• 0

Bankrekening openen niet wonend in de EU

Voorstellen allereerst, Ik heb de Nederlandse Nationaliteit en gevestigd in Cape Verde. Wij hebben daar een nationale bank account, ook in Nederland. Om op de hoogte te blijven van alle in en outs lijkt dit forum voor ons een geschikt medium.

De bank ABNAMRO sluit de poorten voor alle niet EU clienten, dus ook voor mij. U moet uw zaken gaan onder brengen bij een andere bank, prima idee...maar welke bank? Volgens mij is er geen bank te vinden die een klant accepteert die buiten de EU woont. Vergis ik mij, dan hoor ik graag een plan van aanpak om toch een bankrekening te behouden of te openen in Nederland. Ik denk dat ik als particulier met mijn paspoort van Nederland toch een bank kan vinden.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bunq heeft Iban en pinpas, daarvoor dien je 1ct per ideaal over te maken. Als je dat kan, zou het een optie zijn. Hoe je aan je pinpas komt zonder nl postadres weet ik niet.

Maar allicht zou eerder genoemde oplossing met postadres daarvoor werken

We hebben een postadres in Nederland, alleen krijgen we de app niet geinstalleerd hier in CV. De oorzaak is dat de app alleen beschikbaar is in Europa, zij geven aan om op dit moment alleen te focussen op Nederland.

Als je denkt dat het gemakkelijk is wordt het ineens weer ingewikkeld.

Link naar reactie
  • 0

Nou dat BUNQ verhaal is nog niet eens zo slecht, ze parkeren gewoon je eigen geld, ze lenen niets en als je gebruik wil maken van een handeling betaal je ervoor, zo simpel.

Het is een gewone Ibanrekening voor zakelijk of prive gebruik en geen toeters of bellen. Alles via de app, geweldig.

Bunq gaat 'm voor TS ook niet worden ...

 

"Welke identiteitsdocumenten kan ik gebruiken bij het aanmelden?

De volgende ID-bewijzen kan je gebruiken voor je aanmelding:

 

Paspoort;

Identiteitskaart;

Nederlands rijbewijs;

Nederlandse verblijfsvergunning;

Buitenlands paspoort + Europese zorgverzekerings pas/bewijs van inschrijving gemeentelijke basisadministratie."

 

3. Klant worden bij bunq

3.1 Om klant te kunnen worden moet iemand die bevoegd is om het bedrijf te vertegenwoordigen een persoonlijke account bij ons openen. Via dit account kan deze persoon vervolgens het bedrijf registreren.

"4. Algemene regels en voorwaarden bunq-rekeningen

4.2 Een bunq-rekening is alleen geschikt voor transacties waarbij zowel de bank van de betaler, als de bank van de ontvanger, in de Single Euro Payments Area (SEPA) gevestigd zijn. Onder de Single Euro Payments Area vallen alle lidstaten van de Europese Unie, plus Noorwegen, IJsland, Liechtenstein, Zwitserland, San Marino en Monaco.

4.3 Het is niet mogelijk om transacties van een bank buiten SEPA, via een correspondent bank binnen SEPA, naar je bunqrekening uit te voeren."

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga eens neuzen in Africa,Senegal. Dat Nederland is om moe van te worden of beter gezegd de EU.

Europese alternatieven genoeg ... gelukkig is Europa geen Afrika.

 

Iedereen kiest een plekje op deze wereld die hem of haar het beste past. Dat werkt doorgaans sneller dan de plaatselijk geldende regels proberen te breken.

 

Succes.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De KvK heeft binnenkort een informatiemiddag over Geldzaken bij internationaal ondernemen waardoor dit een leuke vraag zou zijn. Maar helaas is het geen webinar, je moet ervoor naar Arnhem of Rotterdam.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De KvK heeft binnenkort een informatiemiddag over Geldzaken bij internationaal ondernemen waardoor dit een leuke vraag zou zijn. Maar helaas is het geen webinar, je moet ervoor naar Arnhem of Rotterdam.

Ik ben in Maart weer in Nederland, te laat denk ik. Maar U mag van mij ook die vraag stellen dan horen we het antwoord hier. Bovendien zat ik te denken dat ik een bank nodig heb die in Cabo Verde zit en dezelfde in EU, dat zou Portugal zijn.

Caixa Economica en Banif. Ik heb daar Kaapverdiaanse familie wonen in Lisboa dus dat zou een opstap kunnen zijn. Hier een account openen en die gegevens doorspelen naar Lisboa en hopen dat de bank aldaar soepel genoeg is.

Het is het proberen waard, maandag op stap.

Link naar reactie
  • 0

Maar U mag van mij ook die vraag stellen dan horen we het antwoord hier.

Ik ben niet in de gelegenheid te gaan, mogelijk iemand anders op het forum?

