• 0

Auto huren van mijn BV - kan dat fiscaal?

Ik heb een auto in persoonlijk eigendom, maar waar ik nauwelijks prive mee rijd voor het overgrote deel zakelijk en woon-werk. De lasten van die auto zijn nogal duur, prive van mijn netto geld. Ik wil de auto wel prive kunnen gebruiken, al was het maar voor vakanties.

Dus als ik die auto nou eens aan mijn BV verkoop, welke BV die auto aan mij ter beschikking stelt voor zakelijk en forensenverkeer, en ik die auto van mijn BV in het weekend en in vakanties huur, tegen een normale prijs? kan dat?

Natuurlijk moet mijn BV dan wel BTW over de gehuurde dagen aan mij in rekening brengen, en moet mijn BV die afdragen/verrekenen.

Ik kan niet bedenken waarom het niet zou kunnen. Scheelt me een enorme fiscale bijtelling bovendien heb ik de auto toch al en heb ik dan niet het gedoe met leasemaatschappijen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Peter, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Ik kan niet bedenken waarom het niet zou kunnen.

Ik wel: namelijk omdat als het zou kunnen, iedereen het zou doen, en dat de schatkist miljarden zou kosten.

 

Het kán wel, maar door de regelgeving levert deze constructie je zelfs een financieel nadeel op in plaats van een voordeel, zie hier voor nadere uitleg

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan niet bedenken waarom het niet zou kunnen.

Heel misschien dat de rechter het er niet mee eens is. Zodra je privé gaat rijden met de zakelijke auto, en het aantal privékilometer komt boven de 500 km uit, krijg je te maken met bijtelling. Mocht je overigens nog heel creatief denken te wezen door de auto dan maar te verhuren aan een eventuele fiscale partner, dan heeft ook daar de rechter een stokje voor gestoken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Overigens is de situatie met bijtelling inderdaad doorgeschoten.

Een werkgever kan ook geen bus meer meegeven aan een werknemer als sponsor van de autocross hobby van werknemer. Werkgever kan wel de bus als sponsor uitlenen aan de voetbalclub voor de maandelijkse oud papier activiteiten omdat er geen directe relatie is...

 

Dit terwijl een werknemer ook de vrachtwagen van de baas kan gebruiken om te verhuizen oid zonder gevolgen...

Link naar reactie
  • 0

Maar je kan wel zakelijk een auto huren van een officiële verhuurder en in je boeken opnemen.

Daarvoor hoef je km registratie bij te houden en kun je toch prive mee rijden.

Zou wel een dubbel cabine oid nemen, dat is nog te verantwoorden.....

Hij kan inderdaad een auto op naam van de zaak huren en die als zakelijke kosten aftrekken. Hij betaalt dan wel bijtelling, maar alleen over de periode dat de auto gehuurd was (tenzij het niet boven de 500 km uitkomt). Maar dan moet-ie dus niet de bestaande (privé)auto verkopen aan de zaak. De grens van 500 km geldt namelijk voor alle auto's bij elkaar en dus niet per auto. Maar goed, deze oplossing is geen antwoord op de vraag van TS, want dan heeft hij z'n auto nog steeds in privé.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog nooit gehoord van bijtelling als ik een auto huur bij europcar oid op naam van de zaak en privé gebruik.

 

Ts geeft aan de auto te willen gebruiken voor oa de vakantie.

Nou 2 a 3 weken een busje huren is vaak voordeliger dan het hele bijtelling verhaal.

Zeker als je busje op naam van de zaak huurt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog nooit gehoord van bijtelling als ik een auto huur bij europcar oid op naam van de zaak en privé gebruik.

 

 

En toch is het zo. Het is gewoon het ter beschikking stellen van een auto vanuit werkgever aan werknemer, maar mét de door Prins genoemde beperkingen qua bijtelling.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Een en ander nagekeken, klopt inderdaad, alleen dan over kortere periode, de huurperiode namelijk.

 

Zoals ik al schreef: ""maar mét de door Prins genoemde beperkingen qua bijtelling""" ;)

Hij betaalt dan wel bijtelling, maar alleen over de periode dat de auto gehuurd was (tenzij het niet boven de 500 km uitkomt)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.