• 0

Auto overzetten van zaak naar prive

Ik koop privé de auto vanuit de BV, om deze vervolgens (na ca. 4 dagen) privé weer in te ruilen voor een nieuwe auto die ik privé koop.

 

Mijn vraag is: moet fiscaal zo'n auto eerst om mijn prive naam gezet worden of kan de auto op de BV blijven staan en dat de dealer de zakelijke auto bij de RDW afmelden.

 

Dus:

1) BV > DEALER

of

2) BV > PRIVÉ (ca. 4 dagen) > DEALER

 

Alvast bedankt voor het meedenken en beantwoorden

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ga zo ie zo een nieuwe auto privé kopen, hoe kan ik dan de BV auto gebruiken als inruilauto?

Als de dealer jou privé een nieuwe auto kan verkopen zal het hem waarschijnlijk totaal niet boeien dat de ingeruilde auto van je BV komt. De dealer maakt gewoon twee facturen op: een inkoopfactuur voor de BV en een verkoopfactuur voor jou privé. Klaar!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik ga zo ie zo een nieuwe auto privé kopen, hoe kan ik dan de BV auto gebruiken als inruilauto?

Als de dealer jou privé een nieuwe auto kan verkopen zal het hem waarschijnlijk totaal niet boeien dat de ingeruilde auto van je BV komt. De dealer maakt gewoon twee facturen op: een inkoopfactuur voor de BV en een verkoopfactuur voor jou privé. Klaar!

Bijna klaar ... vervolgens kan de opbrengst uit de verkoop van de BV-auto voor privé-zaken worden gebruikt en geboekt. Voor de goede orde ... de BV-auto wordt niet op privé overgeschreven, maar "slechts" verkocht aan derden. Geen wet die dat verbiedt.

 

zie: Geld lenen van uw bv

zie ook: Verschil tussen lening en rekening-courant

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik koop privé de auto vanuit de BV, om deze vervolgens (na ca. 4 dagen) privé weer in te ruilen voor een nieuwe auto die ik privé koop.

Er gebeuren hier een aantal zaken tegelijkertijd, die je voor fiscale en administratieve doeleindelijk wel moet splitsen. Een auto privé verkopen die van de bv is, kan natuurlijk sowieso niet. De auto is van de bv, dus de enige die de auto kan verkopen is de bv. Dat jij daarbij namens de bv optreedt, betekent niet dat jij de auto privé verkoopt. Je verkoopt hem als vertegenwoordiger van de bv. Wel dezelfde persoon, maar niet in dezelfde hoedanigheid!

 

De stappen zijn waarschijnlijk als volgt:

1. De bv verkoopt de auto van de bv aan de dealer.

2. De bv ontvangt daarvoor een bedrag.

3. De bv moet daar te zijner tijd Vpb over betalen.

4. De resterende winst (na Vpb) kan als dividend worden uitgekeerd aan privé.

5. Met het privégeld kan je als privé persoon een privéauto kopen op naam van privé.

 

Deze stappen kun je ook tegelijkertijd doen.

1. De bv verkoopt de auto aan de dealer.

2. Jij koopt privé een auto van de dealer.

3. De bv ontvangt geld van de dealer, en jij leent privé dat geld weer van de bv via de R/C DGA.

4. De bv betaalt later nog steeds Vpb over de opbrengst en kan ook dividend uitkeren.

5. Privé zul je de bv nog even moeten terugbetalen om de rekening/courant te vereffenen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.