• 0

Opdrachtnemer wil extra betaling

Hallo Allemaal,

 

Ik heb aan een bedrijf een opdracht gegeven.

 

Voor opdracht is er 120 uur ingepland, de juiste informatie is van mijn kant als opdrachtgever gegeven.

Alles staat was op onze overeenkomst.

 

Prijs per uur was 55 euro.

 

Helft van de bedrag is betaald (3300 euro ) de andere helft zou aan het einde van het werk betaald worden.

 

Alleen hoor nu dat de opdracht veel langer ongeveer 200 uur gaat duren.

Dat ZIJN inschatting verkeerd was.

 

en wilt extra betaald worden.

 

daarvoor staat niets in onze overeenkomst.

 

Wat kan ik het beste doen, ik heb geen zin om 80 uur te betalen. ?

 

Ik heb gezegd dat ik 10% extra wil betalen, als de opdracht naar wens afgerond word.

 

Hoe zou ik dit goed kunnen aanpakken?

 

Staat wel een deadline op, die ik ook moet verantwoorden naar MIJN opdrachtgever.

 

 

 

_______

spelfout uit de titel gehaald om StevenK een tube oogzalf te besparen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Dat ZIJN inschatting verkeerd was.

 

 

Wat er precies in de overeenkomst staat is hier onbekend, maar een inschatting is een inschatting, en is vaak voor risico van de opdrachtnemer.

 

Er worden ook wel eens richtprijzen afgegeven, maar dat is vrijwel alleen als iets niet te overzien is vooraf en wordt dan ook als zodanig omschreven

 

Had je zelf kunnen weten dat 120 uur te weinig was, wat was er met de rekening gebeurt als hij/zij in 80 uur klaar was geweest?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Dat ZIJN inschatting verkeerd was.

 

 

Wat er precies in de overeenkomst staat is hier onbekend, maar een inschatting is een inschatting, en is vaak voor risico van de opdrachtnemer.

 

Er worden ook wel eens richtprijzen afgegeven, maar dat is vrijwel alleen als iets niet te overzien is vooraf en wordt dan ook als zodanig omschreven

 

Had je zelf kunnen weten dat 120 uur te weinig was, wat was er met de rekening gebeurt als hij/zij in 80 uur klaar was geweest?

 

 

Ja inschatting kan verkeerd zijn, maar ik denk niet 80 uur meer..

 

Ik had zelf veel verwacht, zelfde werk laat ik voor ongeveer 90-100 uur maken. Die persoon is ook bezet vandaar met een nieuwe begonnen.

 

Als hij in 80 uur klaar was geweest, had hij als nog 120 uur betaald gekregen dat staat namelijk vast.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is altijd bloedlink met onderaannemers. Als je dus niet werkt met iemand op wie je kan bouwen, dan is voortgangsbewaking belangrijk. En betaling in trapjes (met voortgangscontrole) zodat je een probleem tijdig ziet aankomen.

 

Heb je al iets gezien voor de betaalde helft?

 

Je zit nu in een prisoners dilemma. Jij kan zeggen: afspraak is afspraak. Leveren of anders... Hij kan zeggen: zoek het maar uit.

 

Aan het end van de rit 66% meerwerk vragen is trouwens een rotstreek. ::)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Jouw verhaal is nog te onvolledig om er inhoudelijk iets zinnigs over te zeggen. In zijn algemeenheid is een inschatting een inschatting, want zoals ik het lees, is de klus niet voor een prijs aangenomen, maar is er afgesproken dat er per gewerkt uur wordt betaald. Er bestaat echter ook zoiets als redelijkheid en billijkheid. Dat laatste zou je je op kunnen beroepen omdat twee-derde overschrijding wel erg fors is, maar dat zou betekenen dat het op onderhandelen aan komt.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

 

Als hij in 80 uur klaar was geweest, had hij als nog 120 uur betaald gekregen dat staat namelijk vast.

 

 

 

Wat staat er nog meer vast, 120 uur voor bedrag x met als eindresultaat product y.

Met als enigste variabele 120 uur met een minimum van 120 uur.

 

Of is alles vastgelegd. Wat is er vastgelegd, daar gaat het om. Hij verplicht zich tot het leveren van een eindproduct en jij verplicht je tot het betalen van de overeengekomen kosten daarvan. In hoeverre zijn die kosten beperkt in de overeenkomst?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in mijn voorwaarden staan dat een urenschatting altijd indicatief is, en in het contract staat dan ook "geschatte aantal uren".

 

Ik doe dat op die manier omdat ik al vaker heb meegemaakt dat ik bijvoorbeeld een wat grotere website responsive maak en dat ik tijdens het werk allerlei afwijkende pagina templates, tabellen en andere dingen tegen kom die ik in eerste instantie niet gezien had maar die wel een hoop tijd kosten. Je kunt nu eenmaal niet alles van tevoren zien en inschatten...

 

Als een project echter zo'n enorme overschrijding heeft zonder dat er iets aan de originele opdracht veranderd is (maak het ook regelmatig mee dat klanten er tijdens de uitvoering allerlei dingen bij verzinnen) heb ik het blijkbaar helemaal fout ingeschat en dan is dat mijn probleem.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Ik maak dit wel eens mee als opdrachtnemer, en de opdrachtgever heeft dan hetzelfde verhaal, maar vergeet er bij te vertellen dat tijdens het bouwen de opdracht 20 keer is veranderd. En als ik bij zo'n verandering aangeef (wat ik niet altijd doe, want we zijn toch allemaal volwassen ondernemers, niet?) dat het meer gaat kosten, wordt de klant wel eens kwaad. Want iemand die een product van 200 uur wil hebben, maar denkt dat het in 120 uur kan, is vaak iemand die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.

 

Wat piketpaaltjes, meer niet. Ik vind het ook ergerlijk als ik veel meer moet betalen dan ik had verwacht. Ik hamer bij mijn leveranciers er dan ook altijd op dat ze moeten blijven communiceren.

 

Maar, dit leidt dan tot bepaalde vragen. Heb je uberhaupt sinds het vergeven van de opdracht nog contact gehad met de leverancier? Zijn er daarbij dingen besproken die je als nieuwe afspraken zou kunnen zien? Is er op tijd geleverd? Had de leverancier input van jou nodig om op tijd aan de slag te kunnen en zo ja, heb je die volledig en op tijd geleverd?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo Allemaal,

 

Ik heb aan een bedrijf een opdracht gegeven.

 

Voor opdracht is er 120 uur ingepland, de juiste informatie is van mijn kant als opdrachtgever gegeven.

Alles staat was op onze overeenkomst.

De vraag is allereerst wat er precies in de overeenkomst staat.

 

(en overigens: 'wilt' doet het goed als een beleefde tweede persoon enkel- of meervoud, maar niet als derde persoon enkelvoud; dat doet pijn aan mijn ogen)

Link naar reactie
  • 0

hallo allemaal, bedankt voor de vele reactie.

 

Tussen tijd is er niets veranderd qua opdracht of iets bijgezet.

 

Ik was ook erg tevreden met product die tot heden geleverd is.

 

Maar opdrachtnemer mail mijn nu, dat hij hier niet meer verder wilt gaan en de betaling van eerste helft heeft hij al terug overgemaakt.

 

Terwijl die gewoon daarvoor werk had geleverd.

 

vreemd allemaal...

 

Link naar reactie
  • 0

Iemand die mij chanteert om 4400 euro en me vervolgens laat stikken als ik niet betaal zou wat mij betreft helemaal de H2N8 kunnen krijgen.

Chanteren? Stikken? Je gaat wel heel makkelijk mee in het verhaal van TS, Peter. We kennen hier slechts het verhaal van de opdrachtgever, niet van de opdrachtnemer...

 

Een gesprek tussen opdrachtgever en opdrachtnemer zou voor beide partijen heel verhelderend kunnen zijn.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

ja, dat meen ik.

De opdrachtnemer die goed werk levert zou maar zo de klus terug kunnen geven omdat die er van overtuigd is alleen maar een probleem te hebben met oplevering.

Opdrachtnemer levert goed werk, daar kun je dus mee bij je klanten aankomen. De deur dichtgooien is de makkelijkste weg maar kan ook later nog.

Niemand heeft zin in zinloos werken, iets wat de opdrachtnemer ook eens bedacht kan hebben en daarom de klus maar teruggeeft..

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik calculeer dat soort risico meestal in de prijs mee, en als het dan veel meer tijd gaat kosten is het mijn eigen fout en verdien ik maar minder :) had ik zelf maar beter na moeten denken.

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik calculeer dat soort risico meestal in de prijs mee, en als het dan veel meer tijd gaat kosten is het mijn eigen fout en verdien ik maar minder :) had ik zelf maar beter na moeten denken.

 

 

Wat doe je als je het niet kan maken. :-\

 

* Een ander heeft 90 tot 100 uur nodig, maar de ander is bezet.

* Deze opdrachtnemer gaat dreigen en wil 200 uur betaald krijgen, omdat het vele malen langer duurt

dan de ingeschatte 120 uur.

* Er staat een deadline op, met of zonder boete-clausule?

* Opdrachtnemer stort vooruitbetaald geld terug, en geeft de opdracht terug.

 

Merkwaardig. :)

 

Link naar reactie
  • 0

Als je het zelf niet kan maken moet je er gewoon niet aan beginnen simple as that, en als je het dan toch echt uit gaat besteden zorg je er voor dat je iemand hebt die zeker weten beschikbaar is.

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.