• 0

Gefrustreerde verkoper in dienst

Ik heb sinds enkele jaren een enthousiaste en gemotiveerde Account Manager in dienst, laten we hem Frits noemen. Helaas is zijn "drive" dusdanig sterk dat hij in het verkoopgesprek vaak te lang en te ver doordraaft om zijn doel te bereiken. Gevolg is dat de klant (soms) wel overstag gaat, maar daar dan geen goed gevoel aan overhoud. Het resultaat op de lange termijn is dat de relatie met de klant onder druk komt te staan en de omzetten als gevolg daarvan dalen, waardoor de frustratie bij onze verkoper alleen maar verder toeneemt.

 

Deze frustratie wordt uiteindelijk ook zichtbaar voor de klant, daarbij spreekt Frits de klant aan op het gebrek aan loyaliteit of bekritiseerd de keuzes die de klant heeft gemaakt. Frits trekt het zich ook persoonlijk aan als een klant producten van een andere leverancier koopt. Ook als een klant zich bot gedraagt dan trekt hij zich dat persoonlijk aan en uit zijn ongenoegen dan ook richting de klant.

 

Verder heeft Frits de neiging om de "deal te sluiten" zonder heel veel waarde te hechten aan de eventuele nazorg die daaruit kan voortvloeien. Oftewel, verkocht is verkocht, als het niet werkt dan kijken we dan wel weer verder.

 

Dit alles levert uiteraard de nodige problemen op en diverse gesprekken in het verleden hebben geen noemenswaardige verbetering opgeleverd. Nu heeft Frits zelf aangegeven te willen werken aan zijn beperkingen in het verkoopgesprek, bijvoorbeeld door middel van een cursus.

 

De vraag is dus of er hier mensen zijn die ervaring hebben met vergelijkbare gevallen en daar een werkbare oplossing voor hebben gevonden, afgezien van het beëindigen van de arbeidsrelatie. Het probleem wat ik zelf zie is dat Frits zijn gedrag niet nieuw is en aanleiding is geweest voor heel veel gesprekken en discussies. Zelfs in die gesprekken liet Frits de discussie dermate hoog oplopen dat hij feitelijk zijn eigen ramen aan het ingooien was.

 

De vraag is dus of een cursus of een coaching traject hier (realistisch gezien) verandering in zou kunnen brengen, of dat we eerder een oplossing moeten zoeken in de hoek van de geestelijke gezondheidszorg.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Winstdeling is wat mij betreft geen optie, ik heb geen zin om de zakelijke uitgaven aan Frits te moeten verantwoorden en bovendien staan er dan nog een aantal collega's te trappelen om een vergelijkbare regeling.
Ik werkte ooit bij een bedrijf met winstgebaseerde bonusregeling voor alle medewerkers. Daar werd echt niet iedere uitgave verantwoord, maar werd jaarlijks wel het resultaat gecommuniceerd binnen een praatje over het wel en wee van het bedrijf. Met dat resultaat werd een bonuspot gevuld, waar iedere medewerker in meedeelde. De individuele prestaties van medewerkers waren geen directe factor in het aandeel, maar wel bepalend voor de jaarlijkse salarisaanpassing (en daarmee van invloed op de kosten in het jaar erna).

 

Uiteindelijk zorgde de bonusregeling voor betere betrokkenheid bij medewerkers. Wil je dat niet bij deze en de de andere medewerkers? (Helaas hadden verkopers bij dat bedrijf ook nog een grotere omzet-bonus, die voor perverse prikkels en contraproductieve impact zorgde).

 

Link naar reactie
  • 1

Natuurlijk triggert dit antwoord opnieuw, want wat je schrijft klopt niet. Het lijstje namen dat je noemt is een hoax, er is geen bewijs dat deze mensen als zodanig gediagnosticeerd zijn. Autismesprectrumstoornissen komen ook lang niet in elke familie voor, integendeel, ze zijn relatief zeldzaam (diagnose volgens DSM-IV ongeveer 1% van de bevolking, waarvan een gedeelte Asperger). ADHD komt vaker voor (diagnose volgens DSM-IV 5-10%, volgens ICD-10 1-2%).

 

Vooropgesteld: Ik ben niet gehinderd door enige vorm van kennis in deze, dat had je zelf ook al begrepen. Verder doe ik geen aanname, ik spreek alleen een vermoeden uit. Het is niet aan mij om te bepalen of er daadwerkelijk een onderliggende psychische oorzaak is. Alleen als dat wel zo zou zijn en het wordt niet erkend, dan is de oplossing nog heel ver weg.

 

Verder schrijf je terecht "diagnose volgens DSM-IV". Hoe zit het met de mensen waar de diagnose nooit is gesteld? Ik ken (helaas) een aantal mensen die er pas na hun 30e achter kwamen waarom ze zijn zoals ze zijn. Gemiste kans, want in zo'n leven is al veel kapot gegaan. Was de diagnose eerder gesteld dan had deze schade op zijn minst beperkt kunnen worden.

