• 0

Verhogen participatie in startend bedrijf

Hallo iedereen,

 

Erg prettig dat er een forum zoals deze bestaat. Hoop ooit in een verre toekomst als ervaren ondernemer ook mijn bijdrage hier te kunnen doen. Echter, voor nu zou ik toch nog eenmaal als starter een beroep willen doen op jullie expertise ;D

 

Korte achtergrond

Ik ben in maart 2016 aandeelhouder geworden van een nieuw gestart bedrijf (een BV). Ik en mijn compagnon hebben toen een overeenkomst gesloten voor de ontwikkeling van de e-commerce activiteiten van dit startende bedrijf. In de onderhandelingsfase is toen tevens besloten dat ik in ruil voor een korting op de ontwikkeling van de e-commerce een 10% aandeel in het bedrijf zou ontvangen.

 

Echter, deze overeenkomst loopt nu ten einde. het e-commerce platform staat er, en vanuit de markt wordt langzaam duidelijk dat het e.e.a. wel aanslaat. Ik heb vertrouwen in de toekomst van het bedrijf, en mijn compagnon heeft aangegeven dat hij graag ziet dat ik mijn deelname in het bedrijf blijf voortzetten. En dat is iets wat ik ook graag wil.

 

Deelname: Uren of ook geldelijke investering?

Er zijn echter meerdere manieren hoe dat (naar mijn idee) zou kunnen:

• Ik koop aandelen van mijn compagnon.

• Ik steek uren in het bedrijf (waarvoor ik opofferingskosten maak)

 

Ik zou graag zien dat ik en mijn compagnon een overeenkomst opstellen waarbij we hetzelfde doen als in onze eerste overeenkomst: Ik zorg voor uitbreiding van het e-commerce platform en maak een berekening van wat dat aan uren kost. De uren worden weggezet tegen een uurtarief, en de waarde daarvan wordt omgezet in aandelen. De waarde van de aandelen zou in deze zijn: €1200 per % aandeel. Dat is het meest logische, omdat we dat ook in onze eerste overeenkomst als aandelenwaarde hebben gebruikt.

 

Compagnon wil naast uren ook geldelijke inbreng

Mijn compagnon geeft echter aan dat hij verwacht dat ik geld inbreng, en dat dat de enige basis is waarop ik een verhoging van het aandeel kan krijgen. Voor mij voelt dit een beetje dubbelop: Ik neem risico in zowel geld als uren (dat is ook geld, want: opofferingskosten). Toen ik dit ter sprake bracht zei mijn compagnon dat voor hem hetzelfde geldt: Hij heeft ook tienduizenden euro's geïnvesteerd, náást alle uren die hij erin steekt.

 

Nu is mijn eindgedachte hierbij: Mijn compagnon is toch de oprichter, en voor het feit dat hij veel meer risico neemt heeft hij toch ook de overgrote aandelen in bezit?

 

Mijn vraag aan jullie is: Wat is hierbij 'normaal'? Is het redelijk om te verwachten dat een mede-oprichter naast inbreng ook uren in het bedrijf steekt? Moeten deze uren niet gewoon ook in aandelen omgezet worden? Bestaat hier überhaupt een redelijke maatstaaf voor?

 

Ik ben benieuwd hoe ondernemers met meer ervaring hier over denken. Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Rex1906,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Je schrijft dat je uren hebt geïnvesteerd voor 10% aandeel. Heb je daarbij ook het gebruikelijk loon ontvangen?

 

 

Hoi Ron,

 

Dank voor je reactie. Ik heb zelf een klein software-bedrijf. Ik heb vanuit dat bedrijf een deal gemaakt voor de ontwikkeling van dit e-commerce platform. In ruil voor korting heb ik 10% aandeel gekregen.

 

Ik heb dus geen gebruikelijk loon ontvangen. Mijn compagnon zelf ook niet. Het is immers een startend bedrijf (volledig nieuw concept), en er is nog geen financiële ruimte om onszelf salaris uit te betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie. Ik heb zelf een klein software-bedrijf. Ik heb vanuit dat bedrijf een deal gemaakt voor de ontwikkeling van dit e-commerce platform. In ruil voor korting heb ik 10% aandeel gekregen.

Is jouw eigen onderneming een eenmanszaak, VOF of BV? In je vorige draadje lees ik dat het een eenmanszaak is. Een eenmanszaak kan geen aandelen bezitten, waardoor ze alsnog van jou persoonlijk zijn en het gebruikelijk loon van toepassing is.

