activiteiten plaatsvinden is dat niet spannend

 

En als de holding in de toekomst mogelijk meer doet dan alleen iets voor deze werkmij

Als de holding meerdere deelnemingen heeft waarin activiteiten plaatsvinden, zou ik dat bij voorkeur per deelneming regelen. Het ene risico is ook het andere niet .

 

Zodra je ook niet-holding activiteiten in de holding zelf gaat ondernemen (consultancy klussen etc), is zelfstandige dekking wél nodig, maar ik raad het ondernemen vanuit de holding zelf af: je hebt dan een duur kasteel met een slotgracht, maar je laat de brug naar beneden en de poort wagenwijd open.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.