• 0

Freelancer zonder btw inhuren voor één opdracht

Goedenacht allemaal,

 

Met mijn onderneming ontwikkel ik in mijn eentje applicaties, ik ben dus ook als eenmanszaak ingeschreven. Nu heb ik samen met een vriend, wie ook developer is alleen op andere vlakken, een nieuw idee voor een applicatie welke wij momenteel ontwikkelen.

 

Nu zijn wij hier natuurlijk weer van plan geld mee te gaan verdienen alleen zit ik met een grote vraag, hoe moet ik hem uitbetalen zonder hem als vast personeel aan te nemen en dus geen verzekeringen o.i.d. hoeft te betalen?

 

Ik las op een ander forum een post uit 2004 dat het mogelijk is dat hij een factuur maakt met het afgesproken bedrag welke ik dan betaal en hij hier inkomstenbelasting over betaald. Hij heeft geen btw nummer en staat ook niet ingeschreven omdat hij niet echt werkt, behalve dat we dit project samen willen doen.

 

Nu is mijn vraag, werkt deze manier nog steeds, of mag dit niet meer? Ik kan natuurlijk niet zomaar geld overmaken en dat het dan verdwijnt uit mijn kas omdat er dan geen kosten over berekend zijn omdat het nergens genoteerd staat waar het aan is uitgegeven.

 

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is, indien dit niet zo is kan ik deze nog verduidelijken.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

 

Met vriendelijke groet,

Bjarn Bronsveld

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Bjarn,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Je kunt hem op de volgende manieren betalen:

[*] je neemt hem in loondienst en betaalt hem salaris en je draagt loonheffing en premies af aan de Belastingdienst

[*] je huurt hem in via een payroll bedrijf; je ontvangt van het payroll bedrijf een factuur en hij ontvangt van het payroll bedrijf salaris

[*] je huurt hem in en hij stuurt een factuur

In dat laatste geval moet hij bepalen of hij ondernemer is voor de BTW of dat hij een factuur mag sturen als particulier zonder BTW. In dat laatste geval moet jij bepalen of je een risico loopt dat de Belastingdienst dit achteraf ziet als dienstbetrekking en je alsnog aanslaat voor loonheffing en premies; mogelijk heb je in het nieuws iets gehoord over de wet DBA en modelovereenkomsten. In alle drie de gevallen moet hij de inkomsten aangeven voor de inkomstenbelasting.

 

Nu zijn wij hier natuurlijk weer van plan geld mee te gaan verdienen alleen zit ik met een grote vraag, hoe moet ik hem uitbetalen zonder hem als vast personeel aan te nemen en dus geen verzekeringen o.i.d. hoeft te betalen?

Zie de links hiervoor, zorgen dat de opdracht niet voldoet aan de kenmerken voor een dienstbetrekking. Het gebruik van een modelovereenkomst is handig, maar je kunt je niet verschuilen achter een papieren afspraak; wat bij controle telt is de werkelijke situatie.

 

Ik las op een ander forum een post uit 2004 dat het mogelijk is dat hij een factuur maakt met het afgesproken bedrag welke ik dan betaal en hij hier inkomstenbelasting over betaald.

Zowel als particulier als ondernemer mag hij je een factuur sturen, maar zie de links hiervoor over mogelijke BTW plicht en mogelijke dienstbetrekking.

 

Hij heeft geen btw nummer en staat ook niet ingeschreven omdat hij niet echt werkt

Dat hij nu geen BTW nummer heeft en niet ingeschreven staat (bij de KvK?) is niet relevant, het gaat om de werkelijke situatie van de opdracht. Als hij te zien is als ondernemer voor de BTW moet hij een BTW nummer aanvragen en als hij te zien is als ondernemer voor de KvK dan moet hij zich inschrijven bij de KvK.

 

Ik kan natuurlijk niet zomaar geld overmaken en dat het dan verdwijnt uit mijn kas omdat er dan geen kosten over berekend zijn omdat het nergens genoteerd staat waar het aan is uitgegeven.

