• 0

Re: Opdrachtnemer wil extra betaling [afgesplitst]

mod comment: het topic waarop jij inhaakt is nog volop actief daarom is jou vraag afgesplitst van dat topic

 

 

Nu heb ik geheel toevallig op dit moment een soortgelijk conflict met een klant waar ik wel wat advies over kan gebruiken... ik vraag het maar gewoon in dit topic aangezien het vrijwel dezelfde situatie betreft, maar dan van de andere kant.

 

Ik heb in eerste instantie 7 uur geoffreerd aan deze klant voor het omzetten van 2 oude html sites naar WordPress. Dit moest een kopie van een andere website van de klant worden, maar dan met andere kleuren, teksten enzovoorts.

 

Helaas viel het project nogal tegen, onder andere door miscommunicatie en het feit dat het gebruikte thema (voor de kenners, Divi) werkt met een eigen page builder systeem dat ik nog niet kende en waar ik flink aan moest wennen. Zo zat er al snel 20 uur in het project, maar die extra uren heb ik maar voor mijn rekening genomen.

 

Toen wilde ze echter wat dingen gedaan hebben die geen deel uitmaakten van de originele overeenkomst. Ik heb haar toen laten weten dat daar wel extra kosten aan verbonden waren. Daar was ze het in eerste instantie niet mee eens, het waren toch allemaal maar kleine dingen die ik in een kwartiertje (per dingetje) wel klaar zou hebben toch? Ik heb haar toen uitgelegd dat 4 x een kwartier ook een uur is en uiteindelijk ging ze met frisse tegenzin akkoord.

 

In de periode daarna zijn er echter nog een aantal van dat soort extra dingetjes bij gekomen. Ik ging er van uit dat het duidelijk was dat hier extra kosten aan verbonden zitten, dat had ik haar immers eerder al duidelijk gemaakt en het staat ook in mijn voorwaarden die onderdeel uitmaakten van het contract waarmee ze akkoord is gegaan. Enkele relevante passages uit mijn voorwaarden (de volledige voorwaarden zijn te vinden onderaan mijn website):

 

1.1 Offertes en urenschattingen zijn altijd indicatief, hieraan kunnen geen rechten ontleend worden.

 

1.2 Indien contractant 2 gedurende de uitvoering van de overeenkomst bemerkt dat het vooraf overeengekomen budget overschreden zal worden zal deze contractant 1 altijd eerst informeren en de werkzaamheden pas hervatten na schriftelijke akkoord van contractant 1 met betrekking tot bijkomende kosten.

 

2.2 Indien op verzoek van contractant 1 wordt afgeweken van hetgeen oorspronkelijk werd overeengekomen zullen de extra kosten daarvan worden doorberekend.

 

Ik heb bij de eerste extra werkzaamheden dus netjes volgens punt 1.2 gehandeld, ook al heeft dat artikel eigenlijk alleen betrekking op de origineel overeengekomen werkzaamheden (voor extra werkzaamheden geldt immers artikel 2). Voor de overige extra werkzaamheden ben ik er van uit gegaan dat het duidelijk was dat er extra kosten berekend worden.

 

Het probleem is nu dat er uiteindelijk nog eens 8 uur extra zijn bijgekomen (waarbij ik zeer coulant heb geteld), en die extra uren wil ze niet betalen. In het contract staat als opdrachtbeschrijving

 

"Het ombouwen van [website1] en [website2] naar WordPress. De urenschatting voor deze werkzaamheden bedraagt 6 a 7 uur tegen een bedrag van € 60,00 per uur."

 

Ik ben van mening dat ik in mijn recht sta en ben dan ook van plan dit conflict desnoods voor de rechter uit te vechten, maar ik wil natuurlijk wel eerst even zeker weten dat ik ook echt gelijk heb ;) Wellicht kunnen de juristen hier er wat nuttigs over zeggen?

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Tja, juridisch geen mening over of verstand van. :P Zelf heb ik ook wel eens klussen waar ik me in vergis en dan ineens een aantal uur extra bezig ben. (en dat tegen 1/3 van jouw tarief ;D)

 

Maak me er steeds minder druk over en denk bij mezelf "ben van de straat"

 

Daarnaast bekijk ik mijn werk/omzet eigenlijk al niet meer per klus maar in zijn geheel, ik heb gelukkig ook regelmatig klussen die in mijn voordeel uitpakken.

