• 0

Goedkope youngtimer prive of zakelijk?

Binnenkort ga ik als ZZPer verder. Mijn auto is onlangs total loss gereden, dus aanschaf nieuwe auto én start bedrijf vallen samen.

 

Ik wil een youngtimer overnemen. Dan valt meestal de keuze makkelijk op de auto zakelijk doen. Maar doordat de auto licht en op LPG is vallen de gebruikskosten erg mee. Als ik 't bereken is er nauwelijks verschil in aftrekbare kosten lijkt 't. Daardoor twijfel ik of ik niet beter de auto prive kan doen en dan 19ct/km op kan voeren. Al hangt dat ook nog erg samen met de nog onbekende zakelijke kilometers. Klopt mijn redenatie? Of mis ik iets? Voordeel van zakelijk is geen km administratie, maar gewoon de bonnen verzamelen.

Ik doe BTW vrijgesteld werk.

 

Peugeot 106

Aanschaf: 1500

 

Wegenbelasting: 230

Verzekering: 320

Onderhoud: 900

Afschrijving/jaar: 300

Kosten/jaar: €1750

 

Brandstofkosten/km: €0.05

Kilometer/jaar: 25000 = €1250

Kilometer zakelijk: 12500 = €625

 

Bijtelling: 35%

Bijtelling bruto: €525

Bijtelling netto (42%): €220

 

Aftrek prive:

10000km zakelijk*0.19=€1900

12500km zakelijk*0.19=€2375

15000km zakelijk*0.19=€2850

17500km zakelijk*0.19=€3325

 

Aftrek zakelijk:

€1750 kosten + €1250 brandstof - €220 bijtelling = €2780

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aftrek zakelijk:

€1750 kosten + €1250 brandstof - €220 €525 bijtelling = €2780 €2475

Ja, dit klopt wel ongeveer. De bijtelling is overigens een bruto bijtelling. Dus je zakelijke aftrek zal iets lager zijn. Die 2475 euro aan zakelijke kosten zullen je netto inkomen met maar 1450 euro verlagen (ik vergeet hier even alle overige toeters en bellen, zoals mkb-korting, ondernemersaftrek, e.d.).

 

Aangezien die 19 ct/km een netto vergoeding is, moet je dat ook vergelijken met je netto voordeel, hoewel die tegelijkertijd bruto kosten zijn! Als je meer dan 8.000 zakelijke kilometers maakt, zou deze auto in privé dus wellicht al goedkoper zijn (= 1450/0.19). Maar het beste kun je even deze tool gebruiken om het precies te berekenen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk. Ik zal wel zeker meer dan 8.000 zakelijke kilometers maken. Daarnaast zullen de onderhoudskosten ook wel wisselen per jaar, maar op zich kan ik veel zelf doen. Ik heb nu gerekend met €900/jaar (dan laat ik 't bij garage doen).

 

Maar als ik 'm prive doe (hobby), dan doe ik veel zelf en kom ik eerder op €500/jaar

 

 

Anders voordeel dat ik nog niet had meegenomen is dat ik 'm als hij prive is ook via snappcar kan blijven verhuren. Als de auto zakelijk is, dan wordt dat wat ingewikkelder.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.