Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Christiaan W.

Klant betaalt niet. Wat is wijsheid?

Recommended Posts

Goedemiddag allemaal,

 

Ik heb een tijd terug een logo en flyer ontworpen voor een klant van mij.

(Ik heb geen algemene voorwaarden of leveringsvoorwaarden)

We zijn per e-mail en whatsapp communicatie de prijs overeengekomen.

Alles was goed, en ik heb de bestanden aangeleverd.

 

Nu hanteer ik een betaal termijn van 14 dagen, welke een tijd zijn verstreken.

Ik heb de factuur op 20 okt. verzonden.

 

Tot op heden is deze niet betaald. Na het verstrijken van de betaaltermijn heb ik een herinnering per mail verstuurd en een whatsappje met de herinnering hieraan.

 

Een week later nogmaals een herinnering gestuurd met nogmaals een whatsappje. Klant gaf toen aan de factuur voor maandag 14 nov. te betalen.

 

Dit is tot op heden nog niet gedaan. Het gaat om ongeveer 150 euro.

Wat is is nu wijsheid? Een derde herinnering sturen per post met daarin een nieuwe betaaltermijn van 5 dagen waarna het doorgezet wordt naar een incasso traject? Of nogmaals een normale herinnering sturen en weer wachten?

 

Op de vraag waarom de factuur nog steeds niet voldaan is krijg ik het antwoord; ''momenteel geen rekening mee gehouden''

 

Ik zie graag jullie feedback tegemoet. (Dit is de eerste keer dat mij dit overkomt, ik ga direct mijn voorwaarden opstellen en deponeren.)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou nog niet met incasso praktijken gaan beginnen/dreigen.

 

Het is vervelend dat de factuur nog noet betaald is, maar zo heel oud is het nou ook weer niet.

 

Neemt niet weg dat het niet binnen 14 dagen is betaald.

 

Ik zou persoonlijk ook nog even wachten met een "normale"herinnering, die heb je al gestuurd.

Mijn advies: wacht nog een week en kijk dan verder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk even rond op dit forum d.m.v. de zoekfunctie, er is heel veel over geschreven. Succes, heel vervelend, dat soort debiteuren...

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn die 14 dagen vooraf duidelijk overeengekomen? als dat voor het eerst op de factuur is gebeurd dan is dat niet voldoende.. het moet in de offerte of contract zijn opgenomen, anders geldt een wettelijke termijn van 30 dagen en kun dus nog geen incasso acties ondernemen als de wettelijke termijn geldt

 

Daarnaast vind ik dat je ook wel erg snel in de vlekken schiet.. 14 nov is iets meer dan 3 weken ipv 14 dagen na factuurdatum voor een relatief klein bedrag. Het lijkt mij gepast om morgen (nadat je je bank nog eens gecheckt hebt te vragen aan diegene waarom hij zijn toezegging nog niet is nagekomen. ALs daar een onduidelijk antwoord op komt kun je altijd ervoor kiezen een aanmaning per post te sturen.

 

 

 

Verder prima idee om voorwaarden te gaan maken maar met deponeren ben je er niet... Je zult dan alsnog bij elke overeenkomst moeten zorgen dat de klant ervan op de hoogte is van de geldende algemene voorwaarden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Incasso kan fungeren als drukmiddel, maar incasso kan niet zomaar vorderen....dat kan pas na uitspraak van rechter....die moet eerst recht spreken.....dan sta je op papier in je recht, maar krijg je nog geen geld met zekerheid...

 

 

Hoop stress..irritatie...vaak schiet je er niks mee op

 

Incassoburo mag / kan niet heel veel als klant niet wilt betalen....

 

Zelf al aantal keer ( onterecht ) incassoburo op de stoep gehad met dreigementen...als u niet betaald gaan we serieuze stappen ondernemen....altijd aangegeven....ga je gang..we zien elkaar bij de rechtbank......nooit van niet één incasso verder iets gehoord....

 

Incasso kan ( soms ) helpen, maar brengt niet met zekerheid geld in het laatje....succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn die 14 dagen vooraf duidelijk overeengekomen? als dat voor het eerst op de factuur is gebeurd dan is dat niet voldoende.. het moet in de offerte of contract zijn opgenomen, anders geldt een wettelijke termijn van 30 dagen en kun dus nog geen incasso acties ondernemen als de wettelijke termijn geldt

 

Daarnaast vind ik dat je ook wel erg snel in de vlekken schiet.. 14 nov is iets meer dan 3 weken ipv 14 dagen na factuurdatum voor een relatief klein bedrag. Het lijkt mij gepast om morgen (nadat je je bank nog eens gecheckt hebt te vragen aan diegene waarom hij zijn toezegging nog niet is nagekomen. ALs daar een onduidelijk antwoord op komt kun je altijd ervoor kiezen een aanmaning per post te sturen.