 

Verder ben ik van mening dat 1 ontevreden klant meer schade aan je bedrijf aanricht dan 10 tevreden klanten goed kunnen maken.

 

Tijd voor overleg en water bij de wijn ;)

 

Link naar reactie
  • 0

@Roel, ik twijfelde al of ik beter een eigen topic kon aanmaken dus prima zo hoor ;)

 

@Henk, zoals ik al schreef heb ik voor het oorspronkelijk overeengekomen werk ook niets extra's berekend, ook al is daar veel meer tijd in gaan zitten dan verwacht. Maar voor de extra werkzaamheden wil ik wel gewoon extra betaald krijgen.

 

Ik neem aan dat dit bij jou ook zo werkt? Anders wil ik je graag inhuren om wekelijks mijn keuken te komen poetsen, maar ja de rest van mijn huis wordt ook wel vies dus dat kun je er dan wel even bij doen voor hetzelfde geld toch :P

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Uitloop ga ik idd heel gemakkelijk mee om maar extra werk vertel ik ook gelijk wat het kost op basis van inschatting op dat moment.

 

Klanten geven vaak aan "kan je dat ook even meenemen" maar willen gelijk weten wat dat voor hun betekent. En met calculeren uit je hoofd zit je er soms sneller naast dan je denkt.

 

En de valkuil is als de klant zegt "het zijn (allemaal) kleine dingetjes. Als je daar in mee gaat ga je al gauw het schip in heb ik gemerkt.

 

tegenwoordig zeg ik vaak tegen de klant (als het te overzien is) "dat pak ik wel even voor je mee" met als gevolg blije klant en de wetenschap dat ik het de volgende keer wel weer recht trek. Dat kan je uiteraard alleen doen als je regelmatig werk voor je klant hebt.

 

is het wat complexer of minder overzichtelijk dan maak ik eerst een nieuwe offerte.

 

En alleen keuken poetsen is specialistisch tarief, met je hele huis poetsen ben je goedkoper uit. ;D

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
In de periode daarna zijn er echter nog een aantal van dat soort extra dingetjes bij gekomen.

Waarom heb je het project dan niet opgeleverd (ombouwen... klaar!) en deze klant op een ticketsysteem met strippenkaart gezet?

 

Jullie zitten beiden met een budget- en/of urenoverschrijding, maar je zou puur naar de aard van de laatste werkzaamheden moeten kijken. Is dat ombouw of uitbreiding/aanpassing op klantwens (32x een kwartier zonder offerte of verslaglegging?) wat verder gaat dan de oorspronkelijke sites?

 

Hoe het formeel zit, kunnen juristen allicht al vertellen o.b.v. deze informatie. En anders kunnen ze vast en zeker ook vertellen hoe je korte tijdsbestedingen factureert.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Daar zaten natuurlijk ook wat werkzaamheden bij die wat langer dan een kwartiertje duurden, waaronder een compleet andere indeling van de homepage waar ik wel een paar uurtjes mee zoet ben geweest.

 

Ik ben het met jullie eens dat ik dit veel duidelijker had moeten communiceren en ook veel eerder een deel had moeten factureren, wijze les voor de volgende keer. Aan de andere kant heb ik bij de eerste extra werkzaamheden heel duidelijk gecommuniceerd dat extra werk extra geld kost, en het staat ook in mijn voorwaarden...

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
Aan de andere kant heb ik bij de eerste extra werkzaamheden heel duidelijk gecommuniceerd dat extra werk extra geld kost, en het staat ook in mijn voorwaarden...

Sure, maar je hebt blijkbaar niet duidelijk genoeg gemaakt wat 'extra werk' was, en dan krijg je dus gedoe achteraf.

 

Een paar kleine dingetjes ben ik meestal wel geneigd onder het kopje 'klantenservice' weg te strepen, maar als het meer wordt, dan wordt het inderdaad meerwerk, en dan laat ik bij elk extra verzoek nog even voor de zekerheid weten dat dat ook meerwerk is - en vooral ook hoeveel, want misschien willen ze het wel niet als het 4 uur werk is.

Link naar reactie
  • 0
Daar zaten natuurlijk ook wat werkzaamheden bij die wat langer dan een kwartiertje duurden, waaronder een compleet andere indeling van de homepage waar ik wel een paar uurtjes mee zoet ben geweest.

