• 0

Fout in Marge BTW aangifte.

Goedendag,

 

Ik heb een bedrijfje en handel hierbij in gebruikte auto´s.

De belastingdienst heeft mij toestemming gegeven om de margeregeling toe te passen en omdat het om auto's gaat val ik automatisch onder de globalisatie-regeling.

 

Voor de wijze waarop ik BTW aangifte moet doen heb ik informatie ingewonnen bij de belastingdienst en hier op het forum.

 

Ik ben een startende ondernemer en het geld dat ik verdien investeer ik ook steeds weer. Daarnaast heb ik een baan waarvan ik het inkomen ook deels investeer. Het komt er voor mij dus regelmatig op neer dat ik meer inkoop per kwartaal als dat ik verkoop.

 

Ik tel alle marge verkopen bij elkaar op en trek hier de marge inkopen vanaf. Dit is mijn kwartaalmarge. Negatieve winstmarge mag je verrekenen met een volgend kwartaal volgens de belastingdienst (zie vb hieronder)

 

kwartaal Inkopen Verkopen Winstmarge Winstmarge Saldo BTW

1 40000 30000 -10000 -10000 0

2 25000 40000 15000 5000 868 (21/121=btw over 5000)

 

Hiernaast mag ik alle btw als voorbelasting betaald voor bijvoorbeeld materialen, auto-onderdelen,telefoonkosten, gereedschap terugvorderen.

 

Tot zo ver doe ik het volgens mij goed.

 

Nu over het invullen, want daar doe ik volgens mij wat fout.

Wat moet ik invullen bij 1a (leveringen belast met hoog tarief)op de btw aangifte?

Ik heb hier in het vorige kwartaal al mijn verkopen vermeldt (omzet), =30.000 uit het voorbeeld

Bij de kolom omzetbelasting 1a heb ik hier 0 ingevuld omdat ik een negatieve marge heb en dus geen btw moet afdragen.

 

3 vragen;

 

1-Ik werd benaderd door de BD met het feit waar die 30.000 vandaan kwam en wat dat betekende en dat dat niet op die plek ingevuld moet worden. Wat vul ik in mijn geval wel in bij 1a?

 

2-Bij 4b (leveringen aan u binnen de EU) heb ik de totaal marge inkoop van dat kwartaal ingevuld. Doe ik dit wel goed? Waar moet de marge inkoop anders ingevuld worden?

 

3-Daarnaast had ik nog 520€ voorbelasting BTW welke ik invulde bij 5b. Uiteindelijk kreeg ik volgens de aangifte die 520€ dan terug. Doe ik dit goed?

 

Volgens mij ben ik een eind op weg, maar kunnen jullie het voor mij verduidelijken.

Bij voorbaat dank

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste 1612,

 

Veel zaken gaan inderdaad al goed, maar nog niet alles.

 

In de BTW-aangifte moet je de omzet en BTW binnen de margeregeling invullen bij de vragen 1a en/of 1b, samen met eventuele "normale" omzet en BTW. Als "omzet" gebruik je dan het marge-bedrag exclusief BTW. Met de bedragen van marge-inkopen en marge-verkopen doe je in de BTW-aangifte niets.

 

Bij een negatieve marge doe je in principe niets. Je kunt deze wel verrekenen met positieve marges in andere tijdvakken van hetzelfde jaar.

 

In jouw voorbeeld doe je dus in het 1e kwartaal niets met de marge-inkopen en -verkopen. In het 2e kwartaal verreken je de positieve marge van het 2e kwartaal met de negatieve marge van het 1e kwartaal (dat heb je ook gedaan). Als marge-"omzet" gebruik je in de BTW-aangifte: € 5.000 / 1,21 = € 4.132. De BTW daarover is € 867 (je mag in je eigen voordeel afronden).

 

Hetzelfde doe je met de overige kwartalen in 2016. Zo nodig bekijk je daarbij de kwartalen 1 t/m 3 respectievelijk de kwartalen 1 t/m 4. Als je over het hele jaar 2016 genomen, een negatieve marge hebt, kun je bij de belastingdienst een beschikking vragen om die negatieve marge te mogen meenemen naar 2017.

 

Bij vraag 4b vul je qua Nederlandse marge-inkopen en -verkopen niets in. Die vraag is voor de inkoop van goederen en diensten uit landen buiten Nederland, maar binnen de EU.

 

De voorbelasting (op niet-marge inkopen) komt inderdaad bij vraag 5b.

 


Vroeger stond er op de website van de belastingdienst een uitgebreide toelichting op de margeregeling. Deze is in grote lijnen nog steeds van toepassing. Ik heb hem gelukkig bewaard: zie hieronder.

Margeregeling.pdf

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het uitgebreide antwoord, Voor de duidelijkheid nog 2 vragen;

 

-Bij een negatieve marge in een kwartaal vul ik dan een 0 in, een negatief - getal, of laat ik het leeg bij 1a/1b?

 

-Ik handel enkel in marge-goederen en maak wat kosten dus heb recht op teruggave voorbelasting.

Betekent dit dat ik dus bij mijn BTW kwartaalaangifte enkel 1a/1b en 5b invul?

 

Nogmaals bedankt.

Link naar reactie
  • 0

1. Bij een negatieve marge vul je in de BTW-aangifte bij vraag 1a/1b meestal niets in (leeg laten).

Zie punt 3.4 in de toelichting voor eventuele verrekening met andere kwartalen van hetzelfde jaar.

 

2. Bij de BTW-aangifte gebruik je alleen 1a/1b en 5b.

Als je een auto van de zaak ook privé gebruikt: bij het 4e kwartaal ook 1e.

Als je gebruik kunt maken van de Kleine ondernemersregeling ook 5c.

 

Hierbij ga ik er van uit dat je geen auto's importeert of exporteert.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Opnieuw bedankt. Wordt steeds duidelijker.

 

Een allerlaatste vraag nog om mijn verhaal compleet te maken;

Soms importeer ik wel eens een auto en af en toe exporteer ik er ook wel een.

De marge-regeling is ook van toepassing op export weet ik.

Tevens heb ik van de BD een toestemming en een rekenvoorbeeld om de margeregeling toe te passen om import.

 

Wat is er anders bij het invullen van de btw-aangifte in het geval van import en/of export?

 

Nogmaals bedankt alles is nu echt bijna duidelijk..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.