• 0

Holding als bestuurder

Hallo allemaal,

 

Ik heb een vraag m.b.t. een nieuwe onderneming en ik hoop dat iemand me van wat advies kan voorzien.

 

Binnenkort start ik met nog 4 anderen (5 in totaal dus) een nieuwe werk bv. Iedereen participeert vanuit zijn eigen holding.

 

Ik zal van de nieuwe werk bv de directeur zijn en tevens vanuit mijn holding 20% aandeelhouder.

 

Nu heeft de notaris geadviseerd om mijn holding bestuurder te maken ipv dat ik zelf een arbeidsrelatie aanga met de nieuwe werk bv. Ik zou dan in dienst komen van mijn eigen holding.

 

2 vraagjes daarover:

 

- Is dit ook (fiscaal) de beste constructie?

- Hoe werkt dit in de praktijk? Stuur ik maandelijks een factuur en betaal in vanuit daar mijn eigen loon?

 

Andere tips en adviezen zijn welkom! Alvast heel erg bedankt!

 

Groeten,

Richard

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

- Is dit ook (fiscaal) de beste constructie?

Ja.

 

Hoe werkt dit in de praktijk? Stuur ik maandelijks een factuur en betaal in vanuit daar mijn eigen loon

Ja

 

Andere tips en adviezen zijn welkom

Alleen jij bestuurder lijkt praktisch maar is het vaak niet: oa omdat er dan geen sprake is van nevengeschiktheid en je daarom allemaal verplicht sociaal verzekerd bent. Als iedereen bestuurder is, is er wel nevengeschiktheid (*) en is niemand verplicht sociaal verzekerd

 

* =mits de aandelen evenredig verdeeld zijn, dus iedereen 20%

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Wow, wat een snelle en duidelijke reactie! Thanks!

 

Maar als iedereen bestuurder is, moeten ze dan niet allemaal het wettelijke directeurssalaris ontvangen?

 

je haalt twee dingen door elkaar.

Het DGA salaris zoals de Belastingdienst stelt (en eventueel de verlaagde vorm hiervan) betaal je vanuit je holdings BV.

De werkmij hoeft niet dit bedrag in zijn totaliteit te voldoen... maar dit is uiteraard wel gebruikelijk indien er voor 40 uur per week wordt gewerkt en zelfs iets meer ivm pensioen voorziening en verzekeringen binnen de holding.

Observe your enemies, for they first find out your faults

Link naar reactie
  • 0

Maar als iedereen bestuurder is, moeten ze dan niet allemaal het wettelijke directeurssalaris ontvangen?

 

Het gebruikelijke DGA-loon geldt voor iedere aanmerkelijk belanghouder (5% of meer aandelen in de werkmij) die direct of indirect (via Holding) werkzaam is voor de werkmij. Het wel of geen bestuurder zijn heeft daar dus geen enkele invloed op.

 

Wie begeleidt/adviseert jullie in deze case? Redelijk basale vragen namelijk die een beetje adviseur al lang had moeten toelichten/beantwoorden.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Het advies over de nevengeschiktheid heb ik doorgezet naar de notaris!

 

Oke, dus het verplichte DGA salaris geldt voor de activiteiten die ik via mijn holding verricht. Duidelijk!

 

M.b.t. tot de factuur die ik naar de werkmij stuur. Hoe bereken ik mijn salaris + alles wat daar bij komt kijken. Is daar een formule voor toevallig?

 

Laatste vraag. Ik stel dus een arbeidsovereenkomst voor mijzelf op vanuit mijn holding? Zijn daar nog richtlijnen voor, hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik vraag dat omdat het mijn belangrijkste bron van inkomsten wordt.

 

Link naar reactie
  • 0

Laatste vraag. Ik stel dus een arbeidsovereenkomst voor mijzelf op vanuit mijn holding? Zijn daar nog richtlijnen voor, hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik vraag dat omdat het mijn belangrijkste bron van inkomsten wordt.

 

Een arbeidsovereenkomst voor de DGA is vormvrij, maar bij deze een link naar een basismodel

 

Veel belangrijker is de managementovereenkomst met de werkmij en de aandeelhoudersovereenkomst. Want daarin worden onder andere zaken vastgelegd over wat te doen met de managementfee bij ziekte, de bevoegdheden van de bestuurders, aanbiedingsplicht aandelen aan bestaande aandeelhouders bij verkoop, ontslag bestuurder en evt verplicht aanbieden aandelen bij zeer langdurige arbeidsongeschiktheid et cetera.

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Wie begeleidt/adviseert jullie in deze case? Redelijk basale vragen namelijk die een beetje adviseur al lang had moeten toelichten/beantwoorden.

In principe de notaris en accountant, maar we richten in totaal 6 bv's dus heel veel vragen :-)

 

Of er nu 2 of 10 aandeelhouders en holdings zijn, de vragen zijn het zelfde ;)

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.