• 0

Klant betaalt niet. Wat is wijsheid?

Goedemiddag allemaal,

 

Ik heb een tijd terug een logo en flyer ontworpen voor een klant van mij.

(Ik heb geen algemene voorwaarden of leveringsvoorwaarden)

We zijn per e-mail en whatsapp communicatie de prijs overeengekomen.

Alles was goed, en ik heb de bestanden aangeleverd.

 

Nu hanteer ik een betaal termijn van 14 dagen, welke een tijd zijn verstreken.

Ik heb de factuur op 20 okt. verzonden.

 

Tot op heden is deze niet betaald. Na het verstrijken van de betaaltermijn heb ik een herinnering per mail verstuurd en een whatsappje met de herinnering hieraan.

 

Een week later nogmaals een herinnering gestuurd met nogmaals een whatsappje. Klant gaf toen aan de factuur voor maandag 14 nov. te betalen.

 

Dit is tot op heden nog niet gedaan. Het gaat om ongeveer 150 euro.

Wat is is nu wijsheid? Een derde herinnering sturen per post met daarin een nieuwe betaaltermijn van 5 dagen waarna het doorgezet wordt naar een incasso traject? Of nogmaals een normale herinnering sturen en weer wachten?

 

Op de vraag waarom de factuur nog steeds niet voldaan is krijg ik het antwoord; ''momenteel geen rekening mee gehouden''

 

Ik zie graag jullie feedback tegemoet. (Dit is de eerste keer dat mij dit overkomt, ik ga direct mijn voorwaarden opstellen en deponeren.)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Klant geeft als antwoord op de vraag waarom de factuur niet tijdig is voldaan;

''Ik kan niet 1 2 3 bij mijn rekening''

 

Hierop heb ik nog gevraagd op welke termijn ik het wel kan verwachten.

Geen reactie tot op heden.

 

Klinkt als een vrij slappe smoes. Kan zijn dat ie even geen geld heeft en wel wil betalen zodra daar verandering in komt, maar je hebt ook types de bezig blijven met dit soort smoesjes.

 

Als het met een paar weken niet betaald is toch maar doorpakken, zeker als er een vervolg-smoes komt waarom er dan weer niet betaald kan worden.

 

Niet bij je bankrekening kunnen is nogal vreemd. Je kan het wellicht voor elkaar krijgen door fout in te loggen bij online banking, maar dan heb je toch met een week oid wel een verangend wachtwoord geregeld.

Link naar reactie
  • 0

Even doemdenken: straks is het evenement geannuleerd of tegengevallen. Dan volgt geen betaling of verbetert de betaalmoraal in ieder geval niet meer.

 

Een fatsoenlijk afnemer had al lang betaald met dit soort factuurbedragen, al heb je zelf procesmatig duidelijk steken laten vallen. En dan heb ik graag ongelijk, als je toch betaald wordt.

 

Misschien heeft Annedien als ervaren logomaker nog tips of een mening... ;)

 

 

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad @Highio ;)

 

Er gaat gewoon betaald worden. Niks leergeld. Als je flink genoeg bent om een evenement te organiseren en daar iemand voor aan het werk te zetten moet je ook maar flink genoeg zijn om de factuur te betalen.

Daarnaast zou ik gewoon stellen dat gebruik van het ontwerp zonder de betalingsverplichting te voldoen betekent dat klant er onrechtmatig gebruik van maakt en dat de kosten daarvan ook voor rekening van de klant komen. Als je random reader in de wc gevallen is dan verzin je maar wat anders.

 

Klinkt overigens apart, een evenement organiseren en niet bij de kvk ingeschreven zijn, makes you wonder over verzekeringen, aansprakelijkheid - dat is niet ons probleem maar die persoon maakt niet echt een indruk alsof 'ie weet wat 'ie doet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die 14 dagen brief is voor zover ik weet alleen verplicht voor consumenten. Aangezien het om een logo en flyer gaat neem ik aan dat de klant als bedrijf handelt.