 

Hoeveel mensen zijn er waar de diagnose nooit gesteld wordt? Zoals je weet is een psychische aandoening geen kwestie van wel of niet, het is niet zwart wit. Zo wordt ADD véél minder vaak en op latere leeftijd (h)erkend als ADHD. Waarom? Van een iemand met ADD heb je geen last, degene die ADD heeft ondervind er wel degelijk last van.

 

Een psychische stoornis levert niet altijd een even grote functionele beperking op. Het is het vaak goed mogelijk te functioneren in de maatschappij en ook als medewerker. In de praktijk is het nodig om per individu te kijken wat er mogelijk is (net als bij mensen zonder stoornis), want de aanname is de moeder van het misverstand.

 

Mee eens, maar begint dat dan niet met een diagnose?

 

Heeft Frits dan een jouw bekende en formeel gediagnosticeerde psychische stoornis en daar uit voortvloeiende beperking?

 

Nee, al speelt het wel in zijn directe familie. Maar als het nog niet gediagnosticeerd is dan is de mogelijkheid op voorhand uitgesloten? Hoe gaat een dergelijke diagnose überhaupt ooit gesteld worden als niemand erover mag beginnen? De formeel erkende specialisten komen niet naar je toe, dus iemand zal toch een keer aan de bel moeten trekken. Als ik dat niet mag doen, wie dan wel? Ik wil niet de betweter uithangen, al kom ik misschien wel zo over. Ik begrijp alleen niet zo goed waarom er zo'n enorm een taboe op heerst. Ik hou van problemen bespreekbaar maken en oplossen, niet mijn kop in het zand steken.

 

Je schreef dit onder een reactie van mij, maar in mijn reactie lees ik die conclusie helemaal niet. Ik schreef iets over mediation en objectiveren, het woord beloningsstructuur kwam er niet in voor en daar doelde ik ook niet op.

 

Klopt helemaal, was ook niet richting jou bedoeld. Mea culpa.

 

Dat zul je aan Frits moeten vragen...

 

Mee eens.

 

In dit draadje zie ik ook jouw probleem en het (vermeende) probleem van Frits door elkaar lopen. Misschien kun je die twee dingen wat ontvlechten om dichter bij de kern van de zaak te komen.

 

Helder. Laten we er dan vanaf nu vanuit gaan dat de problemen zoals ik ze beschrijf slechts ter illustratie dienen om te beschrijven wat er mis gaat.

 

Flexibiliteit is daarnaast persoonlijk; dat Frits misschien iets minder flexibel is dan de rest maakt hem niet meteen voer voor de geestelijke gezondheidszorg.

 

Mee eens, ik vind het ook heel vervelend als ik die indruk gewekt heb dat ik er van overtuigd ben dat dat wel zo is. Maar moeten we het dan op voorhand uitsluiten?

Link naar reactie
  • 0

 

Graag gedaan.

 

Leuk ook dat je Einstein, Gates en Clinton er bij haalt. In de 'short list' van communicatiestoppers staat diagnotiseren van de ander vrij hoog ;)

 

Ik noem dat "stempels zetten", komt op hetzelfde neer, er schuilt een groot gevaar in :)

Uiteraard vorm je een beeld van iemand, het zou raar zijn als dat niet zo was. Alleen moet je je conclusies niet te snel klaar hebben en bovendien bereid zijn dat beeld bij te stellen.

 

 

Ben een beetje sarcastisch. Sorry. Tekst op een forum is een erg beperkt communicatiemedium. Dus wellicht klopt mijn beeld niet met wat je wilt zeggen. In 'Fritz laat de discussie hoog op lopen' lees ik dat jij wat steken laat vallen in de communicatie. Communicatie is immers het _wederzijds_ overdragen van kennis en emoties. Dus _jullie_ laten het hoog op lopen.

 

Dat is een feit, alhoewel ik tegenwoordig mijn zijden handschoentjes aantrek en emoties van mijn kant buitenspel zet. Het resultaat is alleen dat een gesprek langer duurt, voor de rest schieten we er weinig mee op zo lijkt het.

 

Punt is dat enkele van zijn klanten zich er helemaal niet voor schamen om Frits de waarheid te vertellen en dan is hij helemaal van de leg. Ik kan moeilijk onze klanten een coaching traject aanbieden. Als het probleem alleen tussen Frits en mij was dan hoorde je mij niet klagen.

 

 

Zag in een documentaire over hoe goed we het hebben in Europa in vergelijking met de U.S. dat in Duitsland mensen die overspannen zijn door de huisarts naar een Spa gestuurd worden. Een aantal weken volledig ontspannen. Geen directe relatie met je post. Moest er aan denken.

 

 

Ja in Duitsland mag je zo zes weken op ReHa. Heel erg mooi, de gezondheidszorg is daar volgens mij sowieso goed geregeld. Zit wel een kostenplaatje aan (wanneer niet)....

