• 0

Eigen idee gebruiken bij werkgever

Hoi,

 

Ik heb een parttime ICT bedrijfje en werk tevens fulltime bij een werkgever.

 

Bij mijn part time bedrijfje heb ik een idee uitgewerkt en geimplementeerd en maak hier inmiddels gebruik van op diverse websites.

 

Nu heb ik bij mijn werkgever ook een situatie waarin dit idee een handige oplossing vormt voor een op te lossen probleem. Het idee moet wel opnieuw worden geimplementeerd met andere technologie (respectievelijk van PHP naar java/J2EE).

 

Ik wil echter niet, dat ik door het idee in te bouwen in de software bij mijn werkgever, het gebruik van het idee bij mijn parttime bedrijfje in gevaar brengt. Hoe kan ik voorkomen dat mijn werkgever het idee als zijn eigendom claimt?

 

Ik heb wel eens gelezen dat er organisaties zijn, waar je broncode kan deponeren waardoor de auteursrechten beschermd / gegarandeerd zijn. Welke organisaties zijn dit,en biedt dit voldoende bescherming?

 

Alvast bedankt voor de adviezen!

 

Groeten Kees

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij de belastingdienst hebben de grotere kantoren een mogelijkheid om zaken die onder het autersrecht vallen te deponeren

kijk even op hun site.

 

Verder neem ik aan dat deze werkzaamheden buiten jouw reguliere werk omgaan, dan stuur je dus gewoon een factuur.

Ik zou dit niet tijdens jouw gewone werkuren op dit bedrijf doen, doe je dat wel, zorg dan dat het contractueel goed vast ligt wie het IE behoud.

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie.

 

Het wordt wel uitgevoerd in de tijd van de baas; ik verwacht niet dat deze er mee accoord gaat, als ik het vanuit naam van mijn eigen bedrijf zou doen. Of loop ik dan echt groot risico?

 

Ik ga de source-code deponeren bij de belastingdienst.

 

Kan ik voor wat betreft het idee, dit gewoon op papier beschrijven, met een voorbeeldje erbij, met vervolgens erbij dat dit mijn idee is + handtekening van het bedrijf?

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Informatie over deponeren kun je makkelijker vinden als je de "zoek" functie gebruikt.

 

Wat ik mij afvraag is: weet je werkgever dat je een part-time bedrijf hebt? Als dat wel zo is, dan lijkt het mij een stuk makkelijker praten. Immers (voor zover ik begrijp) is de technologie die jouw bedrijf ontwikkelt heeft niet in de "baas zijn tijd" gedaan, maar binnen je eigen bedrijf. Een gesprek aangaan en je technologie "verkopen" moet dan niet de moeilijkste stap zijn.

 

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Heeft je werkgever een andere oplossing voor ogen om het betreffende probleem op te lossen? M.a.w. zou het inzetten van jouw zelfbedachte idee daadwerkelijk een handigere oplossing zijn dan je werkgever bedacht heeft?

 

Mijn werkgever heeft het bedenken van de oplossing volledig aan mij overgelaten, de opdracht was dus: bedenk een oplossing en implementeer de oplossing.

 

Link naar reactie
  • 0

Informatie over deponeren kun je makkelijker vinden als je de "zoek" functie gebruikt.

 

Wat ik mij afvraag is: weet je werkgever dat je een part-time bedrijf hebt? Als dat wel zo is, dan lijkt het mij een stuk makkelijker praten. Immers (voor zover ik begrijp) is de technologie die jouw bedrijf ontwikkelt heeft niet in de "baas zijn tijd" gedaan, maar binnen je eigen bedrijf. Een gesprek aangaan en je technologie "verkopen" moet dan niet de moeilijkste stap zijn.

 

 

 

 

 

De werkgever weet dat ik een eigen parttime bedrijfje heb. Ik heb een e-commerce site en een paar kleine klantjes. Wat klanten betreft zijn we zeker geen concurrenten.

 

 

De broncode zal ik deponeren bij de belastingdienst; ook heb Ik besloten om precies te zeggen hoe het in elkaar steekt. Het gaat mij er vooral om, dat mijn werkgever later niet kan zeggen dat ik een idee in loondienst ontwikkeld heb, voor mijn eigen bedrijfje gebruik.

 

Allemaal bedankt voor de suggesties!

Link naar reactie
  • 0

Kees, als je het zo doet zoals je nu zegt lijkt me dat prima. Je baas weet immers dat je een bedrijfje hebt en keurt dat dus (impliciet) goed, dus hij zal bereid zijn hierover van gedachten te wisselen. En wie weet is direct van jouw bedrijfje de kennis 'inkopen' handiger dan vanaf de grond aan alles opnieuw te laten bouwen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.