• 0

Auto van privé naar VOF

Goedemorgen,

 

Ik heb een vraag over de zakelijke aanschaf van een auto. Ik heb 1,5 jaar geleden een auto privé gekocht (incl. BTW).

 

Nou is de vraag wat de consequenties zijn als de VOF deze auto wil overkopen.

 

Weet iemand daar een antwoord op? En hoe zit het met de bijtelling?

 

Groeten,

Paul

Vader | ondernemer | lichtexpert | investeerder | vrijdenker | levensgenieter | reizen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb 1,5 jaar geleden een auto privé gekocht (incl. BTW). Nou is de vraag wat de consequenties zijn als de VOF deze auto wil overkopen.

Je kunt je privé auto niet verkopen aan (of kopen van) een eenmanszaak. Heretikettering van de auto is daarbij alleen mogelijk in bijzondere gevallen (zoals verandering van de bedrijfsactiviteiten die een auto noodzakelijk of overbodig maken). Voor zover ik weet geldt dat ook bij een VOF; alleen op het aanschafmoment (danwel de eerstvolgende IB aangifte waarin dat aan de orde komt) kun je kiezen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vraag over de zakelijke aanschaf van een auto. Ik heb 1,5 jaar geleden een auto privé gekocht (incl. BTW).Nou is de vraag wat de consequenties zijn als deze VOF deze auto wil overkopen

Als de eigenaar van de auto tevens firmant is in de VOF dan geldt dat alleen bij aanschafdatum van de auto of bij startdatum van de onderneming kunnen kiezen of de auto tot het privé vermogen of het zakelijk vermogen gaat behoren. Een VOF is namelijk niet veel meer dan een samenwerkingsverband van twee of meer natuurlijke personen.

 

Wat betreft de her-etikettering van de privé auto ...

"Als u niet meer dan 500 kilometer per jaar met uw auto voor privédoeleinden rijdt, zullen wij de auto voor de inkomstenbelasting als een auto van uw onderneming zien. U kunt in dit geval niet zelf kiezen."

... dat laat u door de Belastingdienst beoordelen, waarbij u wel moet kunnen aantonen, middels een sluitende kilometeradministratie, dat de auto nagenoeg uitsluitend voor en door de onderneming wordt gebruikt. Hoop werk voor weinig.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

er kan nog wel een klein muizegaatje zijn...

 

Je kunt de keuze nog wijzigen tot het moment dat de eerste IB aangifte (na het moment van aanschaf) definitief is geworden.

Dus omdat je het over 1,5 jaar geleden aangeschaft hebt is dat waarschijnlijk in 2015 geweest.

Als jou IB aangifte over 2015 nog niet definitief is dan zou je de etikettering alsnog vanaf het moment van aanschaf kunnen wijzigen naar zakelijk.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus omdat je het over 1,5 jaar geleden aangeschaft hebt is dat waarschijnlijk in 2015 geweest.

Als jou IB aangifte over 2015 nog niet definitief is dan zou je de etikettering alsnog vanaf het moment van aanschaf kunnen wijzigen naar zakelijk.

TS moet dan niet vergeten om ook meteen alle (zakelijke) autokosten én bijtelling in te boeken in 2015 (én 2016). Vervolgens zal waarschijnlijk blijken dat de VOF over alle tijdvakken van 2015 en 2016 nog btw terug zou hebben gekregen, dus zullen er nog een hele trits aan suppletieaangiftes omzetbelasting moeten worden ingediend. Hierin zal dan ook een btw-correctie voor privégebruik moeten worden opgenomen. En als de auto maar door één van de firmanten wordt gebruikt, kan het zijn dat de auto misschien beter buitenvennootschappelijk in de aangifte wordt verwerkt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

ja als er zowel voor de IB als de BTW een andere keuze wordt gemaakt dan klopt dat. Al valt een hele trits suppleties ook wel weer mee.. het zijn er welgeteld twee. 1 voor boekjaar 2015 en 1 voor boekjaar 2016 1e tm derde kwartaal.

 

en in plaats van het papieren formulier waar jij naar likt kun je ook gewoon een digitale suppletie indienen die vind je onder overige formulieren als je inlogt in de ondernemersomgeving. (daar kan ik helaas niet naar linken)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.