Link naar reactie
  • 0

Ik werkte ooit bij een bedrijf met winstgebaseerde bonusregeling voor alle medewerkers. Daar werd echt niet iedere uitgave verantwoord, maar werd jaarlijks wel het resultaat gecommuniceerd binnen een praatje over het wel en wee van het bedrijf. Met dat resultaat werd een bonuspot gevuld, waar iedere medewerker in meedeelde. De individuele prestaties van medewerkers waren geen directe factor in het aandeel, maar wel bepalend voor de jaarlijkse salarisaanpassing (en daarmee van invloed op de kosten in het jaar erna).

 

Uiteindelijk zorgde de bonusregeling voor betere betrokkenheid bij medewerkers. Wil je dat niet bij deze en de de andere medewerkers? (Helaas hadden verkopers bij dat bedrijf ook nog een grotere omzet-bonus, die voor perverse prikkels en contraproductieve impact zorgde).

 

Indirect doen we dat nu ook. In December keren we een bonus uit aan elke werknemer, al is die wel individueel. Iedereen krijgt iets, alleen kijken we nog wel naar individuele factoren voor de hoogte van die bonus.

Alleen die bonus is nog steeds niet in verhouding tot de regeling die Frits heeft, dus ik kan niet het één voor het ander verruilen. Zelfs als ik Frits zijn huidige salaris (vast deel + variabel deel) zou omzetten in een vast salaris dan zou Frits niet akkoord gaan. En nee, dat is geen aanname.

Link naar reactie
  • 0

Verder schrijf je terecht "diagnose volgens DSM-IV". Hoe zit het met de mensen waar de diagnose nooit is gesteld? Hoeveel mensen zijn er waar de diagnose nooit gesteld wordt?

DSM-IV schrijft de criteria voor, niet de aantallen. Genoemde aantallen zijn niet gebaseerd op het aantal toevallige diagnoses, maar onder steekproeven onder de bevolking, dus inclusief anders niet gestelde diagnoses. Maar we dwalen af. Dit draadje zou moeten gaan over jouw probleem als werkgever met Frits, niet over stoornissen in het algemeen.

 

Mee eens, maar begint dat dan niet met een diagnose?

Nee, en zeker niet voor jou als werkgever. Zoals ik al eerder zei begint het met het functioneren in de organisatie; ligt dat aan de organisatie, de match tussen de organisatie en Frits of aan Frits? Als je dat laatste vermoed kun je eventueel de bedrijfsarts raadplegen. Jij kan en mag als werkgever geen diagnose van een psychische stoornis (laten) doen en als Frits het zelf laat doen heb je geen recht om de uitkomst daarvan te weten.

 

De bedrijfsarts zal zich ook moeten beperken tot het oordelen over de geschiktheid voor de functie (functiegeschiktheid) of ander werk (arbeidsgeschiktheid) van Frits. Een medewerker is verplicht alle relevante medische informatie te verstrekken aan de bedrijfsarts en deze mag die informatie betrekken in het oordeel. De bedrijfsarts mag de medische informatie alleen met uitdrukkelijke toestemming van de medewerker aan de werkgever verstrekken.

 

Nee, al speelt het wel in zijn directe familie.

Aan autismespectrumstoornissen liggen volgens onderzoek genetische factoren ten grondslag, maar dat is niet voldoende om te concluderen dat autisme erfelijk is. Als het voorkomt in zijn directe familie en er een kleine verhoogde kans dat Frits het ook geeft, maar eigenlijk zegt het te weinig. Daarvoor zou naar de persoon gekeken moeten worden. Maar nogmaals, niet door de werkgever.

 

Hoe gaat een dergelijke diagnose überhaupt ooit gesteld worden als niemand erover mag beginnen? De formeel erkende specialisten komen niet naar je toe, dus iemand zal toch een keer aan de bel moeten trekken. Als ik dat niet mag doen, wie dan wel? Ik wil niet de betweter uithangen, al kom ik misschien wel zo over. Ik begrijp alleen niet zo goed waarom er zo'n enorm een taboe op heerst. Ik hou van problemen bespreekbaar maken en oplossen, niet mijn kop in het zand steken.

Het is niet per se een taboe, maar als werkgever heb je grenzen. Als werkgever ben je bijvoorbeeld ook beperkt in het verwerken van de resultaten van assessments; je mag een psycholoog vragen om de geschiktheid van een kandidaat te beoordelen (wat de medewerker ook mag weigeren), maar de uitslag van psychologische testen niet zomaar opslaan. Iets soortgelijks geldt bij ziekmeldingen: het is de werkgever niet toegestaan om te informeren naar de aard en oorzaak van de ziekte.

 

Ik snap je dilemma overigens heel goed; ik heb ook wel eens medewerkers gehad die ik meer wilde helpen dan ik kon. In een persoonlijk gesprek kun je eventueel persoonlijke vermoedens delen en vrijblijvende aanbevelingen voor onderzoek doen, maar verder niet. Het is de vraag of je daarmee bereikt wat je wilt, dus ik raad het niet aan. Verlaat alsjeblieft je zoektocht naar een diagnose en beperk je tot het functioneren. Wat gaat er nu feitelijk mis? Hou het bij de praktijk en de feiten.