Genoemde informatie(mid)dag gaat over de import- en exportperikelen waar in Nederland gevestigde ondernemingen tegen aan kunnen lopen ... en niet hoe een buitenlandse non-EU onderneming in NL een eurorekening kan openen zonder aldaar fysiek aanwezig te zijn.

 

Misschien moet dat vraag aan de bron gesteld worden. Als die paar overgebleven Nederlandse banken het antwoord niet kunnen geven, waarom zou de Kamer van Koophandel dat dan wel kunnen?

 

Wie vlees wilt kopen gaat daarvoor toch niet naar de bakker ... Of wel soms?

Mocht dat wel het geval zijn ... Dan bel je toch heel eenvoudig met de Kamer van Koophandel ... Of niet soms?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dan wordt het voor ondernemers buiten de EU wel heel lastig om nog handel te drijven met o.a. Nederland. Ik ben geboren en getogen in Nederland, Nld. paspoort, BSN en 30 jaar actief geweest in Nederland als geslaagd ondernemer, daar was de bank ook heel blij mee. Hoe denkt U nu dat ik een auto ga huren en een appartement voor mijn verblijf in Nederland? Zakenmensen moeten die vrijheid hebben om over die euro te beschikken in Nederland, al is het maar een prive rekening.

Nu de bank minder vrolijk wordt van de niet EU clienten, sluiten zij de deuren voor 15.000 mensen. Ik moet maar weer zien om een gezonde euro rekening te krijgen om met mijn euro`s te handelen. Thank you Nederland!

 

Wat ga ik daar nu nog vinden behalve broodje shoarma?

Link naar reactie
  • 1

Wel een beetje triest dat de gemiddelde dakloze wel een rekening mag openen bij de grote banken met het Leger des Heils als postadres, maar dat ze pensionada's en ondernemers in het buitenland kennenlijk als een te groot risico beschouwen... ::)

 

 

Triodos al geprobeert?

 

https://www.triodos.nl/nl/particulieren/service/veelgestelde-vragen/?faqId=3415

 

Betaalrekening Nieuwe rekening Openen

 

Kan ik een rekening openen als ik in het buitenland woon?

 

Wanneer u in het buitenland woont en u een Burger Service Nummer (BSN) heeft, kunt u een rekening bij ons aanvragen. Ook wanneer u in het buitenland woont, kunt u dus bij ons bankieren. Het is echter niet mogelijk om online een rekening met een buitenlands adres aan te vragen. Daarom kunt u gebruik maken van het papieren openingsformulier die u telefonisch of per e-mail bij ons kunt opvragen.

 

N.B.: Volgens de wet zijn wij verplicht iedere nieuwe klant te identificeren. Wij vragen u daarom als onderdeel van uw identificatie, om een eerste storting te doen vanaf uw huidige privé betaalrekening bij een andere bank. De hoogte van het bedrag mag u zelf bepalen (1 cent is voldoende, maximaal 500 euro). Voorwaarde is wel dat u een betaalrekening heeft bij een andere Nederlandse of Europese bank. De tenaamstelling en het adres van uw oude rekening moeten overeenkomen met die van uw nieuwe rekening. U kunt ook een storting doen vanaf een gezamenlijke rekening. In aanvulling op uw identificatiestorting vragen wij u om ook een recente kopie van een bankafschrift van deze rekening mee te sturen.

 

Aanvraag rekening

Om een rekening te openen, vragen wij u telefonisch contact met ons op te nemen via 030-6936511 of een e-mail te sturen naar info@triodos.nl. Wij sturen u dan het openingsformulier toe per post of per e-mail.

 

Link naar reactie
  • 0

Wel een beetje triest dat de gemiddelde dakloze wel een rekening mag openen bij de grote banken met het Leger des Heils als postadres, maar dat ze pensionada's en ondernemers in het buitenland kennenlijk als een te groot risico beschouwen... ::)

 

 

Triodos al geprobeert?

 

https://www.triodos.nl/nl/particulieren/service/veelgestelde-vragen/?faqId=3415

 

Betaalrekening Nieuwe rekening Openen

 

Kan ik een rekening openen als ik in het buitenland woon?

 

Wanneer u in het buitenland woont en u een Burger Service Nummer (BSN) heeft, kunt u een rekening bij ons aanvragen. Ook wanneer u in het buitenland woont, kunt u dus bij ons bankieren. Het is echter niet mogelijk om online een rekening met een buitenlands adres aan te vragen. Daarom kunt u gebruik maken van het papieren openingsformulier die u telefonisch of per e-mail bij ons kunt opvragen.

 

N.B.: Volgens de wet zijn wij verplicht iedere nieuwe klant te identificeren. Wij vragen u daarom als onderdeel van uw identificatie, om een eerste storting te doen vanaf uw huidige privé betaalrekening bij een andere bank. De hoogte van het bedrag mag u zelf bepalen (1 cent is voldoende, maximaal 500 euro). Voorwaarde is wel dat u een betaalrekening heeft bij een andere Nederlandse of Europese bank. De tenaamstelling en het adres van uw oude rekening moeten overeenkomen met die van uw nieuwe rekening. U kunt ook een storting doen vanaf een gezamenlijke rekening. In aanvulling op uw identificatiestorting vragen wij u om ook een recente kopie van een bankafschrift van deze rekening mee te sturen.

 

Aanvraag rekening

Om een rekening te openen, vragen wij u telefonisch contact met ons op te nemen via 030-6936511 of een e-mail te sturen naar info@triodos.nl. Wij sturen u dan het openingsformulier toe per post of per e-mail.

 

Had ik nog niet geprobeerd omdat ik van plan was om dat in Maart, als ik in Nederland ben, te gaan doen. Iemand uit een ander forum had dit ook al eens gedaan voor zijn vriend in het buitenland, helaas kon hij niks vinden. Waarschijnlijk heeft hij Triodos overgeslagen maar ik ga het zeker proberen, niet schieten raak je nooit wat!

Binnen de EU of ook Buiten? dat is de vraag natuurlijk....ahum

Link naar reactie
  • 0

Wel een beetje triest dat de gemiddelde dakloze wel een rekening mag openen bij de grote banken met het Leger des Heils als postadres, maar dat ze pensionada's en ondernemers in het buitenland kennenlijk als een te groot risico beschouwen... ::)

Je vergelijk nu appels en peren. Er is een reden voor het recht op een basisbankrekening: de mogelijkheid om mee te doen in de Nederlandse maatschappij, waarvan zij onderdeel zijn. Hier is een hele andere risico versus opbrengst afweging van toepassing dan bij buitenlandse pensionado's en ondernemers.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Met respect, wat voor risico loot een bank als een pensionado of een ondernemer alleen maar zijn geld parkeert? Geen leningen, geen krediet en geen hypotheken maar gewoon positieve cijfers. Daar kan je toch alleen als bank zijnde maar blij van worden, of zeg ik nu iets vreemds.

Ik kan mij zelfs niet als toerist handhaven in mijn eigen geboorteland, no money no honey. Wanneer gaat Nederland weer Nederland worden?

Link naar reactie
  • 0

Binnen de EU of ook Buiten? dat is de vraag natuurlijk....ahum

Glashelder volgens mij ... binnen de EU.

 

Had ik nog niet geprobeerd omdat ik van plan was om dat in Maart, als ik in Nederland ben, te gaan doen.
Je hoeft niet fysiek aanwezig te zijn om de vraag te stellen en het antwoord te horen. Bellen en e-mailen gaat doorgaans toch iets sneller en wellicht is het ook goedkoper.

 

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Met respect, wat voor risico loot een bank als een pensionado of een ondernemer alleen maar zijn geld parkeert? Geen leningen, geen krediet en geen hypotheken maar gewoon positieve cijfers. Daar kan je toch alleen als bank zijnde maar blij van worden, of zeg ik nu iets vreemds.

Voor de goede orde, ik zeg slechts dat de risicoafweging voor een dakloze heel anders is. De basisrekening is er vanuit een heel ander motief. Je hebt me niet horen zeggen dat buitenlandse pensionado's of een ondernemers een te groot risico zouden zijn. Of dat zo is, is vooral een hypothetisch vraagstuk waarmee je niet geholpen bent, want de mening van de banken zullen met zo'n filosofisch exercitie niet veranderen.

 

De tip voor Triodos zal overigens helaas niet op gaan, want in de quote staat al de beperkende voorwaarde:

Voorwaarde is wel dat u een betaalrekening heeft bij een andere Nederlandse of Europese bank. De tenaamstelling en het adres van uw oude rekening moeten overeenkomen met die van uw nieuwe rekening.

Ik kwam via Google nog op een tip voor Advanzia bank, maar die bieden zo te zien geen betaalrekening (meer).

 

Waarom het overigens zo lastig is, is me nog niet duidelijk. Zouden banken je niet als mogen of willen aannemen in het kader van anti-witwassen en anti-terrorismefinanciering? Misschien kun je dat eens navragen bij de bank, dan krijg je misschien een idee of er überhaupt een bank kan en mag zijn in Europa die je een betaalrekening kan bieden.

 

Bij de ABN-AMRO kom ik wel mogelijkheden tegen over het openen van een particuliere en zakelijke rekening voor non-residents. Of dat van buiten de EU mag, staat er niet bij. Voor de voorwaarden mag je mailen of bellen. Succes!

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Met respect, wat voor risico loot een bank als een pensionado of een ondernemer alleen maar zijn geld parkeert? Geen leningen, geen krediet en geen hypotheken maar gewoon positieve cijfers. Daar kan je toch alleen als bank zijnde maar blij van worden, of zeg ik nu iets vreemds.

Enige informatie over hoe en waarom niet:

 

Bankrekeningen in de EU.

 

EU-regels tegen het witwassen van geld en de financiering van terroristische activiteiten.

 

Ik kan mij zelfs niet als toerist handhaven in mijn eigen geboorteland, no money no honey.

Met een creditwaardige buitenlandse bankrekening en/of CreditCard gaat als toerist ook in Nederland een wereld voor je open. Contant geld omwisselen kan natuurlijk ook, mits dat geld enige zekerheid te bieden heeft. Russische Roebels mag je thuis laten, evenals het merendeel van de bestaande Afrikaanse valuta.

 

Wanneer gaat Nederland weer Nederland worden?
Ik denk dat uzelf daar wel een passend antwoord op weet te verzinnen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Dan wordt het voor ondernemers buiten de EU wel heel lastig om nog handel te drijven met o.a. Nederland. Ik ben geboren en getogen in Nederland, Nld. paspoort, BSN en 30 jaar actief geweest in Nederland als geslaagd ondernemer, daar was de bank ook heel blij mee. Hoe denkt U nu dat ik een auto ga huren en een appartement voor mijn verblijf in Nederland? Zakenmensen moeten die vrijheid hebben om over die euro te beschikken in Nederland, al is het maar een prive rekening.

Nu de bank minder vrolijk wordt van de niet EU clienten, sluiten zij de deuren voor 15.000 mensen. Ik moet maar weer zien om een gezonde euro rekening te krijgen om met mijn euro`s te handelen. Thank you Nederland!

 

Wat ga ik daar nu nog vinden behalve broodje shoarma?

 

Ja maar ho, nu moet je niet overdrijven. Je hebt er zelf voor gekozen om je daar te vestigen. daar zul je wel goede redenen voor gehad hebben.

 

Je zult dat ook wel goed onderzocht hebben, qua voor en nadelen, en weloverwogen een beslissing genomen hebben.

 

Het is niet de schuld van Europa/Nederland dat de regering van jouw vestigingsland de vrije omwisseling tussen de euro en de locale munt niet toestaat.

 

Ik geloof best dat het allemaal heel vervelend is, en misschien zelfs wel onnodig, maar als je eenmaal gewend bent hoe soepel het allemaal loopt binnen Europa, valt al het andere tegen.

 

Hier mijn tip: Zwitserland, daar stellen ze niet zoveel vragen over geld (heb ik toch gehoord), en je kunt met een zwitserse rekening gewoon pinnen in NL.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Wel een beetje triest dat de gemiddelde dakloze wel een rekening mag openen bij de grote banken met het Leger des Heils als postadres, maar dat ze pensionada's en ondernemers in het buitenland kennenlijk als een te groot risico beschouwen... ::)

Je vergelijk nu appels en peren. Er is een reden voor het recht op een basisbankrekening: de mogelijkheid om mee te doen in de Nederlandse maatschappij, waarvan zij onderdeel zijn.

 

Maar op het moment dat een Nederlander in het buitenland gaat wonen, maakt deze geen deel meer uit van de Nederlandse maatschappij?

Dat deze hier nog vrienden en familie heeft zitten, regelmatig op bezoek komt, en vaak ook nog financiële banden met Nederlandse organisaties heeft (bijv. een pensioenfonds), doet er niet toe?

 

In het artikel van de FD ABN Amro loost duizen klanten wordt het risico en de regeltjes als reden genoemd.

Maar juist door daklozen wel een rekening te geven wordt aangetoond dat men prima in staat is de regels te buigen op het moment dat dit sociaal wensenlijk is, en dat zouden ze ook best in dit geval mogen doen...

 

 

De tip voor Triodos zal overigens helaas niet op gaan, want in de quote staat al de beperkende voorwaarde:

 

Triodos is een Internet bank en heeft geen bankkantoren waar je makkelijk even langs kan komen om je paspoort te laten zien, dus werken ze met afgeleide identificatie.

Je dient dus bij het openen inderdaad een overschrijving te doen vanaf een bestaande rekening bij een Europese bank ter controle van je identiteit.

De ABN rekening van de TS wordt over een half jaar pas afgesloten, dus waarom zou die op dit moment daarvoor niet gebruikt kunnen worden?

 

Link naar reactie
  • 0
Hier mijn tip: Zwitserland, daar stellen ze niet zoveel vragen over geld (heb ik toch gehoord), en je kunt met een zwitserse rekening gewoon pinnen in NL.
Aiii, dat gaat geld kosten ...

 

How to Open a Swiss Bank Account for Dummies.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.