• 0

Lening - beste zakelijk of privé om schuld in te lossen?

Door een ingrijpende privé gebeurtenis in de medische hoek bij mijn zoontje van drie jaar oud heb ik nogal een rommelige 3 jaar achter de rug. Heel stom, maar doordat ik zo gefocust was op zijn herstel en zorg heb ik administratief een aantal belastingzaken laten liggen. Doordat de inkomsten als ZZP'er terugliepen heb ik dit eigenlijk alleen maar uitgesteld - waardoor ik nu een aantal (voor mij forse) bedragen moet betalen. Hoofdzakelijk inkomstenbelasting.

 

Mijn hoofdfocus was echt overleven. Mijn zoon eigenlijk beter krijgen en werk zo snel mogelijk afkrijgen om voor hem te kunnen zorgen. Ik heb mijn hoofd enigzins bovenwater kunnen houden door in de nachtelijke uren wat kleine klusjes op te kunnen lossen, maar dat was niet altijd afdoende voor de doorlopende kosten.

 

Nu alles redelijk stabiel begint te worden kom ik eigenlijk weer tot zinnen om dit aan te pakken. Ik besef mij ook dat dit niet echt handig is geweest van mijzelf, maar om de draad weer op te pakken moet ik accepteren dat ik deze horde moet nemen. Dagelijks ben ik nu alles aan het wegwerken om zo weer orde te scheppen en overzicht te creëren om op een gezonde manier weer te kunnen ondernemen. Doordat ik nu weer actief ben met communicatie en aquisitie begint het allemaal weer langzaam op gang te komen.

 

Om er zo snel mogelijk vanaf te zijn wil ik eigenlijk het totaalbedrag lenen om zo het schuldbedrag in 1 keer te kunnen voldoen. Het gaat om totaal tussen de 12.5K - 15K EUR. Ben niet in het bezit van een koopwoning, wel van bezittingen zoals een auto.

 

• Wat zou ik als ZZP'er het beste kunnen doen qua lening, privé of zakelijk?

• Heeft iemand tips/advies voor een goede instantie die dit soort bedragen leent aan ZZP'ers?

 

Aangezien ik weer op gang moet komen heb ik zelf niet de illusie dat ik dit bedrag in 1-2 jaar terugbetaal, maar als ik dit op deze manier kan doen heb ik enigzins ademruimte.

 

Had al gekeken bij mijn bank (ABN), maar ik wordt niet echt wegwijs van hoe rentepercentages werken.

 

Alvast bedankt voor jullie tijd.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Heel begrijpelijk dat je eerste aandacht naar het herstel van je zoontje ging.

Eerst een korte vraag is de belastingschuld een "werkelijke" schuld op basis van je inkomen of zijn het voorlopige of ambtshalve aanslagen?

In dat geval zo snel mogelijk een inkomen berekening maken en bezwaar maken tegen de aanslagen.

Belastingschulden financieren lijkt me niet zo eenvoudig.

Misschien kun je een betalingsregeling met de fiscus afspreken?

Ik zou eerst eens overleggen met de Belastingdienst.

Als dat niets oplevert kan je misschien via de Gemeente (bijstand/lening) verder geholpen worden?

 

Succes!

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Heel begrijpelijk dat je eerste aandacht naar het herstel van je zoontje ging.

Eerst een korte vraag is de belastingschuld een "werkelijke" schuld op basis van je inkomen of zijn het voorlopige of ambtshalve aanslagen?

In dat geval zo snel mogelijk een inkomen berekening maken en bezwaar maken tegen de aanslagen.

Belastingschulden financieren lijkt me niet zo eenvoudig.

Misschien kun je een betalingsregeling met de fiscus afspreken?

Ik zou eerst eens overleggen met de Belastingdienst.

Als dat niets oplevert kan je misschien via de Gemeente (bijstand/lening) verder geholpen worden?

 

Succes!

 

Bedankt voor je snelle reactie. Het gaat enerzijds om een naheffing en de andere een ambtshalve aanslag. Ik heb geprobeerd om met de fiscus in gesprek te gaan, maar die houden zich letterlijk aan de regels, wat ik ook alleen maar kan begrijpen. Maar het opleggen van een betaalregeling van ruim 1200 per maand is in mijn ogen niet reëel als ik al aangeef per brief wat mijn situatie is geweest. Ik begrijp het dat het volgens de regels moet, maar het kwam op mij over alsof ik een crimineel was, terwijl ik zelf het initiatief heb genomen om hierover in gesprek te gaan. De financiële situatie is bekend bij hun, maar toch dit eisen.

