• 0

Re: Opdrachtnemer wil extra betaling [afgesplitst]

mod comment: het topic waarop jij inhaakt is nog volop actief daarom is jou vraag afgesplitst van dat topic

 

 

Nu heb ik geheel toevallig op dit moment een soortgelijk conflict met een klant waar ik wel wat advies over kan gebruiken... ik vraag het maar gewoon in dit topic aangezien het vrijwel dezelfde situatie betreft, maar dan van de andere kant.

 

Ik heb in eerste instantie 7 uur geoffreerd aan deze klant voor het omzetten van 2 oude html sites naar WordPress. Dit moest een kopie van een andere website van de klant worden, maar dan met andere kleuren, teksten enzovoorts.

 

Helaas viel het project nogal tegen, onder andere door miscommunicatie en het feit dat het gebruikte thema (voor de kenners, Divi) werkt met een eigen page builder systeem dat ik nog niet kende en waar ik flink aan moest wennen. Zo zat er al snel 20 uur in het project, maar die extra uren heb ik maar voor mijn rekening genomen.

 

Toen wilde ze echter wat dingen gedaan hebben die geen deel uitmaakten van de originele overeenkomst. Ik heb haar toen laten weten dat daar wel extra kosten aan verbonden waren. Daar was ze het in eerste instantie niet mee eens, het waren toch allemaal maar kleine dingen die ik in een kwartiertje (per dingetje) wel klaar zou hebben toch? Ik heb haar toen uitgelegd dat 4 x een kwartier ook een uur is en uiteindelijk ging ze met frisse tegenzin akkoord.

 

In de periode daarna zijn er echter nog een aantal van dat soort extra dingetjes bij gekomen. Ik ging er van uit dat het duidelijk was dat hier extra kosten aan verbonden zitten, dat had ik haar immers eerder al duidelijk gemaakt en het staat ook in mijn voorwaarden die onderdeel uitmaakten van het contract waarmee ze akkoord is gegaan. Enkele relevante passages uit mijn voorwaarden (de volledige voorwaarden zijn te vinden onderaan mijn website):

 

1.1 Offertes en urenschattingen zijn altijd indicatief, hieraan kunnen geen rechten ontleend worden.

 

1.2 Indien contractant 2 gedurende de uitvoering van de overeenkomst bemerkt dat het vooraf overeengekomen budget overschreden zal worden zal deze contractant 1 altijd eerst informeren en de werkzaamheden pas hervatten na schriftelijke akkoord van contractant 1 met betrekking tot bijkomende kosten.

 

2.2 Indien op verzoek van contractant 1 wordt afgeweken van hetgeen oorspronkelijk werd overeengekomen zullen de extra kosten daarvan worden doorberekend.

 

Ik heb bij de eerste extra werkzaamheden dus netjes volgens punt 1.2 gehandeld, ook al heeft dat artikel eigenlijk alleen betrekking op de origineel overeengekomen werkzaamheden (voor extra werkzaamheden geldt immers artikel 2). Voor de overige extra werkzaamheden ben ik er van uit gegaan dat het duidelijk was dat er extra kosten berekend worden.

 

Het probleem is nu dat er uiteindelijk nog eens 8 uur extra zijn bijgekomen (waarbij ik zeer coulant heb geteld), en die extra uren wil ze niet betalen. In het contract staat als opdrachtbeschrijving

 

"Het ombouwen van [website1] en [website2] naar WordPress. De urenschatting voor deze werkzaamheden bedraagt 6 a 7 uur tegen een bedrag van € 60,00 per uur."

 

Ik ben van mening dat ik in mijn recht sta en ben dan ook van plan dit conflict desnoods voor de rechter uit te vechten, maar ik wil natuurlijk wel eerst even zeker weten dat ik ook echt gelijk heb ;) Wellicht kunnen de juristen hier er wat nuttigs over zeggen?

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

tja, dat kan wel opgelost worden maar daar moet weer een hoop CSS code voor geschreven worden en dat kost tijd en dus geld...

 

Mogelijk heeft de klant dit gelezen:

Als je (later) toch iets wilt aanpassen is dat kinderlijk eenvoudig dankzij het WordPress CMS

Ik denk dat Wordpress teveel als super eenvoudig word gezien door de leek, ook als het om de minder eenvoudige zaken gaat.

 

Link naar reactie
  • 0

Heb jij echt als reflex dat als er klant belt, dat je dat ingeeft in excel zodra je de telefoon opneemt, en ook als je klaar bent met bellen?

