• 0

Sum up [hoe transactiekosten boeken die zijn verrekkend met factuuurbedrag]

Vraagje: ik krijg vrijwel al mijn betalingen binnen via PIN betalingen. Dit doe ik met SUM UP. Hoe zet ik de tarieven die ze berekeningen in mijn simpele excel administratie?

 

Bijv.: (partiuliere) klant pint EURO 160. Dit bedrag komt niet op mijn rekening want SUM UP rekent 2,75% dus wordt dit EURO 155,60 etc.

 

Bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bijv.: (partiuliere) klant pint EURO 160. Dit bedrag komt niet op mijn rekening want SUM UP rekent 2,75% dus wordt dit EURO 155,60 etc.

In je administratie moet je 160 euro vermelden als omzet (inclusief BTW?). Van Sum up krijg je als het goed is een factuur met die 2,75% (inclusief BTW?), die komt aan de kostenkant. Als je de inkomsten en uitgaven uit elkaar houdt en niet alvast verrekent wordt de BTW aangifte ook een stuk makkelijker.

 

Omdat de kosten al worden ingehouden wordt het wel lastiger matchen met de bankafschriften, maar in Excel kun je er zo een kolommetje bij maken die omzet-2,75% uitrekent.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen boekhouder maar volgens mij volstaat het om het uitgekeerde bedrag als omzet (incl BTW) in de administratie op te nemen.

 

Nu gaat het om 1 pin betaling maar als het om een webshop gaat zou het om honderd betalingen kunnen gaan. In plaats van al die betalingen op te nemen in de administratie kan je ook de dag- week- of zelfs maand- omzet opnemen. De payment provider zet alle betalingen in 2 facturen. Een met de uitgekeerde omzet en 1 van de kosten.

 

Zie het als een dagje op de markt waar je aan het einde de omzet telt, opneemt in de administratie en de BTW berekent. Het geld wat je niet hebt gehad, in dit geval de kosten, hoef je niet te tellen. Voor de volledigheid en voor inzicht kan je die kosten natuurlijk wel opnemen maar dan moet je de uitgekeerde omzet eerst verhogen met de in rekening gebrachte kosten. Dat vergroot de kans op vergissingen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het geld wat je niet hebt gehad, in dit geval de kosten, hoef je niet te tellen.

Ik vermoed dat de Belastingdienst toch wel prijs stelt op een kostenadministratie.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hans, dat is onjuist en werkelijk onpraktisch. Een factuur maakt onderdeel uit van een administratie. Klant heeft ook een bon of zelfs factuur met aankoopbedrag nodig en kan zijn koop mogelijk (deels) retourneren.

 

Op deze manier mist hij als ondernemer ook stuurinformatie over de kosten van zijn betaalverkeer. Opbrengsten en kosten (inkomsten en uitgaven) splitsen voor de omzetbelasting werd hier heel recent geadviseerd. En dat is het enige juiste advies.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Eens dat het beter is voor het inzicht, dat had ik al aangegeven, maar de vraag is of het moet?

 

Moet een ondernemer op de markt die zonder kersen zit en van de buurman 2 kistjes overneemt en 20 euro uit de kas pakt die transactie opnemen in zijn administratie? Of volstaat het om aan het einde van de dag de inkoop van de veiling en de dagomzet in de administratie op te nemen?

Voor het inzicht is het natuurlijk beter dat hij de 2 kistjes opneemt want dan kan hij er volgende keer rekening mee houden. Maar voor de belastingdienst maakt het niet uit.

 

Door iets simpel te houden verklein je de kans op fouten bovendien, maar dat had ik ook al aangegeven.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oke, misschien heb je wel een punt Hans! Ik ben gewoon teveel gewend aan het factuurstelsel. Als voor TS het kasstelsel geldt schrijft de Belastingdienst: "U berekent de btw over de inkomsten die in het tijdvak waarover u aangifte doet, daadwerkelijk zijn bijgeboekt op uw bankrekening of ontvangen zijn in uw kas".

 

Volgens mij wordt hiermee echter bedoeld dat de inkomsten blijken uit (het ontvangstmoment van) de binnenkomende bedragen, maar dat je daar niet automatisch de kosten weer mag afhalen. Dat zou anders ook erg ingewikkeld worden als inkomsten en uitgaven verschillende BTW tarieven hebben. Volgens mij moet je in de BTW aangifte BTW over 160 euro afdragen en over die 2,75% terugvragen en dat niet alvast zelf even verrekenen tot afdragen over 155,60. Dat vereist dat je de bedragen ook apart boekt, anders klopt de aangifte niet met de administratie. Aan de andere kant zijn blijkbaar niet alle ondernemers verplicht een in- en verkoopadministratie bij te houden.

 

Ondertussen ben ik ook verdwaald en hoop ik op redding van iemand die het echt weet ;)

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij ook beter (zo niet verplicht) om inkopen en verkopen gescheiden te houden.

 

Als je een normale administratie bijhoudt, heeft het Kasstelsel alleen betrekking op de verkopen. Voor de inkopen geldt dan altijd het factuurstelsel.

 

"Kasstelsel: BTW aftrekken

 

Uw leveranciers brengen u BTW in rekening voor uw inkopen, kosten en investeringen. Deze BTW trekt u af op uw BTW-aangifte. U doet dat in het aangiftetijdvak waarin u de factuur krijgt."

 

Veel PSP's (bijvoorbeeld Mollie) sturen na afloop van elke maand een factuur voor alle in rekening gebrachte kosten. De factuurdatum (en daarmee de BTW-aftrek) van de PSP-kosten kan dan in een ander BTW-tijdvak vallen dan de betaling of inhouding van deze kosten.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik kan het nog wel ingewikkelder maken. Als de PSP de factuur stuurt op de eerste van de maand/week dan kan het zijn dat de daadwerkelijke omzet en de kosten voor een deel in de ene, en voor een deel in de andere BTW periode zijn gevallen. Dan zou je dus die factuur moeten opsplitsen alsmede de BTW.

Dat doet volgens mij niemand want dat is ondoenlijk. Het voordeel van een verzamelfactuur is juist dat je die kan boeken op de verzamelfactuurdatum.

 

Het gaat er de belastingdienst om dat je de juiste omzetbelasting en later inkomstenbelasting afdraagt. Daarvoor moet je een adequate administratie voeren. Door het ingewikkeld te maken heb je meer inzicht maar de kans op fouten neemt toe.

 

Als je naar een restaurant gaat en je krijgt een bon dan kan je die als geheel boeken maar je kan ook beslissen om die factuur op te splitsen zodat je later in je administratie na kan gaan voor hoeveel je hebt gegeten en voor hoeveel gedronken. En dan kan je weer opsplitsen of het alcoholisch of fris was. Mag allemaal als het onder de streep maar klopt.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de BTW hoef je een inkoopfactuur sowieso nooit te splitsen. Daarbij is de factuurdatum altijd bepalend voor de periode van BTW-aftrek.

 

Voor de inkomstenbelasting is er alleen aanleiding voor een eventuele splitsing als er op één factuur kosten van verschillende jaren zouden staan. Als dit om een paar dubbeltjes gaat, zou ik me er niet druk om maken.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.