• 0

Stakingswinst bij staken onderneming

Beste leden,

 

Ik ben momenteel ZZP'er en heb een opdracht tot eind van dit jaar. Ik ben nu helaas nog niet zeker of hier nog toekomst in zit, vanwege de wet-DBA. Helaas is er veel onduidelijk. Ik vind het erg spijtig en de keuze om eventueel de onderneming te staken is niet mijn wens, wellicht noodzaak.

 

In dit jaar heb ik een aantal investeringen gedaan. Deze investeringen overstijgen de 4000 Euro niet en ik heb recht op startersaftrek, dus willekeurig afschrijven (in een jaar dus). Als ik volgend jaar de onderneming (gedwongen) staak dan gaan deze investeringen naar mijn privé. Klopt het dat ik hierover geen belasting betaal als ik gebruik maak van de eenmalige stakingsvrijstelling? En wordt in de berekening van de stakingswinst wel 1/4 afgeschreven? Er is immers een fiscaal jaar verstreken.

 

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen met dit vraagstuk. Alvast bedankt.

 

Edwin

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Edwin

 

Soms duurt het een dagje langer...

 

Als je bedrijfsmiddelen volgend jaar voor 0 in de boeken staan door de willekeurige afschrijving en ze gaan naar privé voor waarde economisch verkeer van stel 3000, dan is je stakingswinst 3000.

 

Je stakingsaftrek is dan ook 3000 zodat er geen stakingswinst resteert.

 

Let wel op dat de stakingsaftrek eenmalig is.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.