• 0

Alsnog zwangerschapsuitkering aanvragen na arrest hoge raad

Heeft er al iemand een weg gevonden om alsnog een zwangerschapsuitkering bij het UWV aan te vragen na het arrest van de hoge raad. Zelf ben ik in 2006 bevallen. Ik was toen ook al ondernemer en voldeet aan het urencriterium. Een voorzichtige berekening zegt dat ik nog € 4.727,81 bij het UWV kan claimen.

Kan iemand mij helpen hoe ik dit het beste aan kan pakken?

 

Alvast bedankt!

 

Monique

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Monique,

 

Er is geen recent Arrest van de Hoge Raad . Je doelt ongetwijfeld op deze recente uitspraak van een lagere rechter.

Wat het vervolg daarvan is, is nog onduidelijk: er loopt nog beroep van 2 eerdere zaken (van juli 2016).

 

Voor nadere informatie kun je het beste contact opnemen met ZZP Nederland of met het meldpunt zwangerschapsuitkering van het Clara Wichman Proefprocessenfonds

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Deze reactie reeg ik vandaag van het FNV:

 

Let op wanneer je ook tussen 2005 en 2008 bent bevallen als ZZP-er: Ook jij hebt dan misschien nog recht op een zwangerschapsuitkering!

Doel van het meldpunt Zwangerschapsuitkering Zelfstandigen van de FNV is onder meer om de politieke druk op te voeren. Daarnaast zullen alle vrouwen die hebben gereageerd van tijd tot tijd via e-mailnieuwsbrieven op de hoogte worden gehouden van nieuwe ontwikkelingen.

Net als u zijn vele andere vrouwen benieuwd of en wanneer zij hun uitkering alsnog kunnen ontvangen. Op dit moment is daarover nog geen duidelijkheid te geven.

In september 2016 is er een klein succesje geboekt vanwege een uitspraak van de rechtbank Midden-Nederland. Deze stelde klaagster in het gelijk. Zie daarvoor de informatie op onze website: http://www.fnvvrouw.nl/actueel/lobby_en_actie

Verzamel uw gegevens.

Wij raden u aan ondertussen de voor u relevante gegevens op een rijtje te zetten. De uitkering was destijds gerelateerd aan het verdiende inkomen in het aan uw zwangerschap/bevalling voorafgaande belastingjaar (met een maximum van het wettelijk minimumloon). Mocht u zelf niet meer over uw administratie van toen beschikken, weet dan dat de belastingdienst uw aangifte- en aanslag gegevens 10 jaar bewaart. Vraag deze tijdig op!

Dien een aanvraag in.

U doet er goed aan om een ZEZ-uitkering bij het UWV aan te vragen. Doel is het veilig stellen van uitkeringsrechten als ook de CRvB tot het oordeel komt dat klaagsters recht hebben op een uitkering dan wel schadevergoeding. Wel is het denkbaar dat een eventuele positieve uitspraak van de CRvB in eerste instantie alleen direct betrekking heeft op de zes vrouwen die bij CEDAW met succes een klacht indienden. Dan zal er voor de andere vrouwen die bij UWV een aanvraag indienen mogelijk opnieuw geprocedeerd zal moeten worden. Het is daarom zeker aan te bevelen om een beroep te doen op een eventuele rechtsbijstandsverzekering. Wie lid is van een vakbond of beroepsorganisatie kan waarschijnlijk langs die route juridisch ondersteuning krijgen.

We gaan dus gewoon door met rechtszaken en politieke lobby, omdat we het volstrekt onrechtvaardig vinden dat het Kabinet niet tot herstel van het uitkeringsrecht wil overgaan.

Inmiddels zijn er al meer dan 850 aanmeldingen bij het meldpunt van ZZP-ers die tussen 2004 en 2008 zwanger zijn geweest.

Een daarvan heeft het initiatief genomen om een facebookpagina (Samen sterk als ZZP-er) te maken die geliked kan worden en waar ook informatie opgezet kan worden. Een mooi initiatief.

Via deze facebookpagina kun meer vrouwen worden opgeroepen mee te doen en zich te melden.

Doe mee! Like de pagina en stuur door! Want hoe meer aanmeldingen, hoe meer druk we kunnen uitoefenen op de politiek!

Zo gauw er meer nieuws is, sturen we weer een nieuwsbrief. Het heeft geen zin om ons in de tussentijd te bellen of mailen.

Maar kent u nog anderen die mogelijk in aanmerking kunnen komen, roep hen dan op zich bij het Meldpunt aan te melden.

U bent vast benieuwd naar wat FNV Vrouw nog meer doet en zich voor in zet. Daarom willen we u graag op de hoogte houden en maken we u abonnee van onze digitale nieuwsbrief. Dat is kosteloos. Mocht u hier bezwaar tegen hebben, wilt u het ons dan laten weten?

Voor de goede orde en mogelijk ten overvloede: FNV Vrouw, noch Vereniging voor Vrouw en Recht Clara Wichmann, noch Proefprocessenfonds Clara Wichmann gaan over het uitbetalen van de uitkeringen.

Met vriendelijke groet,

Namens het Meldpunt Zwangerschapsuitkering Zelfstandigen FNV en de juridische steungroep van de Vereniging voor Vrouw en Recht Clara Wichmann,

 

Jennifer Meyer, projectmanager FNV Vrouw

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.