De Gemeente BBZ heb ik geprobeerd, maar omdat ik met mijn partner tweeverdiener ben komen we daarvoor niet in aanmerking. De loongrens ligt daarvoor te laag.

 

Dank voor je feedback. Ik hoop dat er nog andere mogelijkheden zijn om dit hoofdstuk af te kunnen sluiten. Zou me graag weer op en positieve manier willen focussen op ondernemen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

 

Bedankt voor je snelle reactie. Het gaat enerzijds om een naheffing en de andere een ambtshalve aanslag.

 

Voor de ambtshalve zo snel mogelijk een juiste aangifte doen en zo mogelijk aanpassing vragen.

 

Ik heb geprobeerd om met de fiscus in gesprek te gaan, maar die houden zich letterlijk aan de regels, wat ik ook alleen maar kan begrijpen. Maar het opleggen van een betaalregeling van ruim 1200 per maand is in mijn ogen niet reëel als ik al aangeef per brief wat mijn situatie is geweest. Ik begrijp het dat het volgens de regels moet, maar het kwam op mij over alsof ik een crimineel was, terwijl ik zelf het initiatief heb genomen om hierover in gesprek te gaan. De financiële situatie is bekend bij hun, maar toch dit eisen.

 

Heb je ook schriftelijk een verzoek ingediend?

de Belastingtelefoon is niet echt doelmatig.

Betaal in ieder geval maandelijks een bedrag om je goede wil te tonen.

Wordt waarschijnlijk een case met boete en rente dan kun je in ieder geval kosten beperken

en/of daartegen bezwaar maken.

Maar ik ben bang dat het dan een Beroepszaak wordt.

 

Formulier Betalingsregeling IB

 

De Gemeente BBZ heb ik geprobeerd, maar omdat ik met mijn partner tweeverdiener ben komen we daarvoor niet in aanmerking. De loongrens ligt daarvoor te laag.

 

Tja, dan houdt het op.

 

Misschien kan het NIBUD je nog helpen met advies?

Pijnlijk als je juist in dit geval een belastingadviseur en/of

een advocaat moet gaan inhuren om je recht te halen.

 

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je adviezen. Ik maak sowieso al bedragen over aan de fiscus om mijn goede wil te tonen dat ik er simpelweg vanaf wil. Het is ook helemaal niet mijn intentie om de boel te stagneren, maar een situatie op redelijkheid beoordelen kan volgens mij ook geen kwaad.

 

Ik ga zeker het NIBUD nog even bellen voor advies.

Link naar reactie
  • 1

De Gemeente BBZ heb ik geprobeerd, maar omdat ik met mijn partner tweeverdiener ben komen we daarvoor niet in aanmerking. De loongrens ligt daarvoor te laag.

 

Dat zal wellicht gelden voor de BBZ uitkering, maar BBZ biedt ook de mogelijkheid om geld te lenen mits het bedrijf levensvatbaar is. Heb je daar ook al naar geïnformeerd?

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Aangezien ik weer op gang moet komen heb ik zelf niet de illusie dat ik dit bedrag in 1-2 jaar terugbetaal, maar als ik dit op deze manier kan doen heb ik enigzins ademruimte.

Ik weet niet zeker of dit ook bij jou van toepassing is, maar volgens mij moet de Belastingdienst wel rekening houden met het feit dat je niet onder het bestaansminimum mag uitkomen. Je kunt daarop een verzoek indienen tot het maken van een berekening van de beslagvrije voet.

 

En voor die ambtshalve aanslag moet je inderdaad zo snel mogelijk gewoon zelf de juiste aangifte indienen, zodat die aanslag vervangen wordt door de daadwerkelijke (voorlopige) aanslag. Een ambtshalve aanslag is vaak maar een slag in de lucht - en meestal te hoog.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Beste JoeriT,

 

Wat een vervelende situatie, ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten.

Bbz kan mogelijkheden bieden ivm bedrijfskapitaal, echter gelden dezelfde eisen ten aanzien van inkomen mbt het aanvragen van een bedrijfskapitaal. Hebben ze ook rekening gehouden met een eventuele woonlasten van een eigen woning en arbeidsongeschiktheidsverzekering?

 

Mogelijke andere opties:

 

* Qredits

* kredietunie

* Doorlopend krediet in privé

 

Wil je meer weten t.a.v. Bbz mag je me ook gerust een PM sturen.

 

Mvg,

 

Theo

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.