• 0

Financieren van de werkplek

 

Een vrijwilliger van ons, gaat na jaren bijstand van de gemeente nu betaald werk verrichten bij ons bedrijf.

Hij wordt door een reintegratiebedrijf via detachering bij ons bedrijf 'geplaatst'.

Omdat het thuiswerk is dat hij doet, moet zijn werkplek aangepast worden, omdat het gedateerd is (aldus de reintegratiecoach). Het kost totaal ongeveer 1750 euro, dat ons nogal tegenvalt.

Voor wie zijn de kosten? Ik zie via de site van UWV dat er wel een 'potje' voor is: http://www.uwv.nl/werkgevers/werknemer-is-ziek/loondoorbetaling/samen-werken-aan-re-integratie/detail/hulp-van-uwv/vergoedingen. Maar UWV staat hier vast los van.

De gemeente en het reintegratiebedrijf willen geen kosten vergoeden.

Klopt het dat wij de werkplek financieren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Netti,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Je schrijft dat deze persoon vrijwilliger was. Voldeed deze persoon danwel je onderneming aan de criteria die de Belastingdienst stelt aan vrijwilligers? Ik ga er voor de rest van de vraag even vanuit dat jouw organisatie tot op heden niet te zien was als werkgever.

 

Een vrijwilliger van ons, gaat na jaren bijstand van de gemeente nu betaald werk verrichten bij ons bedrijf.

Hij wordt door een reintegratiebedrijf via detachering bij ons bedrijf 'geplaatst'.

Allereerst: hulde dat je iemand met afstand tot de arbeidsmarkt de kans wil geven om te re-integreren.

 

Omdat het thuiswerk is dat hij doet, moet zijn werkplek aangepast worden, omdat het gedateerd is (aldus de reintegratiecoach). (...) Voor wie zijn de kosten?

De meeste regelingen gaan over situaties waarbij een werknemer re-integreert bij dezelfde werkgever na ziekte bij die werkgever. De kosten van re-integratie komen dan in principe voor rekening van de werkgever, als kan de medewerker sommige kosten via zijn ziektekostenverzekering vergoed krijgen en kan de UWV aanpassing van de werkplek subsidiëren.

 

In dit geval begint de arbeidsrelatie als re-integratie. Je hebt nog geen plichten naar de werknemer opgebouwd, dus je bent niet gehouden deze kosten te betalen. De gemeente en het UWV hebben een belang bij re-integratie, dus je kunt nogmaals vragen of zij de kosten deels of geheel willen vergoeden; dat lijkt me niet meer dan redelijk en er zijn allerlei regelingen voor. Willen ze dat nog steeds niet en vind je het toch te duur, dan kun je overwegen af te zien van de detachering.

 

Naschrift: op haar website schrijft het UWV: "Als u iemand met een arbeidsbeperking aanneemt, is het misschien nodig om het werk of de werkplek aan te passen. Voor informatie en advies kunt u terecht bij het WerkgeversServicepunt in uw regio of het landelijk WerkgeversServicepunt." Op dit site wordt ik niet veel wijzer, misschien kun je beter contact met ze opnemen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ron, bedankt voor het antwoord. We zijn ook zeer blij dat we met hem aan de slag gaan. Heel veel deskundigheid brengt hij met zich mee. We hadden hem graag in dienst genomen met loonkostensubsidie, maar UWV wilde het risico van uitvallen door ziekte niet dragen en wij kunnen dit niet. Toen kwamen we uit op deze constructie met het reintegratiebedrijf met deze nieuwe hobbel helaas.

 

Ik vind zelf ook dat gemeente/UWV zich hierbij van een goeie kant kunnen laten zien. We zijn zelfs benaderd voor een artikel in de krant over de vrijwilliger die nu bij ons komt werken. Maar dan hopen we wel op een steun van de kant van de gemeente. Ik ga hen toch weer benaderen nu je dit bevestigt. Het werkgeversservicepunt zit om 200 meter, die ga ik ook bezoeken. Persoonlijk contact werkt vast beter dan een mail.

Link naar reactie
  • 0

Beste Netti,

 

Fijn dat jullie je vrijwilliger nu een vaste werkplek aanbieden.

Ik kan me voorstellen dat de kosten voor de werkplek een tegenvaller zijn.

 

Heeft een werknemer een voorziening nodig om zijn werk goed te kunnen doen?

Dan is het mogelijk dat UWV de kosten hiervoor vergoedt.

Ook al is het re-integratie-traject niet door UWV opgestart.

 

Meer informatie en de voorwaarden vind je hier: http://bit.ly/1QhtdNn

 

Ik wens jullie een succesvolle samenwerking toe!

 

Met vriendelijke groet,

Stella

UWV Webcare Team

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.