 

Mee eens, ik vind het ook heel vervelend als ik die indruk gewekt heb dat ik er van overtuigd ben dat dat wel zo is. Maar moeten we het dan op voorhand uitsluiten?

Ik zeg nergens dat je moet uitsluiten dat Frits een stoornis heeft, want dat kan bij iedereen tenslotte het geval zijn. Maar voor dit moment lijkt het me helemaal niet relevant. Je zit niet op één lijn met Frits en je maakt mijns inziens een enorme en onbegrijpelijke sprong naar psychische stoornissen, diagnoses en gezondheidszorg terwijl er misschien helemaal niets aan de hand is.

 

Natuurlijk kan het zijn dat er uiteindelijk grote en onoplosbare problemen in het functioneren boven water komen. Dan kun je kijken wat de mogelijkheden zijn om afscheid te nemen op basis van het functioneren. Een gediagnosticeerde stoornis kan je dan nog lelijk opbreken: de medewerker kan gezien worden als ziek waardoor een opzeggingsverbod van kracht is en met een re-integratieplicht voor de werkgever.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedenk dat dit niet een probleem is van het afgelopen half jaar. Al zolang Frits bij ons in dienst is is er wrijving (met klanten, collega's, werkgever) en ik heb naar mijn beste eer en geweten gehandeld om daar een oplossing voor te vinden. Nog nooit heeft er iemand bij ons ontslag genomen, nooit eerder was er iemand langdurig ziek, overspannen of iets dergelijks. Over het algemeen heerst er een hele goede werksfeer en ik ken geen bedrijf dat ze flexibel is als het onze (en daarmee ook de werknemers voor het bedrijf). Frits is wat dat betreft een uitzondering op de regel, wellicht dat hij dat zelf ook inziet en juist daardoor gefrustreerd raakt? Ik zou het graag willen weten...

 

Maar..je hebt dus een verkoper met wie intern niemand wil werken en die extern half werk levert. Dan is het toch niet de bonusstructuur die bepaalt dat niemand met hem wil werken? Zoek je niet gewoon een rechtvaardiging hier op het forum om te horen dat het niet werkt met hem en je hem beter kunt lozen?

 

Aan de andere kant, je zegt: gemotiveerd, enthousiast en hij wil het zelf verbeteren. Daar zijn legio opties voor, maar een eenvoudige cursus lijkt me niet heel handig. Een coachingstraject van iemand waar hij tegenop kijkt wellicht?

 

Vraag 1 is dan: wil je hem in dienst houden en daarin investeren

Vraag 2, indien het antwoord ja is: hoe kun je dat doen.

 

Laten we het daarop houden en hem niet psychisch proberen te ontleden, toch?

Link naar reactie
  • 0

Als ik Frits wilde "lozen" dan had ik dat al lang gedaan, er is in elk geval voldoende aanleiding voor geweest, misschien zelfs genoeg voor ontslag op staande voet. Wat ik wil is dat er een oplossing komt of, als die er niet komt, dat we daar in elk geval ons best voor gedaan hebben alvorens afscheid van elkaar te nemen. Ik kom zelf niet verder met Frits en dus lijkt me een externe specialist op zijn plaats.

 

Mijn oorspronkelijke vraag (voordat we afdwaalden) was dan ook wie zo'n externe specialist zou moeten zijn. De conclusie is dat ik als werkgever geen initiatief richting de geestelijke gesteldheid van Frits moet (willen) starten, dus wat blijft er over? Coaching?

 

Inmiddels is de bedrijfsarts ingeschakeld dus dat traject ga ik afwachten, maar als dat niks oplevert dan lijkt dit me wel het juiste moment om door te pakken. Een soort plan B zeg maar.

Link naar reactie
  • 0

Ik kom zelf niet verder met Frits en dus lijkt me een externe specialist op zijn plaats. Mijn oorspronkelijke vraag (voordat we afdwaalden) was dan ook wie zo'n externe specialist zou moeten zijn. De conclusie is dat ik als werkgever geen initiatief richting de geestelijke gesteldheid van Frits moet (willen) starten, dus wat blijft er over?

Wat wil Frits zelf?

 

Er zijn genoeg bureau's die werving, selectie en personeelsontwikkeling doen. De betere bureau's hebben arbeidspsychologen in dienst als personeelsadviseur. Zo'n psycholoog mag zich niet op het medische vlak begeven, maar wel kijken naar het functioneren van Frits in zijn functie. Als Frits dat ook wil en zich openstelt om vast te stellen of en wat er mis gaat in het functioneren, dan levert dat in elk geval een "diagnose" van een eventueel functioneringsprobleem op.