 

Klacht of wens (meerwerk)? Iets meer in tijd en kosten (mee)denken heb je bij deze geleerd.

 

Heb je de laatste acht uur al gefactureerd? En zijn eerdere facturen inmiddels voldaan?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een paar kleine dingetjes ben ik meestal wel geneigd onder het kopje 'klantenservice' weg te strepen

 

Tuurlijk, doe ik ook.

 

Hoeveel tijd iets kost is vaak lastig in te schatten, zeker bij deze klant met haar warrige mailtjes (vrijwel altijd vanaf haar telefoon) en tig wijzigingen. Maar zoals ik al zei, ik had het inderdaad beter moeten communiceren.

 

@ Highio, dit was echt een wens, geen klacht. De originele opdracht was "bouw de website van ons bedrijf A exact zo na voor ons bedrijf B, uiteraard voorzien van de teksten en huisstijl van bedrijf B".

 

Toen kwam er opeens de vraag "we willen ook graag wat onderdelen van de website van ons andere bedrijf C op de website van B hebben", daarvoor heb ik toen aangegeven dat daar wat extra tijd voor berekend zou worden.

 

Daarna zei de klant "we willen de homepage van bedrijf B toch graag anders ingedeeld hebben, dus niet hetzelfde als die van bedrijf A of C, en er moeten wat extra dingen worden toegevoegd die ook niet op de site van bedrijf A of C voorkomen." Dat is dus het extra meerwerk wat de klant nu niet wil betalen.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 1

Ik doe een aantal dingen om te proberen dat dit soort zaken zo weinig mogelijk gebeuren. (Maar het gebeurt nog steeds!). Misschien hebben anderen er iets aan.

 

1) ik schrijf al mijn tijd (met een onderlimiet van 10 minuten, maar dat kan van business tot business verschillen) op. Zo van 'opzoeken document van internet n.a.v email klant en antwoorden op email', 'Aanpassen onderdeel A', 'maken onderdeel B', 'correspondentie met klant n.a.v. achterstallige factuur' etc etc. (in jouw voorbeeld mogelijk: 'verduidelijking vragen van onduidelijke/onvolledige instructies')

 

Of ik het dan factureer of niet, zien we dan later wel, maar je staat sterker in het verantwoorden van uren.

 

2) Ik specificeer die uren op de factuur. Soms/vaak met een 0-tarief, maar ze staan er wel op. Op die manier geef je de signalen: ik merk alle uren op, jouw extra vragen geven extra werk, en ik ben sympatiek want ik geef je 10 of 20 % gratis.

 

3) Ik probeer het vanuit de klant te zien. Als ik zelf de hulp van een professional inroep wat verwacht ik dan? Qua wat hij doet, en wat hij communiceert.

 

En als ik dan eerlijk ben 'verwacht' ik wel dat die professional kleine dingen doet voor mij, uit sympathie omdat ik hem een significante opdracht gegeven heb, dingen die hij snel en makkelijk kan doen maar waar ik uren op zoek moet naar het juiste gereedschap en dan nog uren aan het knoeien ben voor een half-optimaal resultaat.

 

En ik probeer er echt van uit te gaan dat de klant ook een eerlijke, redelijke persoon is, die het normaal vind dat geleverde diensten betaald worden, en vraag me dan ook af wat IK heb foutgedaan in de communicatie met de klant. Niet genoeg begeleid bij de vraag wat ze nu eigenlijk willen? Niet genoeg info gegeven?

 

(ik kan me in dit geval voorstellen, maar misschien heb ik het mis, dat je iets meer tijd had moeten steken in het samen met de klant definieren van de wensen, en er misschien iets te snel vol goede moed aan begonnen bent? Een klant zegt wel 'ik wil dit of dat', maar is dat ook zo? Als professional ben je geen neutrale verkoper op de markt, maar ook adviseur om het juiste product/dienst te definieren, en dat dan te leveren)

 

En misschien is de klant ook wel in paniek omdat ze een budget gekregen heeft (genoeg voor het eerste deel), maar zelf de opdracht van haar organisatie verkeerd begrepen heeft waardoor dingen anders moeten. Dan moet je in overleg, en kun je misschien elkaar helpen door meer uitleg te geven die ze naar haar baas kan doorsturen.

 

Maar het is een hoop extra gedoe, al die commicatie en dat softe geneuzel van 'de klant begrijpen', natuurlijk wil iedereen het liefst de makkelijke standaardsituatie: goed geinformeerde klanten die precies weten wat ze willen en met plezier jouw eerlijke tarief betalen.

 

4) Ik doe 1) ook voor privedingen (school van de kinderen bellen, higher level (!) antwoorden schrijven, etc) en ook voor prospects en algemene zaken. Dat geeft na verloop van tijd een hoop inzicht in waar je werktijd blijft.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
Ik ben van mening dat ik in mijn recht sta en ben dan ook van plan dit conflict desnoods voor de rechter uit te vechten, maar ik wil natuurlijk wel eerst even zeker weten dat ik ook echt gelijk heb Wellicht kunnen de juristen hier er wat nuttigs over zeggen?

 

Hiervoor ontbreekt informatie.

 

1. Welke eigenschappen/functionaliteiten mocht de klant verwachten op basis van de oorspronkelijke afspraken? Is dit het enige dat is vermeld: "Het ombouwen van [website1] en [website2] naar WordPress."?

 

2. En welke aanvullende eigenschappen/functionaliteiten zijn tussentijds op verzoek toegevoegd?

 

Indien je punt 1 destijds niet goed hebt gedocumenteerd (dit zie ik helaas vaak misgaan in de praktijk) dan kun je punt 2 niet goed aantonen/bewijzen.

Link naar reactie
  • 0

Eens met Highio. Je beschrijving is helder, na de eerste opdracht kwamen er verzoeken met andere wensen. Dat leverde meer werk op. Dat begrijpt iedereen, ook de opdrachtgever. Voor dat meerdere werk moet een redelijke vergoeding worden betaald (in dit geval valt EUR 60 per uur daar zeker onder). In een procedure is het wel prettig als je de vervolgverzoeken kan onderbouwen met bewijs, dat lijkt met de mails die je noemde wel goed te zitten. Je hebt dus een heel sterke zaak.

 

Aan jou dus de keuze om iets juridisch te beginnen of toch nog eens aan tafel te gaan zitten, uit te leggen dat ze bij de eerste opdracht al 20 uur voor de prijs van 7 had gekregen en hoe veel werk haar vervolgverzoeken allemaal hebben gekost.

 

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
  • 0

Heb je ooit bij de klant aangegeven dat je die eerdere 13 uren voor eigen rekening hebt genomen? Anders zijn die 8 uren van de tweede opdracht mogelijk een koude douche. Tel maar na: de taart kost 7 uur, de koekjes 8, intuïtief klopt dat niet.

 

(Dat gezegd hebbende, jullie hebben die uren afgesproken en je AV geven aan hoe je die afspraak moet doen, dus ik zie niet waarom ze jou niet zou hoeven betalen.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst iedereen hartelijk dank voor de reacties.

 

@Kuifje, ik houd mijn uren ook bij, maar dan wel alleen de uren dat ik daadwerkelijk voor die klant bezig ben geweest. Mails en telefoontjes houd ik niet bij, die reken ik toch nooit door aan de klant.

 

En ook ik factureer echt niet elk klein dingetje, maar het moet wel een beetje in verhouding blijven.. ik kan natuurlijk niet 10 uur voor niks gaan werken voor een opdrachtje waar ik maar 7 uur voor betaald krijg. Als het nou een opdracht van 200 uur was is het een ander verhaal.

 

@Lucien, punt 1 is inderdaad het enige wat in het contract staat, maar per mail is gecommuniceerd dat ik hiervoor hetzelfde thema zou gebruiken als op website A. Daarna werd pas duidelijk dat ze er van uit ging dat website B helemaal hetzelfde zou worden als de website van bedrijf A, dus inclusief alle widgets en extra's die daarop stonden. Dat was dus al flink wat meer werk dan ik had verwacht, maar dat vond ik wel een logische verwachting dus de extra tijd die ik daarmee kwijt was heb ik niet berekend.

 

Toen ze opeens ook functies van website C in website B wilde hebben heb ik aan de bel getrokken en verteld dat dit extra kosten met zich meebrengt. Die kosten worden ook niet betwist.

 

Daarna zijn er echter nog een aantal werkzaamheden bijgekomen waarover nog niet eerder over gecommuniceerd was, onder andere:

 

- een compleet andere indeling van de homepage

- meerdere malen aanpassen van de header afbeelding (de foto's daarvoor leverden ze zelf aan, maar ze hebben 2 of 3 keer weer een nieuwe foto gestuurd omdat ze die toch mooier vonden)

- nog een extra pagina die gekopieerd moest worden van website C naar website B

- aanpassingen aan de footer

- toevoegen van extra social media buttons waarvoor het thema bewerkt moest worden

- nog wat extra buttons die met de hand gecodeerd moesten worden

 

En dat dus bij 2 websites (een NL en EN versie). Al met al een hoop extra werk dus...

 

@Jaap en Branco, toen ik communiceerde dat ik extra kosten ging berekenen heb ik ook vermeld dat ik er al 20 uur in had zitten inderdaad... niet dat daar ooit een reactie op is gekomen maar toch. Alles is inderdaad per mail gegaan en dus vastgelegd en te bewijzen.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Daarna zijn er echter nog een aantal werkzaamheden bijgekomen waarover nog niet eerder over gecommuniceerd was, onder andere:

 

- een compleet andere indeling van de homepage

- meerdere malen aanpassen van de header afbeelding (de foto's daarvoor leverden ze zelf aan, maar ze hebben 2 of 3 keer weer een nieuwe foto gestuurd omdat ze die toch mooier vonden)

[...]

Je loopt als frontend developer (of in mijn geval: full-stack developer) vroeg of laat in de 'even'-valkuil. Vandaag: "Kun je even dit." En morgen: "Kun je even dat." Een klant begrijpt niet altijd dat "even" een foto vervangen slechts vijf minuten werk is maar "even de homepage anders indelen" je een hele dag kan kosten. En als zes klanten je "even" bellen, mailen, skypen of appen, ben je zo weer anderhalf uur verder.

 

Daarom registreer ik, zoals Kuifje ook adviseert, werkelijk alles. Tot op de seconde nauwkeurig zelfs dankzij de sneltoets Ctrl+Shift+; van Excel. Klanten ontvangen die op klant- of projectnaam gefilterde timesheet als bijlage bij hun factuur. Zó maak je inzichtelijk wat je allemaal hebt gedaan. En wat alles kost, al is het slechts in uren wanneer je eens wat gratis voor je rekening neemt.

 

Het draait er uiteindelijk om dat je niet slechts verantwoording aflegt over de gefactureerde uren, maar ook begrip kweekt voor het totaalplaatje van je werkzaamheden als professional.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad Ward, de even valkuil, mooie term (niet zo mooi als automagisch maar toch ;) ).

 

Een mooi voorbeeld: ze wilde de tekst in een slider wat hoger hebben, maar die slider was zo gebouwd dat die tekst de hoogte van de slider bepaalde. Als ik de tekst hoger zette werd de slider in zijn geheel minder hoog, en daardoor viel het onderste gedeelte van de achtergrondafbeelding weg. Dat was natuurlijk ook niet de bedoeling... tja, dat kan wel opgelost worden maar daar moet weer een hoop CSS code voor geschreven worden en dat kost tijd en dus geld...

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 1

Inderdaad Ward, de even valkuil, mooie term (niet zo mooi als automagisch maar toch ;) ).

 

Een mooi voorbeeld: ze wilde de tekst in een slider wat hoger hebben, maar die slider was zo gebouwd dat die tekst de hoogte van de slider bepaalde. Als ik de tekst hoger zette werd de slider in zijn geheel minder hoog, en daardoor viel het onderste gedeelte van de achtergrondafbeelding weg. Dat was natuurlijk ook niet de bedoeling... tja, dat kan wel opgelost worden maar daar moet weer een hoop CSS code voor geschreven worden en dat kost tijd en dus geld...

 

Daar zit dan misschien een reden voor 'even', en voor het onbegrip. Ook ik zou denken dat dat die tekst hoger zetten een fluitje van een cent zou zijn. Ik kan me heel goed voorstellen dat als je zegt dat daar allemaal problemen bij komen, dat de klant dan redeneert: ja maar dat zijn jouw problemen, dan moet je maar zorgen dat je een beter gebouwde slider gebruikt, of een beter thema, of er dieper inzit zodat je binnen 30 seconden precies de juiste flag weet te vinden en om te zetten.

 

Als ik een offerte vraag om mijn huis rood te verven, en ik wil het later toch blauw, dan vind ik het vreemd als mijn schilder zegt: ja maar blauwe verf, oei, dan moet ik eerst evalueren of mijn kwasten daar wel voor geschikt zijn en moet ik een medewerker-blauwe-verf-maken zoeken.

 

Het voorbeeld is misschien wat overdreven, maar klanten hebben een bepaalde verwachting van professionals, en daarop gaan ze af bij het beoordelen of iets 'eerlijk' is. En zolang ze correct kunnen inschatten of iets veel werk of weinig is (of zelfs 'geen werk', de professional hoort zoiets gewoon te weten) zullen er minder vaak problemen zijn.

 

Als iets veel werk is, terwijl het dat, in hun beleving, voor een professional niet zou moeten zijn, dan begint de wrijving.

 

Zo zit je, neem ik aan, in jouw business, potentieel met het probleem: betaal ik voor het technische werk van Bob, en komt zijn artistieke inzicht er gratis bij, of betaal ik voor het artistieke deel, en och, het technisch implementeren daarvan is een peuleschil die hij er als service bij doet, of betaal ik voor beide.

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

 

Daarom registreer ik, zoals Kuifje ook adviseert, werkelijk alles. Tot op de seconde nauwkeurig zelfs dankzij de sneltoets Ctrl+Shift+; van Excel.

 

 

Leg eens uit, hoe doe je dat precies. Ik houd zelf de onderlimiet op 10 minuten, want de praktijk wijst uit dat ik toch wel een minuut nodig heb om excel open te doen, een omschrijving van 1 regel te maken die ook voor de klant begrijpelijk is, en een begin en eind tijdstip in te voeren.

 

Als dat beter/makkelijker kan hoor ik het graag,

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Tot op de seconde nauwkeurig zelfs dankzij de sneltoets Ctrl+Shift+; van Excel.

 

Misschien een macro, want dit is niet helemaal standaard in Excel:

 

On a worksheet, select the cell into which you want to insert the current date or time.

 

Do one of the following:

 

To insert the current date, press CTRL+; (semi-colon).

 

To insert the current time, press CTRL+SHIFT+; (semi-colon).

 

To insert the current date and time, press CTRL+; (semi-colon), then press SPACE, and then press CTRL+SHIFT+; (semi-colon).

 

De seconden krijg ik er (in Excel 2016) dan helaas nog steeds niet bij. Ook moet ik de weergave van de cel nog aanpassen het als datum en tijd weer te laten geven. De seconden blijven dan nog steeds op 00 staan. Als dit allemaal in een klik kan, houd ik me ook aanbevolen!

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

@ Kuifje, je slaat de spijker op zijn kop. De klant verwacht dat ik als WordPress expert overal maar 5 minuten mee bezig ben, terwijl het in werkelijk gewoon veel meer tijd kost. Haar verwachting was gewoon niet realistisch, en dat is voor een deel aan mijn communicatie te wijten. Maar goed, ik heb die uren nu eenmaal wel gemaakt...

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

De klant verwacht dat ik als WordPress expert overal maar 5 minuten mee bezig ben

Als de klant wel gelooft dat je expert bent maar niet dat het weinig tijd kost, kun je misschien ook je uurtarief verhogen. Per saldo kom je dan weer uit.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Twee dingen gaan in Excel semi-automatisch:

 

[*] Als je op een kolomkop klikt (A, B, C, enzovoort), selecteer je de gehele kolom. Pas je daarna een bepaalde notatie of opmaak toe (met Ctrl+1 bijvoorbeeld), dan geldt die voor alle cellen in die kolom. Zo kun je een datum-, tijd- of valutanotatie toepassen op een kolom — inclusief alle nieuwe rijen die je later toevoegt.

[*] Dankzij AutoAanvullen c.q. AutoComplete worden nieuwe waarden automatisch aangevuld tot bestaande waarden in dezelfde kolom. Dat is vooral handig voor veelvoorkomende standaardwerkzaamheden in een kolom voor de omschrijving en voor de naam van klant/project in een andere kolom. Twee of drie letters typen is vaak voldoende.

 

Mijn timesheet is als volgt opgebouwd in kolommen:

 

[*] A: ISO-weeknummer automatisch afgeleid van kolom B met =WEEKNUMMER(B#;2)

[*] B: huidige datum ingevuld met Ctrl+;

[*] C: begintijd ingevuld met Ctrl+Shift+;

[*] D: eindtijd ingevuld met Ctrl+Shift+;

[*] E: duur automatisch berekend als =D#-C#

[*] F: omschrijving werkzaamheden

[*] G: eventueel bedrag exclusief btw automatisch berekend

[*] H: naam klant en/of project

 

Het opstarten is eigenlijk nauwelijks een probleem. Vroeger zette ik 's ochtends éérst mijn pc aan, ging ik daarna een pot koffie zetten en waren Windows en de koffie een paar minuten later ongeveer tegelijk klaar. Zo'n spreadsheet start ik tegenwoordig in drie tellen op en dat staat de rest van de dag gewoon open. Ik heb ook apps geprobeerd, maar daarmee ben je aan handelingen evenveel tijd kwijt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Kuifje, je slaat de spijker op zijn kop. De klant verwacht dat ik als WordPress expert overal maar 5 minuten mee bezig ben, terwijl het in werkelijk gewoon veel meer tijd kost. Haar verwachting was gewoon niet realistisch, en dat is voor een deel aan mijn communicatie te wijten. Maar goed, ik heb die uren nu eenmaal wel gemaakt...

 

Ik zit momenteel met een gelijkaardig probleem. De verwachting van de klant komt niet overeen met de realiteit. Ik heb al bovenmatig veel werk in deze klant gestoken, veel meer dan ik normaal zou doen, en een heeeeel schappelijke offerte gemaakt (en zelfs al een groot deel van het werk gedaan, maar nog niet afgeleverd).

 

Ik had deze klant ook nogal soepeltjes ' gratis uurtjes' gegeven, maar daar heb ik nu spijt van, want hij blijft verwachten en verwachten.

 

Ik ben er meer en meer van overtuigd geraakt: als je gewoon het eerste extra halfuurtje factureert, dan weet hij hoe de vork in de steel zit.

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Twee dingen gaan in Excel semi-automatisch:

 

[*] Als je op een kolomkop klikt (A, B, C, enzovoort), selecteer je de gehele kolom. Pas je daarna een bepaalde notatie of opmaak toe (met Ctrl+1 bijvoorbeeld), dan geldt die voor alle cellen in die kolom. Zo kun je een datum-, tijd- of valutanotatie toepassen op een kolom — inclusief alle nieuwe rijen die je later toevoegt.

[*] Dankzij AutoAanvullen c.q. AutoComplete worden nieuwe waarden automatisch aangevuld tot bestaande waarden in dezelfde kolom. Dat is vooral handig voor veelvoorkomende standaardwerkzaamheden in een kolom voor de omschrijving en voor de naam van klant/project in een andere kolom. Twee of drie letters typen is vaak voldoende.

 

Mijn timesheet is als volgt opgebouwd in kolommen:

 

[*] A: ISO-weeknummer automatisch afgeleid van kolom B met =WEEKNUMMER(B#;2)

[*] B: huidige datum ingevuld met Ctrl+;

[*] C: begintijd ingevuld met Ctrl+Shift+;

[*] D: eindtijd ingevuld met Ctrl+Shift+;

[*] E: duur automatisch berekend als =D#-C#

[*] F: omschrijving werkzaamheden

[*] G: eventueel bedrag exclusief btw automatisch berekend

[*] H: naam klant en/of project

 

Het opstarten is eigenlijk nauwelijks een probleem. Vroeger zette ik 's ochtends éérst mijn pc aan, ging ik daarna een pot koffie zetten en waren Windows en de koffie een paar minuten later ongeveer tegelijk klaar. Zo'n spreadsheet start ik tegenwoordig in drie tellen op en dat staat de rest van de dag gewoon open. Ik heb ook apps geprobeerd, maar daarmee ben je aan handelingen evenveel tijd kwijt.

 

 

 

 

Ik zit dan vaak met de volgende problemen

1) taak afgerond, tijd ingegeven, allemaal geen probleem. Kopje koffie, nieuwe taak beginnen.... oei vergeten hoe laat ik eraan begonnen was.

2) bezig met taak voorklant 1. Klant 2 belt. Dan weer verder met klant 1. Maar natuurlijk vergeten in te geven hoe laat klant belde en hoe laat dat gesprek was afgelopen.

 

Heb jij echt als reflex dat als er klant belt, dat je dat ingeeft in excel zodra je de telefoon opneemt, en ook als je klaar bent met bellen?

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.