Ja en nee. Ja, als je dat stelselmatig doet, wordt het een automatisme. Maar nee, ik vergeet dat ook wel eens. Ctrl+S is bij mij een sterker ontwikkeld automatisme: vooral aan het einde van de werkdag vergeet ik nog wel eens uit te klokken, dus dan kijk ik de ochtend erop even wanneer ik gisteren mijn werk had opgeslagen.

Link naar reactie
  • 0

Als de klant wel gelooft dat je expert bent maar niet dat het weinig tijd kost, kun je misschien ook je uurtarief verhogen. Per saldo kom je dan weer uit.

 

De verwachting van deze klant is zo onrealistisch dat ik dan 300 euro per uur zou moeten vragen ;D

 

Mogelijk heeft de klant dit gelezen:

Als je (later) toch iets wilt aanpassen is dat kinderlijk eenvoudig dankzij het WordPress CMS

Ik denk dat Wordpress teveel als super eenvoudig word gezien door de leek, ook als het om de minder eenvoudige zaken gaat.

 

Deze klant had al twee WordPress sites dus wist ongeveer wel hoe het werkt. Maar de vorige twee websites waren ontwikkeld door een kennis die het voor de hobby deed, om het te leren. Die heeft er echt heel veel werk in gestoken en er dan ook echt wat moois van gemaakt, maar die tijd hebben ze bij diegene nooit hoeven te betalen. Maar bij mij wel natuurlijk...

 

Voor wat betreft tijdsregistratie, ik heb een CRM systeem met een "call tracker" erin. Dat is een ingebouwde stopwatch die is bedoeld om bij te houden hoe lang een telefoongesprek duurt, maar die kan ik natuurlijk ook gebruiken om bij te houden hoe lang ik voor een bepaalde klant aan het werk ben.

 

Wordt automatisch opgeslagen bij de betreffende klant met de datum en tijd erbij, en is zelfs te koppelen aan een bepaald project en uiteraard te voorzien van notities. Nu mezelf nog even aanleren om dat ding consequent te gebruiken ;)

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Voor wat betreft tijdsregistratie ...

Of je met zo'n tijdregistratie iets opschiet, hangt mijns inziens sterk af van het vertrouwen dat de klant in je heeft. Als dat vertrouwen er niet is, vertrouwt de klant ook die registratie niet, hoe mooi en gedetailleerd je die ook presenteert.

Link naar reactie
  • 0

Voor wat betreft tijdsregistratie ...

Of je met zo'n tijdregistratie iets opschiet, hangt mijns inziens sterk af van het vertrouwen dat de klant in je heeft. Als dat vertrouwen er niet is, vertrouwt de klant ook die registratie niet, hoe mooi en gedetailleerd je die ook presenteert.

 

Toch wel,

 

ten eerste ziet de klant dan: Ja ik heb inderdaad op 18 oktober een half uur overleg gehad via de telefoon en ook nog gevraagd om me zo snel mogelijk een tussenversie te sturen, dus ja, die 55 minuten zijn wel redelijk.

 

ten tweede helpt het ook voor jezelf. Je staat sterker als je kunt oplijsten wat je op welke dagen gedaan hebt, en dan weet waar die 10 uur is heengegaan, en als je dan maar 8 uur gefactureerd hebt weet je ook dat je er niet nog een keer een korting op het uurtarief overheen moet doen. Anders, als die klant zegt: huh, 10 uur, waar heb je dat in hemelsnaam aan besteed, dan heb je niet direct een antwoord klaar, ga je aan jezelf twijfelen, heb je misschien toch niet overgefactureerd?..., OK, ik zal er wel twee uurtjes afhalen....

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Je leert als bijkomend voordeel zelf ook betere inschattingen (offertes) te maken voor de toekomst op basis van registratie van eerdere tijdsbestedingen.

 

De 'buitensporige' tijdsbesteding aan inleerwerk vind ik overigens geen argument richting klant. Dat is een inschattingsfout (als dat niet bij voorbaat of bij constatering gecommuniceerd is) en drijft het geschil alleen op de spits, omdat deze dan denkt dat je iets te compenseren hebt in de vorm van royaal declareren van vervolgwerkzaamheden.

 

Perry haalt met 'iets' (in de tweede quote) ook weer een aspect aan wat voor kinderlijk eenvoudige aanpassing ;) in aanmerking komt. Kleine tekstuele aanpassingen versus structurele opbouw van CMS-onderdelen, ofzoiets...