 

Daarna kun je samen een plan opstellen om daar wat mee te doen; coaching of training kan een van de mogelijke oplossingen zijn, maar ook aanpassing van de functie of een andere functie. Maar dan loop ik op de zaken vooruit.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap je dilemma overigens heel goed; ik heb ook wel eens medewerkers gehad die ik meer wilde helpen dan ik kon. In een persoonlijk gesprek kun je eventueel persoonlijke vermoedens delen en vrijblijvende aanbevelingen voor onderzoek doen, maar verder niet. Het is de vraag of je daarmee bereikt wat je wilt, dus ik raad het niet aan. Verlaat alsjeblieft je zoektocht naar een diagnose en beperk je tot het functioneren.

 

Laat ik hier alsjeblieft heel duidelijk in zijn: Ik ben geen psycholoog en heb ook geen ambities in die richting. Er is een probleem en dat moet opgelost worden. Ik wil alleen een soort doordacht plan hebben over wie ons daarbij gaat helpen, want mij alleen gaat het niet lukken.

 

Wat gaat er nu feitelijk mis? Hou het bij de praktijk en de feiten.

 

1. Frits heeft bepaalde ideeën over hoe zaken geregeld zouden moeten worden en kan er moeilijk mee omgaan als daar niet aan wordt voldaan, als er van zijn plan wordt afgeweken. Dit kan een verkoopgesprek zijn dat anders loopt als verwacht, maar feitelijk geldt het voor alles wat er in in zijn (werk)omgeving speelt. Vervolgens uit hij zijn ongenoegen ook aan de persoon die zijn plan in de war stuurt, of aan de leidinggevende van deze persoon. Hij gaat verhaal halen en daarbij komt het niet zelden tot een conflict en gooit hij zijn eigen ramen in.

 

2. Frits verwacht een bepaald onvoorwaardelijk vertrouwen en loyaliteit van de mensen om hem heen, waaronder ook zijn klanten. Dus als een klant waar hij (in zijn beleving) al jaren een goede relatie mee heeft ineens producten bij de concurrent gaat kopen, dan vat hij dat op als een persoonlijke belediging aan zijn adres. In plaats van af te vragen "waar gaat het mis" spreekt hij de klant aan op zijn gebrek aan loyaliteit.

 

Al met al werkt dat contraproductief en dat slingert de frustratie nog verder aan.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat wil Frits zelf?

 

En soort verkooptraining die erop gericht is om de gesprekspartner beter te "lezen", zowel verbaal als non verbaal, om der verkoopkansen te vergroten.

 

Ik maak me vooral zorgen over de mate waarin Frits omgaat met teleurstellingen en klanten die hem niet met het gewenste respect behandelen. Respect kun je niet eisen, dat moet je verdienen. Natuurlijk zijn er klanten die het bloed onder je nagels vandaan halen, maar zelfs dan ga je geen discussie met zo'n klant beginnen. Als je de situatie niet kunt verbeteren, maak hem dan ook niet slechter en neem je verlies. Als je in de buitendienst niet kunt incasseren dan krijg je het heel zwaar, zeker als je daardoor in een negatieve spiraal terecht komt van geforceerd willen presteren.

 

Dan kun je nog zoveel verkooptrainingen volgen, als je je emoties niet de baas wordt dan blijf je telkens tegen dezelfde muur aanlopen.

 

Link naar reactie
  • 0
Dan kun je nog zoveel verkooptrainingen volgen, als je je emoties niet de baas wordt dan blijf je telkens tegen dezelfde muur aanlopen.

 

Dat is een aanname die je vooraf niet kunt plegen. Verkopen is een V.A.K. waarbij je over Vaardigheden, een bepaalde Attitude en Kennis dient te beschikken.

 

Die zijn alle bij te spijkeren na een goede analyse van de organisatie waarin het V.A.K. moet worden uitgeoefend, op basis daarvan kan op maat trainen en / of coachen heel veel verschil uitmaken...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

1. Frits heeft bepaalde ideeën over hoe zaken geregeld zouden moeten worden

2. Frits verwacht een bepaald onvoorwaardelijk vertrouwen en loyaliteit van de mensen om hem heen

Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met Frits. Je wekt de indruk dat Frits wel even bepaalt hoe dingen geregeld moeten worden. Als dat écht zo is, dan moet hij ondernemer worden en geen werknemer. Werknemerschap is geen democratie.

 

Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat je wellicht iets te ondoortastend hebt gehandeld en de zaken onvoldoende in de kiem hebt gesmoord. Bij het aangaan van het arbeidscontract was hij blijkbaar degene die het bonusaspect heeft ingebracht (want de rest van het personeel heeft dat niet). Bij het benoemen van het probleem, ben je bang voor een arbeidsconflict met Frits. Hoezo? In de tussentijd is hij je klantenbasis aan het verzieken, door alles persoonlijk te nemen en klanten (en zijn werkgever) min of meer emotioneel te chanteren.

 

Wat ik me hierdoor vooral ben gaan afvragen, is wat er eigenlijk zo speciaal is aan Frits dat hij hier mee weg komt? Hoeveel contracten heeft hij inmiddels gehad? En waarom zijn die bij dusdanig duidelijk disfunctioneren dan toch (blijkbaar) telkens weer verlengd? Is het misschien een familielid, vriend of anderszins iemand die op oneigenlijke gronden de hand boven het hoofd moet worden gehouden?