Bedrijfskosten die je niet kunt verantwoorden mag je uiteraard niet in aftrek brengen op de winst. Zie de opsomming aan het begin, er moet een factuur of salarisadministratie zijn.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1

Ik las op een ander forum een post uit 2004 dat het mogelijk is dat hij een factuur maakt met het afgesproken bedrag welke ik dan betaal en hij hier inkomstenbelasting over betaald. Hij heeft geen btw nummer en staat ook niet ingeschreven omdat hij niet echt werkt, behalve dat we dit project samen willen doen.

 

Nu is mijn vraag, werkt deze manier nog steeds, of mag dit niet meer? Ik kan natuurlijk niet zomaar geld overmaken en dat het dan verdwijnt uit mijn kas omdat er dan geen kosten over berekend zijn omdat het nergens genoteerd staat waar het aan is uitgegeven.

Dat kan en mag nog steeds ...

 

Uitbetaalde bedragen aan derden.

 

Alle downloads voor uitbetaalde bedragen aan derden

 

Wanneer moet u de gegevens opgeven?

U levert de gegevens aan voor 1 februari na het jaar waarin u de bedragen hebt uitbetaald.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Met dank aan Nedzhibe voor de terechte vierde optie (en de uitgebreide aanvulling daarop via PM, dat heeft geleid tot onderstaande toelichting, ere wie ere toekomt)! Als het niet valt onder dienstbetrekking of ondernemerschap dan kun je daarover inderdaad ook de vergoeding overmaken en dat aangeven bij de Belastingdienst; helemaal niet aan gedacht.

 

Ik weet niet hoe groot het klusje is dat hij gaat doen (samen een applicatie ontwikkelen kan van alles betekenen), maar het kan natuurlijk dat de Belastingdienst op basis van de aangiftes alsnog oordeelt dat cq. gaat onderzoeken of er mogelijk sprake is van de eerste optie (dienstverband, wat van jou achteraf nadelig kan zijn door naheffing) of van de derde optie (ondernemer) en dan specifiek de suboptie ondernemer voor de BTW (wat voor je vriend achteraf nadelig kan zijn, omdat hij er dan alsnog BTW moet afdragen over de ontvangen bedragen).

 

Het zou best leuk zijn als er een handig stroomschema was om te zien bij welke optie je nu precies uitkomst in deze specifieke situatie, maar dat heb ik niet. Misschien kun je uitgaan van freelancewerkzaamheden waarbij nagaat of er toch sprake kan zijn van een dienstbetrekking of ondernemerschap voor de btw.

 

Nu zijn wij hier natuurlijk weer van plan geld mee te gaan verdienen

Dit deel van de vraag zag ik in eerste instantie nog over het hoofd, ik keek alleen naar de kostenkant. Stel nu dat er geld verdiend wordt met de oplossing die jullie samen hebben ontwikkeld, hoe verdelen jullie dat dan? En hoe wil je dat uitbetalen aan je vriend? Als je de werkzaamheden al betaald hebt, heb je ook nog een manier nodig om de opbrengsten (fiscaal juist) te verdelen. Het is wel verstandig om daarover na te denken; ik neem aan dat je vriend daar ook zekerheden over wil.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hartstikke bedankt voor jullie reacties, ik heb ze zorgvuldig doorgenomen en kom er inderdaad op uit dat het ernaar uitziet dat de vierde optie het beste uitkomt.

 

Zoals ik inderdaad begrijp kan ik dus het bedrag wat wij hebben afgesproken gewoon naar hem overmaken, of moet hij hier ook een factuur voor uitdraaien?

 

Ik weet niet hoe groot het klusje is dat hij gaat doen (samen een applicatie ontwikkelen kan van alles betekenen), maar het kan natuurlijk dat de Belastingdienst op basis van de aangiftes alsnog oordeelt dat cq. gaat onderzoeken of er mogelijk sprake is van de eerste optie (dienstverband, wat van jou achteraf nadelig kan zijn door naheffing) of van de derde optie (ondernemer) en dan specifiek de suboptie ondernemer voor de BTW (wat voor je vriend achteraf nadelig kan zijn, omdat hij er dan alsnog BTW moet afdragen over de ontvangen bedragen).

 

De opdracht is in principe gewoon een klein projectje wat we samen uitvoeren, we hebben geen hoge verwachtingen maar zien wel potentie in het project. We maken beide verschillende onderdelen en brengen het vervolgens uit onder mijn onderneming, dus inkomsten worden alsnog opgegeven, maar nu moet ik natuurlijk die vriend nog kunnen uitbetalen inderdaad.