 

Ik heb dus geen gebruikelijk loon ontvangen. Mijn compagnon zelf ook niet. Het is immers een startend bedrijf (volledig nieuw concept), en er is nog geen financiële ruimte om onszelf salaris uit te betalen.

Heb je daar vooraf schriftelijke toestemming voor gekregen van de Belastingdienst? Het gebruikelijk loon is zeer relevant voor je vraag omdat dat al een betaling is voor de gemaakte uren.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hi Ron,

 

Klopt inderdaad. Is een eenmanszaak. De aandelen heb ik persoonlijk. We hebben inderdaad toestemming hiervoor gekregen van de Belastingdienst. Er is geen sprake van gebruikelijk loon, enkel de vergoeding die ik heb ontvangen die is afgesproken vanuit de overeenkomst. Deze is gefactureerd vanuit de eenmanszaak aan de BV.

Link naar reactie
  • 0

We hebben inderdaad toestemming hiervoor gekregen van de Belastingdienst.

Dat heb je dan goed geregeld, maar dat is natuurlijk tijdelijk. Je schrijft dat het begint te lopen en dat je er ook nog meer uren in wil steken. Er komt een punt waar je toch dat gebruikelijk loon deels of geheel moet gaan betalen. Onbetaalde (en dus ook onbelaste) uren in ruil voor meer aandelen (of verhogen van de waarde van de huidige aandelen) gaat dan niet meer op.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De waarde van de aandelen zou in deze zijn: €1200 per % aandeel.

Hoe kom je op een waardering van € 120.000 voor het geheel? Je moet namelijk voorkomen dat je aan de oppervlakte discussieert over procenten terwijl jullie er onder de oppervlakte geheel andere ideeën op nahouden over de onderliggende waarde.

 

 

Ja dat is dus eigenlijk gewoon gebaseerd op de korting die ik heb gegeven. €12.000 korting in ruil voor 10%. Ik heb zelf totaal geen ervaring met waarde-bepaling of wat dan ook. Dit is het getal wat we nu gebruiken en wat we beide redelijk vinden.

 

Verder is het zo dat ik graag 20-25% zou deelnemen in het bedrijf. Ook gekeken vanuit de uren en verantwoordelijkheid die ik zelf wil dragen. Ik heb namelijk ook nog een eenmanszaak waar ik graag mee door wil blijven gaan. Het punt is nu gewoon dat ik voor mijn gevoel veel meer betrokken ben dan die 10% die ik nu bezit. Maar om dan gelijk €12.000 te investeren plús een heleboel uren voelt voor mij dubbelop.

Link naar reactie
  • 0

Maar om dan gelijk €12.000 te investeren plús een heleboel uren voelt voor mij dubbelop.

Als ik een tweedehands auto koop en daar veel uren insteek om hem op te knappen is dat toch niet dubbelop?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft dat je uren hebt geïnvesteerd voor 10% aandeel. Heb je...

...daar ook loonbelasting over in laten houden?

Goed punt. Ik weet niet wat hier de juiste weg had moeten zijn, maar hoe je het ook wend of keert, de verkregen aandelen zijn inkomen uit arbeid en het lijkt me dat daar ergens belasting over moet worden betaald aan de Belastingdienst. Dat geldt voor de huidige 10%, maar ook als TS nog meer aandelen wil krijgen in ruil voor uren.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Maar om dan gelijk €12.000 te investeren plús een heleboel uren voelt voor mij dubbelop.

Als ik een tweedehands auto koop en daar veel uren insteek om hem op te knappen is dat toch niet dubbelop?

 

Hieruit kan ik opmaken dat jij dus van mening bent dat het niet meer dan normaal is dat ik geld investeer en vervolgens onbetaalde uren om iets van het bedrijf te maken. Goed om te weten, misschien mijn verwachtingen niet reëel, maar goed daar is dus dit draadje voor; om erachter te komen wat reëel is in zon situatie. Het overkoepelende probleem is hier echter dat ik zoek naar een maatstaf op basis waarvan we beide kunnen beoordelen wat nou reëel is en wat niet. Nu voelt het allemaal een beetje uit de lift gegrepen en tast ik in het duister...

Link naar reactie
  • 0

Het punt is nu gewoon dat ik voor mijn gevoel veel meer betrokken ben dan die 10% die ik nu bezit. Maar om dan gelijk €12.000 te investeren plús een heleboel uren voelt voor mij dubbelop.

Verandert er voor jouw gevoel iets wanneer je nu eens geen korting meer geeft maar de volle mep rekent en van het meerdere vervolgens aandelen koopt?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.