• 0

Vraag omtrent faillisement en gebruiksnaam bedrijf.

Goedemorgen, momenteel ben ik in een faillissement verwikkeld van 3 van mijn bedrijven en vindt dat ik zeer slecht of niet op de hoogte wordt gehouden door de curator , men verkoopt de inboedel en het bedrijf wat het gekocht heeft onder mijn naam gewoon door [voegt wel zijn eigen naam toe] praat naar de klanten toe dat hij het bedrijf heeft overgenomen en het doet blijken van een doorstart wat absoluut niet is . Kortom die ellende van het faillisement is zo al erg want je word finaal uitgekleed door de curator en men doet maar net of je alles gedaan hebt en het jou schuld is [dreigt met aansprakelijkheidstelling net of het niks is] Is dit normaal zo of heb je als schuldenaar helemaal geen rechten? [ik heb ook KVK gevraagd maar antwoord blijft uit] ;D ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Bosmanplein,

 

Welkom op Higherlevel. Vervelend dat er sprake is van een faillissement.

 

men verkoopt de inboedel en het bedrijf wat het gekocht heeft onder mijn naam gewoon door [voegt wel zijn eigen naam toe] praat naar de klanten toe dat hij het bedrijf heeft overgenomen en het doet blijken van een doorstart wat absoluut niet is .

De curator kan de bedrijfsnaam verkopen (in verbinding met de onderneming die onder die naam wordt gedreven) en de koper kan dat zien als doorstart van de overgenomen onderneming. Wat hier werkelijk gebeurt daar heb ik geen zicht op en jij zelf blijkbaar ook niet.

 

en vindt dat ik zeer slecht of niet op de hoogte wordt gehouden door de curator

Toch kan ik je alleen maar terug verwijzen naar de curator om te vragen hoe dat nu geregeld is met de overnemende partij. Als je problemen hebt met de curator kun je het beste je advocaat raadplegen, die is op de hoogte van het dossier.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Is dit normaal zo of heb je als schuldenaar helemaal geen rechten?

OP basis van de voorbeelden die je geeft ben ik geneigd te zeggen, ja het is normaal.

of er in jou zaak abnormale zaken gebeuren.

 

Een curator heeft maar 1 doel, zoveel mogelijk geld in de boedel krijgen voor de schuldeisers.

Jou belang komt echt als aller- allerlaatste in beeld.

 

Ik kan me voorstellen dat als je het lijdend voorwerp bent dat het niet prettig is, maar ja dat is wel het meest ingrijpende van het faillissement letterlijk van de ene minuut op de andere ben je eerst de man die alle beslissingen neemt tot de man die niets meer te vertellen heeft in de onderneming.

 

- Een bv is een rechtspersoon die zelfstandig mag handelen, de curator mag als bestuurder alle beslissingen nemen incl verkoop met bedrijfsnaam. en ja de overnemende partij heeft alle recht te spreken van een doorstart. het enige wat namelijk veranderd is dat er een nieuwe eigenaar en een nieuw bestuur aantreed.

Ik ga daarmee natuurlijk volledig voorbij aan het feit dat jij je als oprichter met ook een emotionele binding met de BV de term doorstart anders ziet.. maar de term doorstart is niet voorbehouden aan de originele eigenaar.

 

Een onderzoek naar bestuurdersaansprakelijkheid is naar mijn weten een standaard onderdeel, en ja dan kun je soms op wat onprettige manier te horen krijgen wat jou allemaal verweten kan worden en misschien ook wel dat je in formeel juridische zin als verdachte wordt aangemerkt.

Dit zijn van die juridische handelingen die houden 0% rekening met de menselijke emotie en kan dus zeer ongevoelig overkomen maar onder omstandigheden kan dat noodzakelijk zijn, ook om jou de nodige (rechts)bescherming te geven.

Kortom, niet gelijk van het slechtste uitgaan dat de curator erop uit is om jou op te hangen..

Maar wel een signaal dat jij voor jezelf eens op een rij moet zetten of die verwijten zouden kunnen blijven plakken, ook al is het maar door onbedoelde fouten, dat gaat het best samen met een advocaat.

 

 

Belangrijkste advies dat ik je kan geven, als je iets niet begrijpt in het faillissementsproces stel daar dan dus gerichte vragen over.

en als jij zelf iets wilt uit de boedel geef dat dan expliciet aan en vraag aan de curator teven welke voorwaarden dat mogelijk is of kom zelf meteen met een voorstel.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als schuldenaar heb je vooral plichten, geen rechten, dat klopt. De curator heeft als taak zo veel mogelijk geld te krijgen voor wat er nog is en daarbij moet de failliet (of bestuurder bij een rechtspersoon) helpen door informatie te verschaffen.

Link naar reactie
  • 0

momenteel ben ik in een faillissement verwikkeld van 3 van mijn bedrijven en vindt dat ik zeer slecht of niet op de hoogte wordt gehouden door de curator , men verkoopt de inboedel en het bedrijf wat het gekocht heeft onder mijn naam gewoon door [voegt wel zijn eigen naam toe] praat naar de klanten toe dat hij het bedrijf heeft overgenomen en het doet blijken van een doorstart wat absoluut niet is .

Volgens mij is het zo dat je jezelf op de hoogte moet houden. Dit kun je onder andere doen door de faillissementsverslagen van je bedrijven op te vragen. De curator doet daarin verslag van wat hij allemaal aan het uitspoken is.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.