• 0

Belasting betalen over geld dat bedoeld is voor aanslagen inkomstenbelasting?

Beste allemaal,

 

Als nieuwkomer op het forum, val ik meteen met een situatie in huis waar hopelijk medeforumleden antwoord op weten :-).

 

Mijn situatie:

Ik heb in januari een voorlopige aanslag over 2016 gekregen. € 1200 euro. Deze heb ik braaf betaald. Echter, mijn belastbaar inkomen gaat in 2016 boven de 100.000 euro uitkomen. Ik moet daarom volgend jaar even voor het voorbeeld zo'n 45.000 euro inkomstenbelasting betalen over 2016. Die betaal ik pas in 2017, wat betekent dat het bedrag van 40.000 euro op 1 januari op mijn rekening staat. Omdat ik ook nog een buffer van 21.000 euro op mijn bankrekening heb staan, voor eventuele mindere tijden, heb ik op 1 januari 61.000 euro.

 

Omdat die 61.000 euro de grens van fiscale vrijstelling voor spaargeld/vermogen overschrijdt, moet ik vermogensrendementsheffing gaan betalen over een deel van die 61.000 euro.

 

Mijn vraag:

Klopt het dat ik vermogensrendementsheffing moet betalen over mijn vermogen, ook al is dat vermogen bestemd voor het betalen van de inkomstenbelastingaanslag? En zoja, hoe kan ik dan voorkomen dat ik volgend jaar bijvoorbeeld maandelijks een voorschot op de inkomstenbelasting van 2017 kan betalen, zodat mijn vermogen op 1 januari 2017 geen 61.000 euro is?

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen/advies. Veel dank alvast voor de moeite!

 

Groet,

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Paul,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Klopt het dat ik vermogensrendementsheffing moet betalen over mijn vermogen, ook al is dat vermogen bestemd voor het betalen van de inkomstenbelastingaanslag?

Ja, dat is een privé uitgave en het spaargeld daarvoor is dus ook privé.

 

Ter vergelijk: bij iemand in loondienst wordt het alvast ingehouden, dus die heeft het nooit in handen gekregen laat staan enig voordeel van kunnen hebben.

 

Tip: Als je toch bang bent voor vermogensrendementsheffing, verhoog dan de voorlopige aanslag voor 2017 in plaats van die te verlagen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Klopt het dat ik vermogensrendementsheffing moet betalen over mijn vermogen, ook al is dat vermogen bestemd voor het betalen van de inkomstenbelastingaanslag?

Ja, dat is een privé uitgave en het spaargeld daarvoor is ook privé.

 

Ter vergelijk: bij iemand in loondienst wordt het alvast ingehouden, dus die heeft het nooit in handen gekregen laat staan enig voordeel van kunnen hebben.

 

 

Heel veel dank voor je reactie, Ron. Hoe kan ik er dan voor zorgen dat mijn voorlopige aanslag voor 2017 niet 1200 euro is, maar bijvoorbeeld 30.000 wat ik in termijnen kan betalen.

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan ik er dan voor zorgen dat mijn voorlopige aanslag voor 2017 niet 1200 euro is, maar bijvoorbeeld 30.000 wat ik in termijnen kan betalen.

Dat kan vanaf december via Mijn Belastingdienst.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

en hetzelfde kan je nu doen voor 2016 en dan krijg je binnen 6 weken een voorlopige aanslag voor 2016 en kun je in 2016 nog betalen zodat het niet meetelt in je vermogensrendementheffing van 2017.

Goede tip! Daar ben je niet te laat voor, de voorlopige aanslag 2016 kun je nog tot 2018 wijzigen als je bij wilt betalen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Klopt het dat ik vermogensrendementsheffing moet betalen over mijn vermogen, ook al is dat vermogen bestemd voor het betalen van de inkomstenbelastingaanslag?

Nee, dat is niet helemaal juist. Als je namelijk een niet betaalde aanslag hebt, dan mag je het nog te betalen gedeelte van die aanslag als schuld aftrekken van je vermogen in box 3.

 

De voorwaarde is alleen wel dat je die voorlopige aanslag zelf vóór het laatste kwartaal van het jaar zelf hebt aangevraagd. Aangezien dat moment inmiddels is verstreken, zul je dit jaar de oplossing van Roel moeten volgen en hopen dat je de aanslag nog voor het eind van het jaar ontvangt en dus nog net voor 1 januari kunt voldoen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

en hetzelfde kan je nu doen voor 2016 en dan krijg je binnen 6 weken een voorlopige aanslag voor 2016 en kun je in 2016 nog betalen zodat het niet meetelt in je vermogensrendementheffing van 2017.

 

Hi Roel,

 

Dank voor je reactie. Geld dit (zeker weten) ook voor aanslagen die al betaald zijn? Immers, ik heb in januari een aanslag gehad van 1200 euro die ik al heb voldaan. Kan ik nu een nieuwe/vervangende aanvragen die rekening houdt met het al betaalde bedrag? En zoja, kan ik dan ook aangeven dat ik al een voorlopige aanslag heb gehad en voldaan?

Link naar reactie
  • 0

Klopt het dat ik vermogensrendementsheffing moet betalen over mijn vermogen, ook al is dat vermogen bestemd voor het betalen van de inkomstenbelastingaanslag?

Nee, dat is niet helemaal juist. Als je namelijk een niet betaalde aanslag hebt, dan mag je het nog te betalen gedeelte van die aanslag als schuld aftrekken van je vermogen in box 3.

 

De voorwaarde is alleen wel dat je die voorlopige aanslag zelf vóór het laatste kwartaal van het jaar zelf hebt aangevraagd. Aangezien dat moment inmiddels is verstreken, zul je dit jaar de oplossing van Roel moeten volgen en hopen dat je de aanslag nog voor het eind van het jaar ontvangt en dus nog net voor 1 januari kunt voldoen.

 

Is dat zo? Want dan is dit interessant. Heb je hier ergens een bron voor waarop ik er meer over kan lezen? Dank alvast!

Link naar reactie
  • 0

ja je kunt meerdere keren per jaar je voorlopige aanslag wijzigen als je dat wilt / nodig vind, het wijst zich vanzelf als je de voorlopige aanslag gaat invullen daar worden ook vragen gesteld over eerdere aanslagen.

 

Ik maak daar deze week nog werk van, Roel. Heel veel dank zo ver!

Link naar reactie
  • 1

Is dat zo? Want dan is dit interessant. Heb je hier ergens een bron voor waarop ik er meer over kan lezen?

Jazeker, de website van de Belastingdienst. :) Het is wel een beetje verstopt. Er staat dat aanslagen inkomstenbelasting normaal gesproken niet in box 3 mogen worden meegenomen, maar ook dat er uitzonderingen zijn.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.