Bedrijven mogen hiervan afwijken. Wanneer bedrijven onderling geen afspraken maken dan geldt dit ook voor bedrijven. Zo te lezen heeft TS niets vastgelegd.

Dit is niet juist. Bij B2B is een '14-dagen'-brief niet vereist om incassokosten te kunnen vorderen.

 

Alleen over de hoogte van deze kosten kunnen (slechts ten voordele van de schuldéiser) afwijkende afspraken gemaakt worden.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Bij gebruik van een flyer of logo op een website, heb je ook nog andere remedies om in elk geval het gebruik te doen staken. Bij Facebook kun je bijvoorbeeld een DMCA-melding indienen. Als drukmiddel lijkt me dat overigens vrij waardeloos - zou die klant je gaan betalen als je zijn evenement hebt stukgemaakt? - maar je laat wel je tanden zien. (Mocht Facebook geen gehoor geven, dan maken ze vanaf dat moment zelf inbreuk op jouw auteursrecht.)

 

Instagram hetzelfde verhaal.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Bij gebruik van een flyer of logo op een website, heb je ook nog andere remedies om in elk geval het gebruik te doen staken. Bij Facebook kun je bijvoorbeeld een DMCA-melding indienen. Als drukmiddel lijkt me dat overigens vrij waardeloos - zou die klant je gaan betalen als je zijn evenement hebt stukgemaakt? - maar je laat wel je tanden zien. (Mocht Facebook geen gehoor geven, dan maken ze vanaf dat moment zelf inbreuk op jouw auteursrecht.)

 

Instagram hetzelfde verhaal.

 

 

Ik ben het eens dat ik dit natuurlijk niet zomaar voorbij kan laten gaan. Ik wil alleen niet onnodig veel energie gaan steken in een klant waarvan ik het geld hoogstwaarschijnlijk niet ga krijgen.

 

Klant heb ik vandaag nog even telefonisch proberen te benaderen maar geen gehoor.

Ook op een whatsapp bericht wordt niet meer gereageerd.

 

A.s. maandag zal ik nogmaals proberen contact op te nemen.

Bij geen gehoor doe ik de derde herinnering de deur uit met daarin een nieuwe betalingstermijn en vermeld ik tevens dat ik geen toestemming geef voor enige vorm van publicatie en gebruik van mijn ontwerpen. De brief zal ik per post en e-mail versturen.

 

Mocht ik hier geen reactie op krijgen zal ik proberen via facebook en instagram de afbeeldingen te laten verwijderen en schakel ik een incasso bureau in.

(Iemand nog een tip voor een goed incasso bureau?)

 

Erg vervelend allemaal, ben bezig met een webshop die bijna zo goed als klaar is.

Steek liever daar mijn tijd en energie in.. ;D

Link naar reactie
  • 0

Klant heb ik vandaag nog even telefonisch proberen te benaderen maar geen gehoor.

Ook op een whatsapp bericht wordt niet meer gereageerd.

 

Een evenementen- of beursorganisator die niet bereikbaar is?

 

Weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens dat ik dit natuurlijk niet zomaar voorbij kan laten gaan. Ik wil alleen niet onnodig veel energie gaan steken in een klant waarvan ik het geld hoogstwaarschijnlijk niet ga krijgen.

 

Waarom zou je het hoogstwaarschijnlijk niet gaan krijgen?

 

Even veronderstelt dat de vordering verder niet betwist is, je kunt aantonen dat de opdracht gegeven is en het resultaat naar wens was (wat bijv blijkt uit het gebruik van het logo) dan heb je er natuurlijk wel gewoon recht op.

 

Om zo'n klein bedrag naar de rechter gaan lijkt waanzin, maar het kan in principe best. Als eenmanszaak betaal je 79 euro griffierecht, en nog ongeveer hetzelfde aan kosten voor het betekenen van de dagvaarding door een deurwaarder.