 

...tijdsbesteding in detail is hier niet het geschil, maar wel of niet factureren. Gewoon om bevestiging vragen als je vindt dat een taak afgerond is. En verder met de volgende opdracht.

 

Heeft iemand studie- of leestips voor projectmanagement in combinatie met web development? Of is dat vooral praktijk leren?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

"Het ombouwen van [website1] en [website2] naar WordPress. De urenschatting voor deze werkzaamheden bedraagt 6 a 7 uur tegen een bedrag van € 60,00 per uur."

 

Ik ben van mening dat ik in mijn recht sta en ben dan ook van plan dit conflict desnoods voor de rechter uit te vechten, maar ik wil natuurlijk wel eerst even zeker weten dat ik ook echt gelijk heb ;) Wellicht kunnen de juristen hier er wat nuttigs over zeggen?

 

 

Ik lees 2 dingen:

- Ik vind mezelf heel goed maar ik erken mijn fout niet. Als je een uren inschatting maakt. Ben je een project aangegaan en dan moet je duidelijk omschrijven wat meerwerk is.

- Ik wil gaan vechten terwijl mijn relatie toch al niet meer ideaal is.

 

Wat weerhoud je om je klant te vertellen dat je er klaar mee bent en snapt dat je een impase hebt bereikt waarbij jullie beiden geen tevreden gevoel meer zal bereiken en dat ze beter naar kan gaan.

 

Soms is het 't verlies wat voor beide kanten het beste is. Misschien komt ze daarna met knikkende knieen terug?

Observe your enemies, for they first find out your faults

Link naar reactie
  • 0

Niet echt van toepassing bij IT, maar ik doe het zo: ik reken enkel de uren dat ik effectief aan het werk ben bij de klant ter plaatse (+ materiaal). Daar hou ik dan wel rekening mee in mijn uurtarief natuurlijk en tegelijk blijf ik daardoor gemotiveerd om te zoeken naar manieren om mijn overhead zo laag mogelijk te krijgen.

 

Als de klant ziet dat je aan het werk bent dan is er nooit discussie achteraf. Vroeger had ik sporadisch wel eens een opmerking over bvb verplaatsingskosten; 'moet ik die uren betalen dat je in de file stond?'.

 

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Ik lees 2 dingen:

- Ik vind mezelf heel goed maar ik erken mijn fout niet. Als je een uren inschatting maakt. Ben je een project aangegaan en dan moet je duidelijk omschrijven wat meerwerk is.

 

Aangezien je toch zo'n mooi Matsuru draakje als profielafbeelding hebt zal ik ook even happen ;)

 

Ik erken wel degelijk dat ik ook fouten heb gemaakt, ik schrijf in mijn berichten hierboven o.a. dat ik zelf duidelijker had moeten communiceren en eerder een deelfactuur had moeten versturen. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen recht heb op betaling van de uren die ik gewerkt heb aan dingen die toch duidelijk onder meerwerk vallen. Het gaat hier om een ervaren onderneemster, geen kind.

 

- Ik wil gaan vechten terwijl mijn relatie toch al niet meer ideaal is.

Ik herken je draakje niet voor niets natuurlijk :P

 

Wat weerhoud je om je klant te vertellen dat je er klaar mee bent en snapt dat je een impase hebt bereikt waarbij jullie beiden geen tevreden gevoel meer zal bereiken en dat ze beter naar kan gaan.

 

Ze mag gaan waar ze wil, we hebben geen langdurig contract ofzo. Ik wil alleen wel betaald hebben voor het werk wat ik gedaan heb, is dat zo gek?

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Nou we zijn er toch nog samen uitgekomen gelukkig. Ik heb haar nog een laatste voorstel gedaan waarbij ik haar nog 2 uurtjes korting heb gegeven omdat ik wat duidelijker had moeten communiceren.

 

Daarbij heb ik heel duidelijk gecommuniceerd ( ;D ) dat dit voorstel slechts 7 dagen geldig is, en dat de korting daarna zou vervallen en de vordering zou worden uitbesteed aan een incasso advocaat.

 

Anderhalf uur later had ik een mailtje terug waarin ze aangeeft dat ze hiermee akkoord gaat en de betaling z.s.m. zal voldoen. Eind goed al goed dus ;)

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Ongelooflijk... de klant was blijkbaar blij met mijn voorstel want ze stuurt nu vrolijk een mailtje voor een volgende opdracht... dat had ik dus echt niet verwacht.

 

Ik vind het op zich prima, maar alleen op basis van vooraf betaalde strippenkaart uren en hele duidelijke communicatie ;)

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.