Jump to content
KrisjeD
Verberg

Verdienmodel ?

vraag

Goedemorgen,

 

Bij het opstarten van ons nieuwe bedrijf lopen we momenteel voornamelijk tegen de volgende vraag aan : Hoe komen we aan ons verdienmodel.

 

We zijn voornemens een handlingbedrijf op te richten, wat zich voornamelijk richt op het afvullen van producten. Denk hierbij aan kerstkaarten verpakken, kerstpakketten maken, spelletjes afvullen en dergelijke.

 

Het werk kan ook bestaan uit een binnenwerk plaatsen in een (aangeleverd) doosje , waarna het product weer door geleverd wordt aan een "sociale werkplaats". (dit ivm de kosten)

 

Hoe bereken je nu je prijs ? Een paar pionnen en een dobbelsteen in een doos doen, is ander werk dan een interieur vouwen, plakken, verpakken enzovoorts.

 

Onze eerste opdracht is intussen uitgevoerd, en we hebben ons hierbij behoorlijk in de vingers gesneden, omgerekend naar uurloon. (Nu werd deze prijs door de klant bepaald, en we hebben snel "JA" gezegd, puur ter lering)

 

Graag horen wij jullie suggesties.

 

Met groet,

 

Link to post
Share on other sites

12 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Hallo Krisje,

 

Ik denk dat je in je eigen post het antwoord al geeft. Als je het omrekent per uur vond je het te weinig en de huidige prijs werd door de klant bepaald.

 

Dus de volgende keer bekijk je hoeveel je er in 10 minuten kan doen. Dat doe je keer 6. Daar komt dus uit hoeveel handelingen je per uur kan doen. Je bepaald voor jezelf hoeveel je wilt omzetten per uur. Vervolgens deel je het aantal handelingen door het uurtarief en kan jij jouw opdrachtgever vertellen wat een handeling kost.


Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste KrisjeD,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Bij het opstarten van ons nieuwe bedrijf lopen we momenteel voornamelijk tegen de volgende vraag aan : Hoe komen we aan ons verdienmodel.

Een verdienmodel is de manier waarop je bedrijf geld verdient. Hier is het verdienmodel bijvoorbeeld: "Het verkopen van afvulwerkzaamheden tegen een zodanig prijs per product dat deze hoger is dan de kosten per product. De kosten bestaan uit vaste kosten per product* (sociale werkvoorziening) en een redelijk uurtarief voor zelf gemaakte uren per product".

 

De totale opbrengst moet vervolgens ook nog voldoende zijn om de vaste lasten (overige uren en overige bedrijfskosten) te betalen dan en nog steeds voldoende winst over te houden om de ondernemingsrisico's te dekken en de continuïteit te garanderen.

 

* Ik maak op basis van mijn ervaring met sociale werkvoorziening de aanname dat de sociale werkvoorziening dit ook per product zal berekenen en niet per uur.

 

We zijn voornemens een handlingbedrijf op te richten, wat zich voornamelijk richt op het afvullen van producten. Denk hierbij aan kerstkaarten verpakken, kerstpakketten maken, spelletjes afvullen en dergelijke.

Wat is de meerwaarde voor je potentiële opdrachtgevers om dat via jullie te doen en niet direct aan een sociale werkvoorziening uit te besteden? Wat is je meerwaarde ten opzichte van bestaande handlings- en fulfillment bedrijven?

 

Afgezien daarvan, de sociale werkvoorziening wordt in Nederland afgebouwd. Er komen sinds 2014 geen nieuwe arbeidsplaatsen meer bij in de sociale werkvoorziening. De gemeente begeleidt zoveel mogelijk mensen met een arbeidsbeperking naar werk bij een "gewone" werkgever.

 

Je kunt contact opnemen met (het ondernemersloket van) je gemeente om te kijken welke mogelijkheden er zijn om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt gesubsidieerd in dienst te nemen. Kijk hierbij niet alleen naar de kosten, maar realiseer je ook dat je deze mensen wat intensiever moet gaan begeleiden; dat moet je wel liggen.

 

Hoe bereken je nu je prijs ? Een paar pionnen en een dobbelsteen in een doos doen, is ander werk dan een interieur vouwen, plakken, verpakken enzovoorts.

Ik neem aan dat je het berekenen van de kostprijs bedoelt en niet de verkoopprijs. Het inschatten van benodigde tijd voor sommige klussen vergt erg veel ervaring en vingertoppengevoel. Voordeel bij jullie product is dat het steeds herhaling van een relatief korte handeling is. Daardoor kun je het vrij eenvoudig uitproberen voor elke opdracht; vul tien enveloppen of doosjes met de stopwatch erbij en reken het maar uit. Mijn ervaring met sociale werkvoorziening is dat men dat daar ook zo doet: uitproberen en dan een prijs per product afspreken.

