• 0

Waardebon verkopen en BTW

Hallo,

 

Ik wil waardebonnen gaan verkopen.

De waarde van een bon is 25 euro.

Ik verkoop ze voor 20 euro.

Men kan ze inwisselen voor producten naar keuze, dit kan met 6% of 21% BTW zijn.

Ik heb al gezien dat ik dan de BTW pas kan boeken als men het product daadwerkelijk bestelt. Maar ik krijg geen 25 euro binnen, maar 20 euro. Over welk bedrag moet ik dan de BTW afdragen, over 25 of over 20 euro?

 

Met vriendelijke groet,

 

Jeannette

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij inlevering over 25 euro want dat is op dat moment je verkoopwaarde. Simpel gezegd op je kassabon staat op moment van inwisseling 25 euro aan producten en als betaalmethode "waardebon"

 

jij geeft nu korting op een btw vrije verkoop (de uitgifte van de bon) en wisselt hem in tegen btw belaste producten en diensten. dat is niet handig (en ook de reden dat bonnen vrijwel nooit tegen kortingen worden verkocht)

 

Je doet er dus vermoedelijk verstandiger aan om de bon gewoon 20 euro waarde te geven en 20 euro te vragen en met de bon 25% korting te beloven op alle producten bij inwisselen, daardoor kan de klant toch 25 euro waarde producten kopen en betaal jij gewoon btw over 20 euro omdat dan op je kassabon korting staat

 

 

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk verhaal. En niet handig om het zo te doen dus.

 

Wat ik echter nog vergeten was erbij te zetten is dat het om kerstpakketten gaat. Ik wil het bedrijf dan de bonnen voor 20 euro aanbieden en de medewerker krijgt dan 25 euro. Maar ja, ander plan bedenken dus.

 

Dank je voor je reactie.

Link naar reactie
  • 0

Het 'voordeel' van waardebonnen is dat ze kwijtraken of niet op de juiste manier worden ingeleverd, waardoor de leverancier nu geld heeft en daar later mogelijk niets voor terug hoeft te doen. Daardoor zou je ze in principe ook goedkoper dan hun nominale waarde kunnen verkopen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Dat is een hele goede opmerking!

Iemand enig idee welk percentage gemiddeld niet ingewisseld wordt van dit soort bonnen?

Best wel wat denk ik. Bij ons komt het af en toe voor terwijl die ook digitaal en op naam verstuurd worden, zelfs na de 3 reminders die we sturen voordat de cadeaubon verloopt. Snap er niets van..

 

Als je echt een fysieke bon uitgeeft zal het nog wel vaker voorkomen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.