 

Als je volledig gelijk krijgt, moet de tegenpartij het normaliter allemaal vergoeden.

 

Zit er nog een incassotraject voor heb je ook nog de kosten daarvan, zo kan een heel klein bedrag oplopen tot een heel prijzige afloop.

Link naar reactie
  • 1

UPDATE: Ik heb in het weekend van 19 en 20 november nog contact gehad met mijn klant.

 

Er werd aangegeven dat de factuur a.s. maandag (21 nov.) voldaan zou worden.

 

Zoals ik al een beetje had verwacht heb ik die maandag niks ontvangen.

Hierop heb ik de laatste herinnering verstuurd per post en e-mail.

Daarnaast heb ik dit ook in het kort vermeld via whatsapp.

 

In de brief heb ik een nieuwe betaaltermijn van 5 dagen vermeld en wanneer daar geen gehoor aan gegeven zou worden een incassotraject. Tevens heb ik vermeld dat ik geen toestemming geef voor het gebruik van mijn ontwerpen totdat de factuur voldaan is.

 

De klant kwam uiteindelijk afgelopen zaterdag met het verhaal of hij het niet ''zwart contant'' kon afrekenen en dan mocht ik het geld zelf komen ophalen. Ik ben hier kort van stof geweest en heb aangegeven dat de factuur per bank betaalt moet worden.

 

Nu maandag 28 november heb ik het geld mogen ontvangen op mijn rekening.

Dus al met al is dit verhaal tot een goed einde gekomen in zekere zin. :)

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de terugkoppeling, en de mensen waaronder ik die liever wat geduld betrachten hebben er weer een positief geval bij. Want je hebt zijn schulden niet onnodig hoog op laten lopen, en mogelijk levert je dit in de toekomst nog nieuwe klandizie op. Zo'n incassobureau doet ook maar niks anders dan de rekeningen op laten lopen. Ik zie net vanavond bij de documentaire 'schuldig' (NPO1) een mevrouw die 2 kinderbedjes koopt voor € 1200, welke rekening is opgelopen tot € 7700,-. Allemaal parasieten, die zelf geen doos geschoven hebben.

 

ik heb het zelf meermalen bij de hand gehad: meteen (zelf) bellen, de lijnen kort houden en de zaak niet op de spits drijven. Alsmede de rekening niet meteen laten oplopen.

 

Toen het bod van contant werd gedaan, waarom ben je daar niet op ingegaan? Zwart voor de ander hoeft toch niet zwart voor jou te zijn? Nu loop je alsnog risico. Of was wellicht bijvoorbeeld de afstand te groot.

 

Goede tip natuurlijk ook voor het verbieden van het gebruik van het logo.

Link naar reactie
  • 0

Toen het bod van contant werd gedaan, waarom ben je daar niet op ingegaan? Zwart voor de ander hoeft toch niet zwart voor jou te zijn?

Ik kan me voorstellen dat "zwart" voor de klant betekent dat het bedrag dan lager wordt, bijvoorbeeld door de btw niet te betalen. En als je het als opdrachtnemer dan wel netjes wilt doen, dan schiet je erbij in omdat je van dat lagere bedrag dan wel weer de btw moet afdragen.

Link naar reactie
  • 0

Toen het bod van contant werd gedaan, waarom ben je daar niet op ingegaan? Zwart voor de ander hoeft toch niet zwart voor jou te zijn? Nu loop je alsnog risico. Of was wellicht bijvoorbeeld de afstand te groot.

 

Ik heb dit niet gedaan omdat ik er geen goed gevoel bij had.

Er waren al meerdere beloftes gedaan met betrekking tot het betalen van de factuur die telkens niet nagekomen werden.

Daaruit kwam het onderbuikgevoel voort dat het wellicht niet goed zou zitten en heb ik aangegeven dat ik het gewoon per bank betaald wou hebben.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.