 

Gek genoeg geef je ook aan dat je eigenlijk op geen enkele manier zélf wil bewegen. Hoewel uit alles blijkt dat Frits niet geschikt is voor dit werk, laat je hem gewoon doorwerken. Hoe is dat in het belang van je onderneming en overige werknemers? Hoewel je aangeeft dat er aanleiding is geweest voor ontslag (zelfs op staande voet), geef je hem geen ontslag. Wiens belang diende je daarmee dan? Hoewel je zelf ook wel snapt dat het beloningsbeleid niet werkt bij Frits, geef je er geen blijk van zelf deze binnen het huidige contract te willen aanpassen, ook niet door kwalitatieve factoren mee te laten wegen. Waarom eigenlijk niet?

 

Hoewel het niet fijn is voor Frits dat hij niet geschikt lijkt te zijn voor dit werk, is het eigenlijk nog erger dat zijn werkgever op geen enkele manier (in het verleden) grenzen stelt. Door het nu te gooien op allerlei 'zachte' factoren met navenant 'zachte' oplossingen als een cursus of een psychologisch onderzoek, geeft mij vooral de indruk dat je wéér geen knopen wil doorhakken. Blijkt daar misschien niet uit dat je zélf niet geschikt bent als werkgever? Helaas is (goed) werkgeverschap geen kwestie van zachte heelmeesters. Je moet jezelf afvragen met welk doel je eigenlijk aan het werk bent. Ben je ondernemer van je eigen onderneming? Of ben je ben je bezig met werkverschaffing voor Frits?

 

Maar als het echt zo is dat je nu herhaaldelijk met de beste intenties hebt geprobeerd om Frits te helpen, dan wordt het gewoon tijd om ontslag wegens disfunctioneren aan te vragen. Dat was mijns inziens overigens je plan A. Je lijkt nu vooral bezig te zijn geweest met plan D t/m G.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Goed doorgrond door prinsrachid, waarbij het benadrukt wordt hoezeer iemands gedrag en functioneren wordt beïnvloed en mede bepaald door hoe de omgeving (collega's, leidinggevende) er (niet goed) reageert.

 

Nogmaals, zoals eerder bij HenkHenk aangegeven: "Het mes snijdt aan twee kanten."

 

Tevens vermoed ik dat HenkHenk de klassieke ondernemer is die gewend is veel zelf op te lossen. Maar soms moet er een paar vreemde ogen aan te pas komen om knelpunten zichtbaar te maken...

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook de indruk dat Frits zichzelf goed verkocht heeft bij zijn sollicitatie want de hoogte van zijn salaris is blijkbaar een belangrijk punt?

En waarschijnlijk zijn zijn korte termijn verkoopprestaties wellicht meer dan ok?

 

Voor wat betreft de externe hulp: ik zou denken aan een bedrijfspsycholoog met ervaring in sales. Waarbij je dan beide een aantal keer op gesprek gaat zodat voor de psycholoog de situatie helemaal duidelijk wordt.

 

Als dat niet helpt dan zou ik denken aan ontslag.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Veel van de reageerders hebben zelf geen vast personeel, zo ook ik niet. Jij bent wat dat betreft ervarener met personeel en dit soort problemen.

 

Misschien is outplacement een optie? Frits vrijblijvend aanbieden om hem te begeleiden naar een nieuwe uitdaging? Of misschien kun je die zelf nog intern creëren? Rayon klinkt als iets begrensd. Zijn er buiten de rayons van de (twee?) huidige account managers nog mogelijkheden? Andere doelgroepen?

 

Zou je iets prijs durven geven van de markt waarin jullie opereren? In welk opzicht is deze bijvoorbeeld uitdagend, concurrerend of complex voor verkoop en klantbehoud?

 

Je kunt ook niet altijd meer verkopen aan bestaande klanten of nieuwe prospects vinden. Het houdt een keer op als je je geografisch beperkt en gevestigde partij bent.

 

Het gaat nu ook steeds om waarom Frits niet goed zou zijn, maar wat zijn zijn kwaliteiten nu en op basis waarvan je gemeend hebt hem aan te nemen? Is gefrustreerd hier overfocus? Verkopers willen in de kern verkopen, daar is an sich niks mis mee.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Veel van de reageerders hebben zelf geen vast personeel, zo ook ik niet.

Maar sommigen dus wel ;) met specialistische kennis van arbeidsrecht...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Da's best een selectieve quote ;), ik probeer een positieve draai aan dit topic te geven. Werkgever en verkoper waar niks aan deugt is zo negatief en dat is ook vast niet de realiteit...

 

...een probleem wordt in ieder geval onderkend en ts is op zoek naar advies en een oplossingsrichting. Dat is altijd beter dan de boel bewust te laten knallen. Voor werkgever en werknemer.

 

Groet.

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook de indruk dat Frits zichzelf goed verkocht heeft bij zijn sollicitatie want de hoogte van zijn salaris is blijkbaar een belangrijk punt?

