• 0

Aftrekposten als ZZP die vanuit huis werkt

Hallo,

 

Ik loop al even te zoeken, maar heel concreet heb ik niks kunnen vinden. Ik ben vorige week gestart met een eigen bedrijf (taarten maken). Nu doe ik dat vanuit mijn eigen keuken thuis. Nu heb ik geprobeerd mezelf te verdiepen in de aftrekposten die dat met zich mee brengt.

 

Ik heb begrepen dat ik volgens de belasting geen werkruimte aan huis heb, omdat ik niet aan de voorwaarden voldoe (zoals aparte voordeur ect.). Hieruit begrijp ik dat ik de kosten van de inrichting van mijn keuken ik niet van de winst mag aftrekken op de inkomstenbelasting.

 

Mijn vragen zijn:

 

1. Mag ik wel bijvoorbeeld de BTW van de aanschaf van een nieuwe oven wel terug vragen met de omzet belasting? En bijvoorbeeld een plank die ik aan de muur wil bevestigen om de magnetron op te zetten? En het laten maken van een extra elektriciteitsgroep in de meterkast (specifiek voor de nieuwe oven)? En de elektriciteitskosten zelf? Met andere woorden: mag ik wel de BTW terug vragen van dingen die zakelijk zijn?

 

2. Tellen alle zaken van punt 1 mee voor de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek?

 

Alvast hartelijk bedankt.

 

Groeten,

Nick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je het gratis Handboek Ondernemen van de belastingdienst al gelezen?

 

Kosten zijn niet hetzelfde als investeringen. Voor de KIA tellen alleen investeringen boven een bepaalde grens en onder bepaalde voorwaarden.

 

Aftrekposten worden pas belangrijk wanneer je voldoende winst maakt om daadwerkelijk belasting te moeten afdragen. Doe je dat al?

Zijn dit je enige inkomsten of zijn dit overige inkomsten?

 

Zodra de omzet daadwerkelijk significant wordt voldoet je keukentje wellicht niet meer.

Voor de BTW moet je meestal een onderscheid maken tussen privé en zakelijk.

Hoe bepaal je trouwens welk deel van je kosten zakelijk is?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Nick,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Ik ben vorige week gestart met een eigen bedrijf (taarten maken). Nu doe ik dat vanuit mijn eigen keuken thuis. Nu heb ik geprobeerd mezelf te verdiepen in de aftrekposten die dat met zich mee brengt.

Heb je rekening gehouden met de hygiëne eisen voor voedselbereiding?

 

Bereidt u eet- en drinkwaren voor mens of dier? Of verwerkt, behandelt of vervoert u levensmiddelen? Dan moet u hiermee veilig omgaan. U moet volgens HACCP-principes werken.

(...)

Hebt u een cateringbedrijf aan huis? En gebruikt u uw keuken zowel zakelijk als privé? Maakt u dan duidelijk onderscheid tussen levensmiddelen voor de catering en levensmiddelen voor uzelf. Gebruik bijvoorbeeld verschillende koelkasten. Of breng de tekst 'privé' op producten aan. Doet u dit niet, dan gaat de NVWA er bij controle van uit dat alle levensmiddelen bestemd zijn voor de catering. Deze moeten dan allemaal voldoen aan de HACCP-eisen.

Misschien kun je dat meteen meenemen in de investeringsplannen.

 

Bron: Ondernemersplein

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Heb je het gratis Handboek Ondernemen van de belastingdienst al gelezen?

 

Kosten zijn niet hetzelfde als investeringen. Voor de KIA tellen alleen investeringen boven een bepaalde grens en onder bepaalde voorwaarden.

 

Aftrekposten worden pas belangrijk wanneer je voldoende winst maakt om daadwerkelijk belasting te moeten afdragen. Doe je dat al?

Zijn dit je enige inkomsten of zijn dit overige inkomsten?

 

Zodra de omzet daadwerkelijk significant wordt voldoet je keukentje wellicht niet meer.

Voor de BTW moet je meestal een onderscheid maken tussen privé en zakelijk.

Hoe bepaal je trouwens welk deel van je kosten zakelijk is?

 

Ja het handboek heb ik gelezen. Heel veel tekst in ieder geval. Ik heb daaruit gelezen dat er ongeveer een grens is van €1000 aan BTW per jaar om BTW te moeten betalen. Ik verwacht daar dit jaar niet aan toe te komen, maar volgend jaar wel. Dit zijn de enige inkomsten van mij, maar me partner heeft zelf nog een vaste baan.

 

Ik heb inderdaad 2 koelkasten (1 zakelijk en 1 privé) ook heb ik 2 gasfornuizen (1 privé en 1 zakelijk). Begrijp ik goed uit uw reactie dat ik de BTW van de oven / extra elektriciteitsgroep / plank voor de magnetron mag terug vragen?

Link naar reactie
  • 0

Beste Nick,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Ik ben vorige week gestart met een eigen bedrijf (taarten maken). Nu doe ik dat vanuit mijn eigen keuken thuis. Nu heb ik geprobeerd mezelf te verdiepen in de aftrekposten die dat met zich mee brengt.

Heb je rekening gehouden met de hygiëne eisen voor voedselbereiding?

 

Bereidt u eet- en drinkwaren voor mens of dier? Of verwerkt, behandelt of vervoert u levensmiddelen? Dan moet u hiermee veilig omgaan. U moet volgens HACCP-principes werken.

(...)

Hebt u een cateringbedrijf aan huis? En gebruikt u uw keuken zowel zakelijk als privé? Maakt u dan duidelijk onderscheid tussen levensmiddelen voor de catering en levensmiddelen voor uzelf. Gebruik bijvoorbeeld verschillende koelkasten. Of breng de tekst 'privé' op producten aan. Doet u dit niet, dan gaat de NVWA er bij controle van uit dat alle levensmiddelen bestemd zijn voor de catering. Deze moeten dan allemaal voldoen aan de HACCP-eisen.

Misschien kun je dat meteen meenemen in de investeringsplannen.

 

Bron: Ondernemersplein

 

Ja goed dat je het zegt, maar hier is inderdaad rekening mee gehouden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.