• 0

Auto zakelijk, motor zakelijk en prive auto opvoeren? Wat is handig

Ik heb een youngtimer die ik zakelijk wil gaan rijden (en ook prive gebruiken). Nu heb ik ook een motor die ik af en toe ook (files!) zal gebruiken voor 't werk. Hoe kan ik dit 't beste doen qua aftrekmogelijkheden?

Ik heb overigens nog een auto (van mijn vrouw) die prive blijft, maar die ook weleens gebruikt gaat worden voor 't werk (bv als de andere auto bij de garage staat).

 

Auto 1: peugeot 106 ouder dan 15jr, gaat zakelijk. Dagwaarde €1500

Auto 2: kia rio 2002. Prive

Motor: honda NTV 650. Uit 1992 (al maakt dat volgens mij niet uit bij motoren). Dagwaarde €750

 

-Kan ik de motor ook zakelijk doen en zo alle kosten aftrekken? (afschrijving, wegenbelasting, verzekering, benzine).

-Of kan dat niet? Hoe kan ik de gemaakte kosten dan aftrekken als ik met de motor naar een klus ga?

-Hetzelfde voor de prive auto. Kan ik dat tegen 19ct/km aftrekken als ik deze auto gebruik terwijl ik ook nog zakelijke auto heb?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja je kan natuurlijk alles wel willen aftrekken tegen een bijtelling van 525 euri (35%over1500) maar of dat mogelijk is en geaccepteerd wordt is voer voor de fiscalisten hier.

 

De youngtimer waarmee ik indertijd mijn bedrijf begonnen ben heb ik gewoon privé gehouden, gewoon omdat je nooit weet wanneer de kosten hoger dan de baten worden met een "barrel" van dergelijke leeftijd. ;D en vervolgens gewoon 19 cent aan mezelf vergoed.

 

En die btw over het zakelijk deel? nooit toegepast, mij te veel werk. :P

 

Vervolgens een gloednieuwe auto gekocht met gelukkig nog 14% bijtelling maar die zijn niet meer te vinden (als ik het goed heb ;))

 

Met een lage cataloguswaarde zodat de bijtelling ook nog eens vriendelijk blijft.

 

En verder hou ik me tegenwoordig alleen bezig met meer omzet en winst. Dan tik ik dat stukje belasting weer wat makkelijker af. ;D

Link naar reactie
  • 0

Kan ik de motor ook zakelijk doen en zo alle kosten aftrekken? (afschrijving, wegenbelasting, verzekering, benzine).

Ja, in principe kan dat. Maar die keus moet je dan wel maken bij de aanschaf. Als je de motor bij aanschaf niet zakelijk hebt geëtiketteerd, dan is het nu gewoon een privé-motor. Overigens heb je bij een motor van de zaak ook gewoon met bijtelling te maken, maar dan niet op basis van een percentage van de nieuwwaarde, maar op basis van daadwerkelijk privégebruik. Hetzelfde geldt voor de btw.

 

Als het een privé-motor waar je een zakelijk ritje mee maakt, dan reken je gewoon 19 cent per kilometer.

 

Hetzelfde voor de prive auto. Kan ik dat tegen 19ct/km aftrekken als ik deze auto gebruik terwijl ik ook nog zakelijke auto heb?

Ja, ook dat kan. In principe. Het is alleen wel aan jou om aannemelijk te maken dat (en waarom) je dan met de privé-auto een zakelijke rit maakt, terwijl je een auto in de bijtelling in de garage laat verstoffen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ok, duidelijk in wat kan, mogelijk en wenselijk is. Motor gaat prive. Als ik daarmee zakelijke ritjes maak (zal niet zo vaak zijn, maar we handig ivm files) kan ik daar 19ct/km voor doen (kan ik ook nog wel verdedigen).

 

Of ik de 106 zakelijk of prive doe moet ik nog steeds berekenen. Misschien is 19ct/km wel 't makkelijkst om te doen gezien 't aantal voertuigen...

Link naar reactie
  • 0

Of ik de 106 zakelijk of prive doe moet ik nog steeds berekenen. Misschien is 19ct/km wel 't makkelijkst om te doen gezien 't aantal voertuigen...

Ook hier geldt dat het geen vrijblijvend keuzefestijn is. Je moet de keuze voor zakelijk of privé maken op het moment van aanschaf. Als de auto ooit privé is geëtiketteerd, dan kun je niet zonder meer wisselen. Een eenmanszaak is geen bv.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.