 

 

 

Verder prima idee om voorwaarden te gaan maken maar met deponeren ben je er niet... Je zult dan alsnog bij elke overeenkomst moeten zorgen dat de klant ervan op de hoogte is van de geldende algemene voorwaarden.

 

Inderdaad, als je het vooraf niet expliciet anders bent overeengekomen is het 30 dagen en zul je nog even moeten wachten. Kan best zijn dat die klant even weinig cashflow heeft en het gewoon netjes betaalt als er ruimte voor is. Ik heb vaste klanten waarbij dat soms ook zo gaat maar waarvan ik ondertussen wel weet dat ze betalen.

 

Meteen stampij maken is denk ik ook niet zo goed voor eventuele toekomstige relaties. Ik zou hem even bellen als de 30 dagen op zijn en vragen naar de reden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klant houdt zich tot twee keer toe als feit niet aan de gemaakte afspraken. Zijn het logo en de flyer inmiddels gebruikt? Dan zou ik morgenochtend toch aandringen op directe betaling en opschorting van iedere vorm van gebruik zolang niet betaald is. B2b vordering is volgens mij direct opeisbaar.

 

Ik zou gewoon lekker melden dat deze donderdag bij uitblijven van betaling uitbesteed wordt met bijkomende kosten. 'Geen rekening mee gehouden' is natuurlijk onzin als je zelf opdracht geeft en gebruik maakt van.

 

Neem aan dat het een factuur onder 1.000 EURO betreft.

 

Groet,

 

Highio

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou nog niet met incasso praktijken gaan beginnen/dreigen.

 

Het is vervelend dat de factuur nog noet betaald is, maar zo heel oud is het nou ook weer niet.

 

Neemt niet weg dat het niet binnen 14 dagen is betaald.

 

Ik zou persoonlijk ook nog even wachten met een "normale"herinnering, die heb je al gestuurd.

Mijn advies: wacht nog een week en kijk dan verder

ben het volledig met je eens. Niet meteen in de stress schieten.

Incassobureau mag veel minder doen dan meestal/vaak het geval is, zie de uitzending van Radar

afgelopen maandag 12/11.

Ik ga altijd eerst bellen, probeer hoffelijk te blijven en ga uit van een 'vergeten'.

Aan de reactie hoor je meestal al wat er aan de hand is.

 

Met incassobureaus jaag je mensen op kosten en krijg je misschien je geld maar verlies je een klant

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een consument laat geen logo ontwerpen en sommige 'klanten' ben je bij nader inzien liever arm dan rijk. Wat is mis met een leidende betaalafspraak? De levering of prestatie staat hier zover bekend niet ter discussie...

 

Groet,

 

Highio

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt waarschijnlijk het auteursrecht nog niet overgedragen. Als de klant niet betaalt, maar wel het logo en/of de flyer gebruikt, plegen ze een inbreuk op jouw auteursrecht. Je kunt ze dat gewoon verbieden. Als ze een paar duizen flyers gedrukt hebben enhet logo overal opgezet hebben, moet je eens zien hoe snel ze dan gaan betalen als je zegt: vanaf nu is het gebruik verboden, en ik wil ook nog een schadevergoeding.


Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een tijd terug een logo en flyer ontworpen voor een klant van mij.

 

Ik heb de factuur op 20 okt. verzonden.

"Een tijd terug" klinkt voor mij alsof het al een aardig tijdje geleden is dat je e.e.a. hebt opgeleverd (anders zou ik verwachten dat je "vorige maand" of zoiets zou zeggen). Klopt dat?

 

En als je dan vervolgens op 20 oktober (pas) de factuur stuurt, kwam die voor de klant wellicht als een verrassing ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt inderdaad best mee te vallen.

Wel vervelend natuurlijk dat een klant er wat langer over doet om te betalen, maar dat gebeurt nu eenmaal vaker.

 

Een herinnering sturen is geen enkel probleem. Maar voor je overgaat tot een aanmaning of een incassotraject zou ik nog even wat geduld hebben.

 

Beste oplossing is vaak het bellen van de klant. Op de een of andere manier levert dit vaak het beste resultaat op.

 

Vergeet ook niet dat je in de toekomst misschien meer werk voor de klant gaat doen. Dan is het handig dat je niet teveel druk hebt gezet...