 

Om je integrale kostprijs te bereken moet je nog wel even de algemene bedrijfskosten en algemene uren omslaan over de te verkopen producten. Maar ja, dan moet je wel een schatting doen van die kosten/uren en natuurlijk van het aantal producten waarover je dat moet verdelen.

 

Als je dienstenaanbod zo sterk verschilt zullen ook de kosten sterk verschillen en is het waarschijnlijk onverstandig een standaard verkoopprijs per product te hanteren. Wanneer je heel veel verschillende opdrachten doet middelt zich dat misschien uit, maar misschien ook niet, want opdrachtgevers zijn ook niet gek en schuiven je dan misschien alleen nog moeilijke klussen toe voor je gemiddelde prijs, om de makkelijke klussen ergens tegen een lage prijs te laten doen.

 

Mogelijk kun je je diensten wel groeperen in clusters met standaardprijzen, zoals "envelopperen" (maakt niet zoveel uit over het een mailing of kerstkaart is), "verpakken klein" (maximaal 3 items in een doos), "verpakken groot" (maximaal 10 items in een doos)" en "maatwerk". Da kun je toch standaardprijzen communiceren en maak je gewoon het voorbehoud dat in overleg moet worden bepaald in welke categorie iets valt.

 

Onze eerste opdracht is intussen uitgevoerd, en we hebben ons hierbij behoorlijk in de vingers gesneden, omgerekend naar uurloon. (Nu werd deze prijs door de klant bepaald, en we hebben snel "JA" gezegd, puur ter lering)

Ervaring is een goede leerschool, dus dat was zeker geen verspilde moeite!

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor de reacties !

 

Wij komen beiden uit andere branches, maar doen dit werk nu zo'n 1,5 - 2 jaar. (persoonlijk voor een werkgever, mijn vrouw komt helpen bij grote drukte).

 

(met het risico nu verwijderd te worden als werknemer, maar met 3 bedrijven voorheen en 1 i.o vallen we wellicht in een grijs gebied ;))

 

Wat wij de laatste tijd gemerkt hebben, is dat de druk op het prijsniveau hoog ligt. Men wil vooraf weten wat de handling / het afvullen gaat kosten (offerte aanvraag) en men stelt zelfs vooraf ZELF de prijs vast.

 

Wanneer ik met onze ervaringen uit het verleden de kostprijs moet bepalen (incl huisvesting, productkosten als tape, lijm, omdozen e.d.) en er moet daar nog een marge bovenop....

 

Als voorbeeld : de opdracht was 1000 doosjes voor € 250,00. (materialen bijgeleverd). Per uur maken we met 2 personen 50 doosjes. Dit van huis uit, dus geen bedrijfskosten.

 

We zijn inderdaad ook aan het onderzoeken, wat de kosten zijn wanneer een opdracht nét te groot is voor ons samen, of wanneer een deadline niet gehaald kan worden. Inhuren van een scholier, uitzendkracht, maar zeker ook mensen met een beperking behoren tot de mogelijkheden. We hebben hier beiden voldoende (positieve) ervaringen mee.

 

We hebben nog een lange weg te gaan, gaan niet over één nacht ijs, hoewel de ervaring leert dat wanneer een balletje éénmaal rolt....

 

Ons vertrouwen in ons kunnen, is voldoende groot dat er in 2 dagen tijd al gesprekken zijn geweest met een verhuurder, een optie is genomen op een opslagruimte, en er al bijna een machine gekocht is.... maar ons heikele punt blijft het optel en aftreksommetje in deze branche.

 

Groet, Kris

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Begrijp ik het goed: Je ('persoonlijk als werknemer') doet dit werk nu in loondienst? Dan behoor je het werk zelf uit te voeren en mag je dat niet uitbesteden. Dat is een kenmerk van een arbeidscontract. Maar je wilt dit soort werk zelf gaan doen, samen met je vrouw? In jouw rekenvoorbeeld ieder voor € 6,25 / uur en dan overweeg je nog iemand erbij in te schakelen?

 

Edit: Ik ken het principe overigens wel. Mijn dochter deed dit thuiswerk (als bijverdienste) ook in de jaren '90 van vorige eeuw. De praktijk was dat het hele gezin de productie draaide om maar zo snel mogelijk weer uit de rommel te zijn, waarna dochterlief de beloning opstreek :)

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Begrijp ik het goed: Je ('persoonlijk als werknemer') doet dit werk nu in loondienst? Dan behoor je het werk zelf uit te voeren en mag je dat niet uitbesteden. Dat is een kenmerk van een arbeidscontract. Maar je wilt dit soort werk zelf gaan doen, samen met je vrouw? In jouw rekenvoorbeeld ieder voor € 6,25 / uur en dan overweeg je nog iemand erbij in te schakelen?

 

Edit: Ik ken het principe overigens wel. Mijn dochter deed dit thuiswerk (als bijverdienste) ook in de jaren '90 van vorige eeuw. De praktijk was dat het hele gezin de productie draaide om maar zo snel mogelijk weer uit de rommel te zijn, waarna dochterlief de beloning opstreek :)

 

 

En zo zou het in de troonrede klinken: Er komen dankzij het fantastische opleidingsniveau en de wereldberoemde handelsgeest steeds meer hoogwaardige banen in de hoogtechnologische kenniseconomie die een volwaardig inkomen bieden aan vele gezinnen.

 

 


Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Wat wij de laatste tijd gemerkt hebben, is dat de druk op het prijsniveau hoog ligt.
Was altijd al zo. Daarom is het vaak thuiswerk. Of iets wat in gevangenissen gebeurt. Kun je hard sleutelen aan je model, verdienen is lastig. :-\

 


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Onderdeel van het schrijven van een ondernemingsplan is toetsing op financiële haalbaarheid en die blijkt hier niet, terwijl je wel denkt aan investeringen en huurcontracten!?

 

Als voorbeeld : de opdracht was 1000 doosjes voor € 250,00. (materialen bijgeleverd). Per uur maken we met 2 personen 50 doosjes. Dit van huis uit, dus geen bedrijfskosten.

 

Dan ga je de volgende dag toch weer beter fluitend naar je baas?

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Wat wij de laatste tijd gemerkt hebben, is dat de druk op het prijsniveau hoog ligt. Men wil vooraf weten wat de handling / het afvullen gaat kosten (offerte aanvraag) en men stelt zelfs vooraf ZELF de prijs vast.

 

Wanneer ik met onze ervaringen uit het verleden de kostprijs moet bepalen (incl huisvesting, productkosten als tape, lijm, omdozen e.d.) en er moet daar nog een marge bovenop....

 

Als voorbeeld : de opdracht was 1000 doosjes voor € 250,00. (materialen bijgeleverd). Per uur maken we met 2 personen 50 doosjes. Dit van huis uit, dus geen bedrijfskosten.

 

Ons vertrouwen in ons kunnen, is voldoende groot dat er in 2 dagen tijd al gesprekken zijn geweest met een verhuurder, een optie is genomen op een opslagruimte, en er al bijna een machine gekocht is.... maar ons heikele punt blijft het optel en aftreksommetje in deze branche.

 

Groet, Kris

 

Ik denk dat hier de bottle-neck zit, men stelt zelf de prijs vast, de klant heeft al zoveel ervaring en weet al wat het kost bij b.v. een sociale werkplaats of gevangenis o.i.d., er zijn overigens meer mogelijkheden.

 

Waarin is jullie vertrouwen in jullie kunnen zo groot, wat maakt jullie anders t.o.v. een sociale werkplaats, gevangenis o.i.d.

 

Wanneer stellen jullie de prijs vast en zegt een klant daarop ja. Ik zou pas huren en kopen als je daarop het antwoord weet. ;)

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hallo Hans,

 

Ik begrijp je niet zo goed. Wat zou er niet volgens de regels zijn ?

 

Het verhaal is simpel : Momenteel doe ik de handling voor een werkgever. In loondienst, 0-uren contract.

 

Wij beginnen zelf een handling bedrijf, en hij besteed dit uit aan ons. Voor de uiteindelijke klant heeft dit geen gevolgen. Heeft hier geen weet van, en maakt de eindklant ook niet uit.

 

Grt, Kris

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wellicht waren we te onduidelijk.

Momenteel is "man" werkzaam in productiebedrijf, wat ook aan handling doet. (30%). De bedoeling van het bedrijf is, om dit uit te bouwen naar full-fillment.

 

Het bedrijf wil hierin groeien, kan dit zelf door productiewerk niet aan.

 

Onze bedoeling is, om zelfstandig een handling bedrijf op te richten, waarbij wij de eerste opdrachten van werkgever krijgen.

 

Wij begrijpen dat we niet alleen van hen afhankelijk kunnen zijn, en zijn dus volop op zoek, binnen deze markt, om ons aan te bieden.

 

In dit topic gaat het echt over : Hoe bereken je een prijs ?

 

Vooraf uitproberen gaat niet op : Dit is de opdracht..... ja of nee....

 

wij willen na verloop van tijd zeker samen gaan werken met mensen met een beperking.

 

De vraag is :

 

Goedemiddag : Ik wil graag 1000 spellen laten produceren en afvullen. Wat kost dit ?

 

Het produceren gebeurt op het bedrijf, en men vraagt ons, wat het afvullen gaat kosten. Per direct. Nu. Natte vinger ?

 

Kris

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Momenteel is "man" werkzaam in productiebedrijf, wat ook aan handling doet. (30%). De bedoeling van het bedrijf is, om dit uit te bouwen naar full-fillment.

Er zijn vast bedrijven die behoefte hebben aan handling+. Dus geen dom dingen in doosjes doen, maar bv breekbare of kwetsbare of beperkt houdbare zaken verpakken en verzenden. Voor handling+ hebben die wellicht ook budget+. Dan concurreer je niet alleen op prijs.

 


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 13 leden online en 244 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept