• 0

Bedrijfsovername

Beste forumleden,

 

Mij wordt de mogelijkheid geboden om een bedrijf (BV) over te nemen.

50% van de overnamesom zal door mij privé worden betaald. De Bank zal de overige 50% financieren.

Volgens het administratiekantoor bestaat er geen mogelijkheid om zowel mijn inbreng als de financiering van de bank in het over te nemen bedrijf onder te brengen.

 

Is dat zo of wat zijn de mogelijkheden?

 

Met vriendelijke groet,

Jan.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Janbo, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Is dat zo

In z'n algemeenheid: nee. Maar in dit specifieke geval: heel goed mogelijk vanwege praktische beperkingen (oa bank of huidige eigenaar die niet meewerken)

 

wat zijn de mogelijkheden?

De BV kan verwateren: geeft nieuwe aandelen uit die jij koopt (al dan niet via je personal holding). Maar let op: je zult dan 100% van de huidige waarde van de BV moeten inbrengen, zodat je exact op 50% uitkomt. Maar als de huidige eigenaar en/of de bank niet meewerken an deze wijze van financiering en je ook geen andere mogelijkheden hebt, houdt het uiteraard op

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens het administratiekantoor bestaat er geen mogelijkheid om zowel mijn inbreng als de financiering van de bank in het over te nemen bedrijf onder te brengen.

Jij wordt eigenaar van die onderneming, dus jij leent het geld. Het zou onlogisch zijn de lening onder te brengen in de onderneming zelf. Waarom wil je dat eigenlijk?

 

Begrijp ik het goed dat de lening dan privé zal worden aangegaan?

Als je de aandelen in privé koopt in principe wel. Maar misschien is een holding ertussen verstandiger, heeft je administratiekantoor daar over geadviseerd? Heb je een overnameadviseur geraadpleegd?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Volgens het administratiekantoor bestaat er geen mogelijkheid om zowel mijn inbreng als de financiering van de bank in het over te nemen bedrijf onder te brengen.

Waarom wil je dat per se dan? Probeer je misschien te zorgen dat de financieringskosten aftrekbaar worden? Volgens mij is dat overigens sowieso mogelijk, want die kosten mag je in box 2 aftrekken. Of speelt er iets anders?

 

Je zult overigens wel iets duidelijker en uitgebreider moeten zijn in je antwoorden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.