 

Succes in ieder geval.

 


Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

 

Ik zie in dat ik zelf waarschijnlijk te snel heb gehandeld.

 

Dit is mijn eerste keer dat een klant zo met de betaling omgaat.

Ik zie deze 150 euro dan ook maar als ''les geld''.

 

Kort nog even contact gehad met de klant.

Klant geeft als antwoord op de vraag waarom de factuur niet tijdig is voldaan;

''Ik kan niet 1 2 3 bij mijn rekening''

 

Hierop heb ik nog gevraagd op welke termijn ik het wel kan verwachten.

Geen reactie tot op heden.

 

Ik zal het nu even met rust laten een week of 2-3.

Waarna ik nogmaals een herinnering ga sturen per post mocht de factuur nog steeds niet voldaan zijn.

Hierin stel ik een termijn van een aantal dagen mocht de betaling uit blijven dan zet ik het door naar een incasso bureau.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedemorgen,

Het deponeren van voorwaarden bij de Kamer van Koophandel of de rechtbank is zeer af te raden. Het kost (terugkerend) onnodig geld en het helpt u totaal niet. U moet voorwaarden immers voor of uiterlijk bij het sluiten van de overeenkomst aantoonbaar verstrekken. Dus in uw geval kunt u de voorwaarden het beste bij de offerte meesturen.

Ik noem ook de toepassing ervan en laat ook altijd tekenen voor akkoord met de voorwaarden.

 


Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedemorgen,

Het deponeren van voorwaarden bij de Kamer van Koophandel of de rechtbank is zeer af te raden. Het kost (terugkerend) onnodig geld en het helpt u totaal niet. U moet voorwaarden immers voor of uiterlijk bij het sluiten van de overeenkomst aantoonbaar verstrekken. Dus in uw geval kunt u de voorwaarden het beste bij de offerte meesturen.

Van toepassing verklaren en daarnaast verstrekken. Alleen maar verstrekken zonder ze van toepassing te verklaren gebeurt nog te vaak. Dus in de offerte en overeenkomst benoemen dat de voorwaarden van toepassing zijn.

 

En voor TS: niet afwachten, maar doorpakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van toepassing verklaren en daarnaast verstrekken. Alleen maar verstrekken zonder ze van toepassing te verklaren gebeurt nog te vaak. Dus in de offerte en overeenkomst benoemen dat de voorwaarden van toepassing zijn.

 

En voor TS: niet afwachten, maar doorpakken.

 

Bedoel je met doorpakken, de derde herinnering de deur uit doen?

Ben ik dan niet te snel? Ik heb bij mijn offerte geen betalingstermijn vermeld.

Wat dus neer komt op een termijn van 30 dagen zoals ik begreep uit de reactie van Roel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik de situatie goed inschat dan heeft je klant op dit moment even te weinig geld op zijn bankrekening maar probeert hij/zij dit te verbloemen met een smoesje. Trek geen voorbarige conclusie maar bel je klant even op. Handel proactief, bel je klant op en stel een betalingsregeling voor.

 

:-) dreigen met rechtsmaatregelen zou ik alleen doen wanneer je daadwerkelijk wil overgaan tot dergelijke stappen. Krijg je geen contact en/of worden afspraken niet nagekomen? Dan overgaan tot actie.

 

Om aanspraak te maken op de incassokosten zal er sowieso nog een ingebrekestelling gestuurd moeten worden met een betalingstermijn van 14 dagen. Voorbeeldbrieven zijn gratis beschikbaar. Mail mij gerust voor een voorbeeld.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kort nog even contact gehad met de klant.

Klant geeft als antwoord op de vraag waarom de factuur niet tijdig is voldaan;

''Ik kan niet 1 2 3 bij mijn rekening''

 

Hierop heb ik nog gevraagd op welke termijn ik het wel kan verwachten.

Geen reactie tot op heden.

 

Ik zal het nu even met rust laten een week of 2-3.

 

Dat geeft toch nog een iets ander beeld. Dan is het beter om (schriftelijk) aan te geven dat de betalingstermijn is overschreven en dat je verzoekt het binnen 5 dagen is overgemaakt, om de kosten van een vervelend incassotraject te voorkomen.

 

 

Maar dan ga ik er wel vanuit dat er al 30 dagen zijn verstreken in totaal.

 

Hoe heb je trouwens contact gehad? Heb je de klant inmiddels al aan de telefoon gehad?

 


Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Share this post


Link to post
Share on other sites

stel een betalingsregeling voor.

Een betalingsregeling voor 150 euro?

