• 0

Kapitaal ophalen in het buitenland?

Ik kreeg van een kennisje de volgende vraag:

 

Hij is bezig met het opstarten van een bedrijfje en is op zoek naar venture capital (hij is zich aan het orienteren en aan het bekijken hoe je je propesitie op de beste manier kan plaatsen).

 

Hij kreeg het idee om Amerikaanse, zweedse, etc. VC's te benaderen die nog niet in Nederland actief zijn. Zijn argument hiervoor is dat hij denkt VC's op die manier in Nederland bekend te kunnen maken.

 

Met zijn business brengt hij een groot netwerk met zich mee wat ook interessant zou kunnen zijn voor de VC's

 

Wat zeggen de VC-experts van dit idee?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De kans is klein dat buitenlandse VC's op dit moment een startup in Nederland gaan fianacieren als ze geen kennis hebben van de Nederlandse markt. Te lastig te managen. Ik vraag me serieus af of er veel buitenlandse VC's geínteresseerd zijn in nieuwe markten en als dat zo is moet je je serieus afvragen wat de kwaliteit van die VC's is. Er is een enorm verschil is de succesrates van VC's. De kwaliteit van de VC is in hoge mate bepalend voor het succes van je onderneming.

 

Voor het geval ik er helemaal naast zit, is hier in ieder geval mijn lijstje van buitenlandse VC's. http://www.beursplein3.com/startkapitaal/overzicht_internat.htm. Je kunt het allicht proberen. Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen, maar dat is mijn eigen gevoel.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Voor een groot deel ben ik het eens met Nils. Per definitie is VC voor een starters momenteel moeilijk. E.e.a. is wel afhankelijk van het bedrag en de branche. Indien het bedrag niet relatief klein is, is het verstandiger om het in Nederland te proberen (informal investor funds bijvoorbeeld).

 

Jouw kennis draait de zaken een beetje om, VC meer bekendheid te geven in Nederland ;) Voor buitenlandse investeerders is Nederland een te kleine markt. Partijen als 3i en Parbibas zijn geïnteresseerd in grote MBO's en niet in kleine tech starters.

 

Afhankelijk van het bedrag kan een WBSO en een borgstellingskrediet een goede start zijn.

 

Ik wil wel naar de propostie kijken en beoordelen wat de mogelijheden in Londen zijn.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.