En waarschijnlijk zijn zijn korte termijn verkoopprestaties wellicht meer dan ok?

 

Voor wat betreft de externe hulp: ik zou denken aan een bedrijfspsycholoog met ervaring in sales. Waarbij je dan beide een aantal keer op gesprek gaat zodat voor de psycholoog de situatie helemaal duidelijk wordt.

 

Als dat niet helpt dan zou ik denken aan ontslag.

 

Allereerst enorm bedankt voor dit (concrete) antwoord, daar kan ik wat mee.

 

Voor de rest (nu komt de aap uit de mouw) was Frits onderdeel van een "package deal", veel meer wil ik er (hier) niet over kwijt. Ik wil gewoon niet teveel details hier plaatsen om te voorkomen dat het verhaal herkenbaar wordt.

Enfin, deze "deal" is voor ons bedrijf nog steeds rendabel, en hoewel ik Frits daar inmiddels niet meer voor nodig heb vind ik het ook niet fair om hem nu op straat te zetten. Ik ben oprecht van mening dat Frits een probleem heeft, ook al deelt niet iedereen hier mijn mening, en als dat opgelost kan worden dan is dat voor iedereen goed. Kan dat niet dan wil ik het in elk geval kunnen zeggen dat we ons best gedaan hebben.

 

Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat je wellicht iets te ondoortastend hebt gehandeld en de zaken onvoldoende in de kiem hebt gesmoord.

 

Klopt! Het is niet dat ik het niet geprobeerd heb, maar het heeft geen enkele verbetering gebracht en dat had ik eerder moeten inzien.

 

Bij het aangaan van het arbeidscontract was hij blijkbaar degene die het bonusaspect heeft ingebracht (want de rest van het personeel heeft dat niet). Bij het benoemen van het probleem, ben je bang voor een arbeidsconflict met Frits. Hoezo? In de tussentijd is hij je klantenbasis aan het verzieken, door alles persoonlijk te nemen en klanten (en zijn werkgever) min of meer emotioneel te chanteren.

 

Wat ik me hierdoor vooral ben gaan afvragen, is wat er eigenlijk zo speciaal is aan Frits dat hij hier mee weg komt? Hoeveel contracten heeft hij inmiddels gehad? En waarom zijn die bij dusdanig duidelijk disfunctioneren dan toch (blijkbaar) telkens weer verlengd? Is het misschien een familielid, vriend of anderszins iemand die op oneigenlijke gronden de hand boven het hoofd moet worden gehouden?

 

Zie mijn antwoord aan Mathias.

 

Gek genoeg geef je ook aan dat je eigenlijk op geen enkele manier zélf wil bewegen. Hoewel uit alles blijkt dat Frits niet geschikt is voor dit werk, laat je hem gewoon doorwerken. Hoe is dat in het belang van je onderneming en overige werknemers? Hoewel je aangeeft dat er aanleiding is geweest voor ontslag (zelfs op staande voet), geef je hem geen ontslag. Wiens belang diende je daarmee dan? Hoewel je zelf ook wel snapt dat het beloningsbeleid niet werkt bij Frits, geef je er geen blijk van zelf deze binnen het huidige contract te willen aanpassen, ook niet door kwalitatieve factoren mee te laten wegen. Waarom eigenlijk niet?

 

Hoewel het niet fijn is voor Frits dat hij niet geschikt lijkt te zijn voor dit werk, is het eigenlijk nog erger dat zijn werkgever op geen enkele manier (in het verleden) grenzen stelt. Door het nu te gooien op allerlei 'zachte' factoren met navenant 'zachte' oplossingen als een cursus of een psychologisch onderzoek, geeft mij vooral de indruk dat je wéér geen knopen wil doorhakken. Blijkt daar misschien niet uit dat je zélf niet geschikt bent als werkgever? Helaas is (goed) werkgeverschap geen kwestie van zachte heelmeesters. Je moet jezelf afvragen met welk doel je eigenlijk aan het werk bent. Ben je ondernemer van je eigen onderneming? Of ben je ben je bezig met werkverschaffing voor Frits?

 

Goede vraag. Personeelszaken is niet bepaald mijn sterkste kant. Toch wil ik een traject starten waarvan de uitkomst bepalend zal zijn en dan lijkt het me handig om de touwtjes uit handen te geven aan iemand die dat beter kan. Alleen lijkt iedereen bereid zijn kijk op de zaak te geven, waar ik echt mee geholpen zou zijn is een zetje in de goede richting m.b.t. in welke hoek ik zo'n specialist moet zoeken. Mathias heeft daar al een goede voorzet in gegeven.

 

Maar als het echt zo is dat je nu herhaaldelijk met de beste intenties hebt geprobeerd om Frits te helpen, dan wordt het gewoon tijd om ontslag wegens disfunctioneren aan te vragen. Dat was mijns inziens overigens je plan A. Je lijkt nu vooral bezig te zijn geweest met plan D t/m G.