 

Om aanspraak te maken op de incassokosten zal er sowieso nog een ingebrekestelling gestuurd moeten worden met een betalingstermijn van 14 dagen.

Die 14 dagen brief is voor zover ik weet alleen verplicht voor consumenten. Aangezien het om een logo en flyer gaat neem ik aan dat de klant als bedrijf handelt.

 

Ik zou ook gewoon even afwachten. Je kunt er wel een incassobureau op zetten, maar als de klant echt niet wil betalen gaat hij dat ook niet aan een incassobureau doen. Voor 150 euro is het ook niet de moeite om een rechtszaak te starten, dat kost immers veel meer dan dat, tenzij je geld zat hebt en het puur om het principe doet.

 


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klant geeft als antwoord op de vraag waarom de factuur niet tijdig is voldaan: ''Ik kan niet 1-2-3 bij mijn rekening.''

Klinkt als 14-jarigen die hun zakgeld besteden. Heb je een adres van je klant? Een naam? Een telefoonnummer?

 

Het gaat niet om grote bedragen, maar je mag het allemaal wel iets serieuzer gaan aanpakken. Kan je geen ontwerpen maken die na een x aantal dagen verdampen of een andere tekst tonen? Of een logo-huurcontract aanbieden...

 

Worden het logo en de flyer al gebruikt?


Got spare time, join Amazon Prime :smiling-face-with-sunglasses:  and watch The Death of Stalin! (en meer gratis films)

Share this post


Link to post
Share on other sites

stel een betalingsregeling voor.

Een betalingsregeling voor 150 euro?

Waarom niet. Niet geschoten is altijd mis. Het alternatief is een incassoprocedure, dat moet je ook niet altijd willen.

 

Om aanspraak te maken op de incassokosten zal er sowieso nog een ingebrekestelling gestuurd moeten worden met een betalingstermijn van 14 dagen.

Die 14 dagen brief is voor zover ik weet alleen verplicht voor consumenten. Aangezien het om een logo en flyer gaat neem ik aan dat de klant als bedrijf handelt.

Bedrijven mogen hiervan afwijken. Wanneer bedrijven onderling geen afspraken maken dan geldt dit ook voor bedrijven. Zo te lezen heeft TS niets vastgelegd.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klant is naar wat blijkt een consument. (geen gegevens beschikbaar bij de kamer van koophandel)

 

Het logo en de flyer worden al gebruikt op facebook en instagram.

Even voor jullie info; er wordt een evenement georganiseerd door mijn klant.

 

Het logo is zijn organisatie naam (deze staat niet geregistreerd bij de kvk) en de flyer is voor dit evenement.

 

Ik beschik over een 06 nummer, en adres gegevens.

 

Wat ik nu ga doen is; de termijn van 30 dagen aanhouden.

Mocht er vervolgens geen betaling binnen zijn, dan zal ik telefonisch contact op nemen om te vragen hoe het zit. Aan de hand van dat gesprek zal ik kijken of het nodig is een derde herinnering te sturen per post met daarin een nieuwe betalingstermijn van 5 dagen.

 

Ik wil hier niet te veel romp slomp van gaan maken. Het kost veel tijd en energie die ik liever ergens anders aan besteed.

In de toekomst laat ik mijn klanten 50% aanbetalen en ga ik duidelijk mijn voorwaarden communiceren. (en opstellen)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil hier niet te veel romp slomp van gaan maken. Het kost veel tijd en energie die ik liever ergens anders aan besteed.

In de toekomst laat ik mijn klanten 50% aanbetalen en ga ik duidelijk mijn voorwaarden communiceren. (en opstellen)

 

Goed opgepakt.

 

 

Algemene voorwaarden, ga je die zelf opstellen? Dat kost tijd en energie. Laat je ze wel door een jurist nakijken op correctheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
In de toekomst laat ik mijn klanten 50% aanbetalen en ga ik duidelijk mijn voorwaarden communiceren. (en opstellen)

 

Boter bij de vis is een oude volkswijsheid, maar blijft actueel. Zeker bij dit soort lage vorderingen. Procederen is geen zinnig alternatief met een griffierecht van € 79,00 (ervan uitgaande dat jouw onderneming in de vorm van een eenmanszaak wordt gevoerd) en deurwaarderskosten van € 77,84 (exclusief informatiekosten) en dan is de dagvaarding nog niet eens opgesteld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat Lucien zegt. Bij 'kleine' bedragen gewoon betaling bij oplevering; stuur je een low-res watermarked eindresultaat en zodra je het geld hebt krijgen ze de hi-res.


Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 305 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept