• 0

Opzeggen BV en naar eenmanszaak

Ik heb een aantal maanden geleden een tweetal BV's opgericht, namelijk een holding en een werkmaatschappij. Bij nader inzien is de keuze voor een BV niet zo handig. Ik loop nu met 2 scenario's in mijn hoofd, namelijk

 

liquideren van de BV (is nog leeg, dus moet niet al te ingewikkeld zijn)

oprichten van een eenmanszaak

 

Aanhouden van de BV en geen activiteiten uitvoeren, behalve aangifte(s), wat natuurlijk meer een formaliteit is, aangezien alles op 0 blijft, geld ook voor de jaarrekening, zal bestaan uit aandelenkapitaal en bank (niks dus). En salaris DGA lijkt me een geen probleem, want er is geen omzet, dus logischerwijs kan je ook geen salaris uitkeren (wat er niet is, kan je ook niet betalen?).

 

Kan je trouwens dezelfde naam aanhouden voor een eenmanszaak als je BV (als je toch eigenaar bent van beide)?

 

Mvg, Jeroen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Jeroen, allereerst welkom op Higherlevel

 

Inhoudelijk: je denkt -vermoed ik - iets te simpel denkt over het gebruikelijke loon en de "formaliteiten".

 

Maar wellicht dat dat ook de reden is waarom je recent 2 BV's hebt opgericht die je nu niet gaat gebruiken? ;)

 

Doe je zelf daarom een groot plezier, en laat beide BV's weer liquideren. Dat is een stuk goedkoper dan straks tegen boetes aanlopen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Kan je trouwens dezelfde naam aanhouden voor een eenmanszaak als je BV (als je toch eigenaar bent van beide)?

Nee, niet zonder meer. Een bv is een rechtspersoon, die op eigen houtje dient te functioneren. Als het dus zo is dat de bv eigenaar is van een bepaalde naam, logo, design dan moet de bv dat zelfstandig te gelde maken. Hetzij via een uitlenen, verhuren of verkopen daarvan (als het een bepaalde waarde vertegenwoordigd).

 

Aan de andere kant, is het natuurlijk niet waarschijnlijk dat de bv zal optreden tegen 'misbruik' van eigendommen door de eenmanszaak, zolang je zowel de eigenaar/bestuurder van de bv als eigenaar van de eenmanszaak bent. Het wordt alleen problematisch als je failliet zou gaan.

 

Voor de rest zie ik geen problemen om één of twee van de bv's te laten bestaan. Als er geen werkzaamheden voor de bv's worden gedaan, dan is het gebruikelijk loon niet van toepassing. Maar je hebt het niet goed begrepen, als je denkt dat zou komen door gebrek aan omzet. In dit geval heeft het te maken met het gebrek aan waardering van de daadwerkelijke werkzaamheden en loon (< 5.000 euro).

 

Echter, de formaliteiten zijn, zoals Norbert al aangaf, niet bepaald vrijblijvend. Je kan zijn dat je toch nog steeds aangiftes omzetbelasting, vennootschapsbelasting en loonbelasting moet blijven doen. Nog afgezien van je jaarlijkste publicatieplicht. Een aangifte is zó vergeten en boetes zijn niet aftrekbaar voor de Vpb.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.