 

Stel nu dat er geld verdiend wordt met de oplossing die jullie samen hebben ontwikkeld, hoe verdelen jullie dat dan? En hoe wil je dat uitbetalen aan je vriend? Als je de werkzaamheden al betaald hebt, heb je ook nog een manier nodig om de opbrengsten (fiscaal juist) te verdelen. Het is wel verstandig om daarover na te denken; ik neem aan dat je vriend daar ook zekerheden over wil.

 

Er gaat waarschijnlijk wel wat geld verdiend worden maar weten we totaal niet hoeveel omdat het eigenlijk een onserieus projectje was wat nu toch goed wordt uitgevoerd.

De inkomsten verdelen wij dan gewoon 50/50 aangezien we beide evenveel doen, eventueel word dit 60/40 mochten er aan mijn kant meer kosten komen omdat ik het onder mijn onderneming uitbreng en er misschien nog kosten mogen optreden. De inkomsten zijn netto aangezien het intracommunautaire prestaties zijn (ik word uitbetaald door Google Adsense vanuit Ierland), dus btw word er niet vanaf getrokken en de inkomsten die we zien krijgen we dus ook en verdelen we over ons twee, in dit geval.

 

We hebben dus beide totaal geen zekerheden over de inkomsten voor dit project omdat het in het begin niet echt de bedoeling is, we zien er potentie in en dat is het voorlopig, hoe het uitpakt zien we binnenkort.

 

Ik wilde hem in principe gewoon zodra ik de uitbetalingen binnen had gewoon uitbetalen en dan zoals beschreven in optie 4 het als Uitbetaalde bedragen aan derden aangeven bij de belastingdienst.

 

 

Of ik het zo goed begrepen heb vraag ik mij nog af, nog weinig ervaring op het gebied van belasting aangezien ik sinds 5 maanden actief ben op het ondernemingsgebied.

 

Met vriendelijke groet,

 

Bjarn Bronsveld

 

Link naar reactie
  • 0

De inkomsten verdelen wij dan gewoon 50/50 aangezien we beide evenveel doen, eventueel word dit 60/40 mochten er aan mijn kant meer kosten komen omdat ik het onder mijn onderneming uitbreng en er misschien nog kosten mogen optreden.

Het lijkt me verstandig om vooraf af te spreken wat er dan onder te verdelen inkomsten wordt verstaan en welke kosten jij daar eerst vanaf mag trekken. Over geld ontstaat nu eenmaal vrij snel ruzie, ook tussen vrienden. :-\

 

We hebben dus beide totaal geen zekerheden over de inkomsten voor dit project omdat het in het begin niet echt de bedoeling is, we zien er potentie in en dat is het voorlopig, hoe het uitpakt zien we binnenkort.

Je hoeft ook niet alles al dicht te timmeren, maar een beetje bewustwording kan geen kwaad, dus ik begin er toch over. ;) Ik wens jullie natuurlijk veel succes!

 

de inkomsten die we zien krijgen we dus ook en verdelen we over ons twee, in dit geval.

Dat is misschien even opletten. Op papier zijn het waarschijnlijk inkomsten voor jouw onderneming, en het deel dat je hem uitbetaald zijn voor jouw onderneming kosten. Als je het daarvoor al gaat verdelen dan wordt het administratief misschien wat ingewikkeld en lastig uit te leggen aan de Belastingdienst bij controle. Dan zou de helft van de specificatie van Google en de helft van wat je krijgt per bank maar worden geboekt als omzet; dan loopt dat niet meer gelijk en daar krijg je dan vast een hoop vragen over.

 

Ik wilde hem in principe gewoon zodra ik de uitbetalingen binnen had gewoon uitbetalen en dan zoals beschreven in optie 4 het als Uitbetaalde bedragen aan derden aangeven bij de belastingdienst.

Voor zover het een incidenteel klusje is lijkt me dat geen probleem. Zodra het een gezamenlijke onderneming met afgesproken winstverdeling wordt, zou dat ook anders beoordeeld kunnen worden. Maar dat is dan mogelijk een luxe probleem ;D

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.