• 0

Cooperatie, LLP, wat is de oplossing

Na heen en weer gezoek, kan ik jullie hulp gebruiken. Onlangs is het idee gegroeid om een groep developers over de hele wereld samen te laten werken aan projecten enkel en alleen als investering naar de toekomst; niets voor klanten, alleen eigen websites. Nu begint het organisatorisch te lopen, maar ik zit met de formalisering te worstelen.

 

Het concept is dat we op basis van inzet eventueel deelnemende developers uit het team kunnen zetten en dat er dus ook nieuwe deelnemers bij kunnen komen.

 

Nu kwam ik hier in Nederland direct uit op een cooperatie, waarbij het voor mij niet duidelijk is hoe dat werkt met natuurlijke personen (of eventueel geregistreerde freelancers) vanuit de hele wereld. Kan een cooperatie opgezet worden met mensen buiten Nederland of zelfs de EU?

 

Als alternatief zag ik de LLP, die vanuit Nederland ook op te richten valt met lage kosten, maar die enerzijds de belastingplicht heeft in de UK en anderzijds een vast bedrag per jaar benodigd voor het statutair adres in de UK.

 

Welke kant kan ik nog meer op denken?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Na heen en weer gezoek, kan ik jullie hulp gebruiken. Onlangs is het idee gegroeid om een groep developers over de hele wereld samen te laten werken aan projecten enkel en alleen als investering naar de toekomst; niets voor klanten, alleen eigen websites.

Kun je de samenwerking en "investering" toelichten? Bouwen jullie gezamenlijk iets op, bijvoorbeeld intellectuele eigendom op gemeenschappelijk ontwikkelde software? Of moeten we meer denken aan een ruilbeurs waarbij jullie over en weer aan elkaars websites knutselen?

Link naar reactie
  • 0

Je kan ook denken aan een vereniging. Voor een cooperatie en een vereniging heb je een notaris nodig. Ze doen allebei denken aan grote aantallen mensen die samenwerken, klopt dat? Beetje moeilijk om meer bij te dragen zonder beter begrip van de logistiek van de samenwerking/betrokkenheid/projecten. Wat krijgen de mensen terug voor hun bijdrage aan de projecten.

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
  • 0

Nee het is inderdaad zo dat we samen werken aan een aantal nieuwe projecten, die vormen dan inderdaad de IP van de cooperatie en deze "effort", inspanning zal dan ook eigendom blijven van de cooperatie.

Is het de bedoeling om met dat IP geldt te gaan verdienen, dus te ondernemen?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Het idee is dat iedere deelnemer op basis van geleverde inspanning aan het project een deel van de omzet ontvangt. Daarnaast dacht ik aan een vaste maandelijkse inleg vooraf, noem het abonnementsgeld of investeringsverplichting, welke de deelnemer dient in te leggen zodat lopende kosten en kosten aan derden betaald kunnen worden. Natuurlijk zou ook gewoon een percentage van de omzet ingehouden kunnen worden door de cooperatie.

 

Verder gaat het hier niet om grote getalen, het maximum aantal deelnemers ligt altijd onder de tien, zeker in de begintijd. Een groot team komt het gezamenlijk doel niet ten goede.

 

TL:DR, ja ondernemers (maar niet allen geregistreerd als rechtsvorm) en ja ze krijgen een omzetdeling naar ratio van inspanning.

 

Link naar reactie
  • 0

Cooperatie lijkt dan op dit moment meest voor de hand. Iedereen mag lid worden. Stichting zou misschien ook kunnen, met samenwerkingsovk'en met de developers. Maar cooperatie voelt denk ik beter.

 

Heb de indruk dat je de regeling met inzet/winstdelen/uittreden/vervanging misschien wat meer moet uitdenken - afhankelijk daarvan over de rechtsvorm moet beslissen. Mijn indruk is nu: Tegenprestatie = delen in winst op basis van: persoonlijk ingezette uren gedeeld door collectief totaal ingezette uren (bijv. steeds maandelijks opnieuw vast te stellen). Ook goed je winst begrip definieren.

 

Hoe je het ook regelt, hou de organisatie dicht bij je in Nl. met rechtskeuze en forumkeuze anders kan je in samenwerkingen met internationale partijen echt heel ver van huis raken, zogezegd.

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
  • 0

Het idee is wel redelijk uitgewerkt. Aangezien het ook door mij tot stand gekomen is. Echter wil ik het definitieve besluit voor winstdeling bij de deelnemers leggen, zodat we er als groep volledig achter staan. Mijn voorstel is in ieder geval om maandelijks iedere deelnemer andere deelnemers te scoren. Hoe hoger je totale score hoe hoger je winstuitkering. Natuurlijk zitten er een aantal basis bedragen in en dergelijke, zoals gezegd moeten de details wel uitgewerkt worden. Met een cooperatie heb ik het idee dat je met fatsoenlijke statuten het goed vast kan leggen, iets wat ik bij een LLP niet zo duidelijk vond.

 

Maar is het dus zo dat een cooperatie ook aangegaan kan worden met natuurlijke personen buiten Nederland of zelfs de EU?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.