• 0

Beroepsexamens Goederenvervoer aftrekbaar?

 

Beste mensen van Higherlevel,

 

Ik ben transportondernemer en ben druk bezig met het behalen van de beruchte NIWO-vergunning.

De examens voor het behalen van het getuigschrift kosten veel geld, mijn vraag is of dit aftrekbaar is van mijn winst. Ofterwijl Kan ik de examens als kostenpost opnemen in de boekhouding?

 

Zoja onder welke grootboekrekening zou dit het handigst zijn? cursussen/seminars?

 

Alvast bedankt voor de moeite.

 

Met vriendelijke groet,

Denkgroter 8)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb het inderdaad onder cursus geboekt, net als code 95.

 

Twee tips. Schaf dezelfde calculator aan, zodat je optimaal gevoel daarover hebt.

De tijd is altijd een probleem. Begin bij financieel management achteraan met de balans. Hier krijg je meeste punten voor en deze niet af door tijdgebrek is gegarandeerd gezakt. Werk dan de open vragen door en als laatste de meerkeuze.

Link naar reactie
  • 0

Je krijgt een calculator aangereikt bij de examens, je mag je eigen niet gebruiken.

Dan is het net als blindtypen, handig als je weet waar de toetsen zitten. Dit oefen je thuis met proefexamens. Overigens kun je schriftelijk examens zo vroeg mogelijk doen, herkansing in de buurt duurt vaak even. Computer examens kun je met grote regelmaat in de buurt doen.

Link naar reactie
  • 0

Je moet misschien even nakijken / navragen hoe je boekhoudprogramma met de verschillende mogelijke posten omgaat.

 

Seminars kunnen (afhankelijk van boekhoudprogramma) behandeld worden als posten waarvan de kosten beperkt aftrekbaar zijn (73,5%), volgens mij omdat hier ook een privé element aan zit.

Vakcursussen daarentegen zijn 100% aftrekbaar.

Als je nu de verkeerde kiest zit je misschien straks met de jaarrekening onnodig te zoeken naar een onverklaarbaar verschil.

 

In mijn boekhoud excelsheet boek ik congressen en seminars op Representatiekosten (rekening 4751, 73,5%).

Nascholing Code 95 (alleen de vakcursus zonder overnachting of lunch etc) en ADR heb ik geboekt op Studiekosten (rekening 4230).

 

Ben overigens geen transportondernemer dus met de beroepsexamens zelf kan ik je niet echt helpen. Desondanks veel succes met (de examens voor) de NIWO vergunning!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.