• 0

Starten vanuit ww zonder behoud uitkering

Ik zit al geruime tijd in de ww, ik heb volgend jaar nog een half jaar recht op een kleine ww-uitkering en het vinden van een passende baan blijkt moeilijk te realiseren. Dit mede gezien lichamelijke beperkingen waardoor ik ook voor een percentage afgekeurd ben.

In mijn werk zou het belangrijk zijn om mijn eigen tijd in te delen. Een eigen onderneming starten is een mogelijkheid om dat te realiseren.

 

Ik heb dus gekeken naar de mogelijkheden om te starten vanuit een ww uitkering en er zijn hierin 3 mogelijkheden;

 

- starten met een startersperiode (behoud van uitkering met mindering van 29%)

- starten zonder startersperiode (Uren dienen doorgegeven te worden)

- starten zonder behoud van uitkering.

 

In de eerste twee gevallen heb je toestemming nodig van het UWV en komt er het nodige aan regelgeving vanuit het UWV bij kijken.

Maar heb je in het laatste geval ook toestemming nodig en komt er dan nog allerlei regelgeving kijken vanuit het UWV?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

nee, als je geen aanspraak meer maakt op je ww recht kan het UWV jou geen beperkingen opleggen.

 

Uiteraard zijn er wel voorwaarden waar je aan moet voldoen als je je uitkering toch weer wil laten herleven als de onderneming niet slaagt. Het belangrijkste wat je dus moet zeker stellen is als je nu je uitkering stopt of je dan een herlevingsrecht hebt voor je ww en zo ja hoe lang dat herlevingsrecht is. die kan variëren van 6 maanden tot ca 24 maanden afhankelijk van je arbeidsverleden.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste vraagsteller,

 

Wat jammer dat je geen passende baan kunt vinden. Wat goed dat je toch probeert op een andere manier aan het werk te komen.

 

Je hebt gelijk, er zijn 3 mogelijkheden. Kies je ervoor om te starten zonder behoud van uitkering? Dan ontvang je geen WW-uitkering meer en heb je daarna ook geen rechten/plichten meer vanuit het UWV. Je moet dit direct doorgeven via het Wijzigingsformulier.

 

De mogelijkheden om te beginnen als zelfstandige vind je hier: http://bit.ly/1J9s7E2

 

Veel succes met het starten van een eigen onderneming.

 

Met vriendelijke groet,

Yvonne

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

Beste Eve1977,

 

Optie 1 is zo slecht nog niet. Je moet hiervoor een online cursus doen (ongeveer twee uurtjes), en een ondernemingsplan schrijven (wat sowieso handig is uiteraard). Hier heb je een gesprek over met een coach (telefonisch) en dan kun je aan de slag. Je blijft gedurende dat half jaar óók verzekerd voor de ZW en WIA.

In mijn geval was het hele gebeuren van aanvraag tot goedkeuring in 1 week geregeld.

 

Indien je voor optie 3 gaat, vergeet niet tijdig een vrijwillige verzekering voor WW en WIA af te sluiten.

 

Succes!!

 

Mira

Link naar reactie
  • 0

Indien je voor optie 3 gaat, vergeet niet tijdig een vrijwillige verzekering voor WW en WIA af te sluiten.

 

Een vrijwillige verzekering voor WW? Die bestaat niet.

 

Bedoel je wellicht ziektewet en WIA? Je kunt de 13-weken termijn dan uiteraard ook gebruiken om eerst op zoek te gaan naar een private AOV. Als je medisch acceptabel bent heb je dan een veel betere dekking tegen een factor 2 tot 4 lagere prijs (uitgezonderd zeer zware fysieke beroepen zoals tegelzetter, metselaar en timmerman)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Indien je voor optie 3 gaat, vergeet niet tijdig een vrijwillige verzekering voor WW en WIA af te sluiten.

Een vrijwillige verzekering voor WW? Die bestaat niet.

Die bestaat wel. Alleen zal TS waarschijnlijk niet aan de voorwaarden voldoen om er aan deel te mogen nemen...

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Indien je voor optie 3 gaat, vergeet niet tijdig een vrijwillige verzekering voor WW en WIA af te sluiten.

 

Een vrijwillige verzekering voor WW? Die bestaat niet.

 

Bedoel je wellicht ziektewet en WIA? J

 

Ik bedoelde inderdaad Ziektewet.

Een private AOV is zeker het uitzoeken waard, maar omdat topicstarter aangaf gedeeltelijk afgekeurd te zijn dacht ik dat het qua acceptatie/uitsluiten bestaande aandoeningen lastig zijn.

Maar ik zie nu dat jij hier veel meer verstand van hebt, wellicht heb ik het fout ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Een private AOV is zeker het uitzoeken waard, maar omdat topicstarter aangaf gedeeltelijk afgekeurd te zijn dacht ik dat het qua acceptatie/uitsluiten bestaande aandoeningen lastig zijn.

Maar ik zie nu dat jij hier veel meer verstand van hebt, wellicht heb ik het fout ;D

Nee, je hebt volkomen gelijk, ik heb over die info uit de startpost heen gelezen. :-[

 

In dit geval doet vraagsteller er zeker verstandig aan om eerst tijdig de vrijwillige ziektewet en WIA aan te vragen en pas daarna op zoek te gaan naar eventuele goedkopere/betere alternatieven, zoals een broodfonds voor de eerste 2 jaar en/of een private AOV.

 

Die bestaat wel. Alleen zal TS waarschijnlijk niet aan de voorwaarden voldoen om er aan deel te mogen nemen...

corrected I stand (again :-[ ;)); voor Alfahulpen is er wel een vrijwilige WW-regeling

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.