 

Dat zie je toch verkeerd, want daarvoor heb ik dit forum niet nodig. Ik ben geen HR manager maar ik krijg nog wel een dossier dichtgetimmerd. Laten we dat dan plan B noemen.

 

Misschien kan je beter zelf even naar een coach gaan. ;)

 

Misschien heb je gelijk.

Link naar reactie
  • 0

De bedrijfsarts is ingeschakeld, het lijkt er dus veel op dat alles wat hier wordt aangedragen t.b.v. het vraagstuk toch via de route van arbo e.d. gaat lopen...

Beetje lastig adviseren met 'apen uit de mouw' :P

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

De bedrijfsarts is ingeschakeld, het lijkt er dus veel op dat alles wat hier wordt aangedragen t.b.v. het vraagstuk toch via de route van arbo e.d. gaat lopen...

Beetje lastig adviseren met 'apen uit de mouw' :P

 

'apen uit de mouw' en dan de 'zelfredzaamheid' uit een ander topic

@PrinsRachid geef een vraagsteller ook een beetje ruimte voor zelfredzaamheid ... ;)

 

Om gek van te worden zo'n forum!

::)

 

Link naar reactie
  • 0

Als laatste, als je andere oorzaken uit hebt gesloten en vermoed dat lichamelijke, sociale of geestelijke beperkingen hier een rol spelen, kun je de bedrijfsarts inschakelen.

 

Inmiddels is de bedrijfsarts ingeschakeld dus dat traject ga ik afwachten

Wat heb je dan gedaan aan alle andere stappen die je kunt nemen voordat je een bedrijfsarts inschakelt? Daar lees ik niets over. Je lijkt alle adviezen in de wind te slaan en door te zoeken naar dat ene antwoord dat je graag wilt horen. Aan de andere kant vertel je ons maar een deel van het verhaal...

 

Ik ben oprecht van mening dat Frits een probleem heeft, ook al deelt niet iedereen hier mijn mening, en als dat opgelost kan worden dan is dat voor iedereen goed.

(...)

Personeelszaken is niet bepaald mijn sterkste kant.

(...)

Toch wil ik een traject starten waarvan de uitkomst bepalend zal zijn en dan lijkt het me handig om de touwtjes uit handen te geven aan iemand die dat beter kan. Alleen lijkt iedereen bereid zijn kijk op de zaak te geven, waar ik echt mee geholpen zou zijn is een zetje in de goede richting m.b.t. in welke hoek ik zo'n specialist moet zoeken.

Als personeelszaken niet je sterkste kant zijn, en ik al een personeelsadviseur heb aangeraden, waarom blijf je jezelf dan afvragen waar je een specialist moet zoeken? Je hebt genoeg zetjes gehad in dit draadje maar je lijkt gefocussed te blijven op een probleem van Frits en je lijkt je ogen te blijven sluiten voor het functioneren van Frits en het functioneren van jouzelf als werkgever en leidinggevende in je onderneming. Het lijkt sociaal bewogen, maar eigenlijk maak je het zo alleen maar erger.

 

Voor de rest (nu komt de aap uit de mouw) was Frits onderdeel van een "package deal", veel meer wil ik er (hier) niet over kwijt. Ik wil gewoon niet teveel details hier plaatsen om te voorkomen dat het verhaal herkenbaar wordt.

Je wilt advies over wat je aanmoet met een medewerker waarover je cruciale informatie achterhoudt en slaat gegeven adviezen in de wind. Dan vraag ik je af: kom je hier echt voor een advies of wil je graag bevestiging van een idee dat je zelf al hebt? Het voelt allemaal wel een beetje lullig voor iedereen die tijd en energie in dit draadje heeft gestoken.

 

Mocht je de behoefte voelen om vertrouwelijk details te delen en te luisteren naar mijn mening en advies, bel me dan morgen tijdens kantooruren gerust op. Dat is toch het minste wat ik kan doen.... voor Frits.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
[Om gek van te worden zo'n forum! ::)
Beetje overdreven en appels met peren vergelijken...

 

Maar inderdaad wel een beetje lullig, zoals Ron al aangaf...

 

HenkHenk, je lijkt ergens tegenaan te hikken, beetje het ' Rubicon' dilemma: je weet ergens wel dat de oversteek wagen het beste is dat je kunt doen, maar je beseft dat er dan geen weg meer terug is...

 

Toch ben jij verantwoordelijk en daardoor ligt de beslissing bij jou en niemand anders!

 

Hier in dit topic (en deels daarbuiten via PM) is het één en ander uitgewisseld, maar dat schijnt niets bij te dragen aan jouw keuze tussen 'oversteek' of de status quo.

 

Misschien toch eerst eens goed in overleg treden met de bedrijfsarts? Die kan wellicht iets aandragen waardoor jij wel een keuze kunt maken.

 

Ik kan mij overigens zeer goed voorstellen dat jij de problemen liefst blijft projecteren op Frits, dat voelt misschien veilig, maar een spiegel voor jouw eigen neus zou ook weleens wat inzichten op kunnen leveren.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.