Jump to content
-Marcel-
Verberg

FOB Turkije, heb ik dit goed aangepakt?

vraag

Ik heb een aantal weken terug een 40FT container besteld in Turkije, port of loading Izmir.

Afspraak is dat ik 50% van het factuurbedrag vooruitbetaal, en 50% binnen 28 dagen nadat ik de container in ons magazijn heb gelost.

 

50% vooruitbetaling is gedaan en de goederen staan inmiddels klaar voor verzending.

 

Mijn inkoopprijzen zijn op basis van FOB, fabriek heeft wel aangeboden om het transport geheel te kunnen verzorgen echter zijn de kosten erg hoog, circa 2200 euro voor een 40ft zeetransport naar Rotterdam met natransport circa 70km.

 

Nu ben ik zelf transport aan het regelen en heb inmiddels ook al praktisch akkoord gegeven voor een prijs van 1300 euro FOB Izmir met natransport en douanekosten e.d.

Lijkt mij prima prijs.

 

Nu regel ik eigenlijk het complete plaatje, en als ik het goed heb begrepen gaat mijn forwarder het bedrag van voortransport vanaf Izmir naar de fabriek en vice versa belasten aan de fabriek, en de kosten vanaf de boot naar mij, 1300 euro dus.

Gescheiden facturatie dus.

 

Ik heb dit nu allemaal zelf geregeld en de forwarder geeft een transportbedrijf in Turkije opdracht om daar een container heen te sturen en deze te laten laden.

 

Heb ik nu eigenlijk niet te veel geregeld, niet qua kosten maar is het niet de normale gang van zaken dat de fabriek cq. afzender de zaken in zijn land regelt?

Hoe gaat dit normaal in zijn werk?

Tevens wil de fabriek alleen gefactureerd worden voor hun deel van de kosten door een Turks transportbedrijf, niet door een Nederlands bedrijf.

Is dat gangbaar/gebruikelijk?

 

Overigens worden de douane formaliteiten in het land van uitvoer wel door de fabriek geregeld en aangeleverd aan mijn forwarder.

 

Probleem is ook een beetje dat de loading date 3 weken eerder is als toegezegd, daarom ben ik hals over kop wat dingen aan het regelen.

Normaal gezien had ik dit wat beter voor kunnen bereiden.

 

Wel prettig overigens omdat ik nu de goederen eerder in huis heb, maar de fabriek is erg aan het pushen en verwacht iedere dag een container nummer, hoe eerder de container daar weg is en bij mij op de stoep staat hoe eerder hun de rest van het factuurbedrag ontvangen uiteraard.

 

Alvast bedankt jullie reacties.

 

Link to post
Share on other sites

8 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer
Heb ik nu eigenlijk niet te veel geregeld

Dat lijkt er wel op..

 

Hoe gaat dit normaal in zijn werk?

De normale gang van zaken is dat handelt overeenkomstig de overeengekomen incoterm. Bij FOB krijg jij de goederen geleverd op of in een nader te bepalen schip in de overeengekomen vertrekhaven, en heb je niets te maken met het transport in Turkije zelf.

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi Marcel,

 

Dit zou jouw expediteur prima moeten kunnen uitleggen hoe dit normaal werkt.

 

De agent in Turkije van je expediteur in Nederland is natuurlijk alleen maar blij dat hij de FOB kant mag regelen. Dit had net zo goed een ander bedrijf kunnen zijn.

 

Dit heb jij nu niet geregeld maar jouw leverancier heeft die agent gevraagd dit te regelen.

 

Sommige leveranciers zullen eigen agent lokaal hebben andere gebruiken daar de agent van de varende expediteur voor. Niets raars aan.

 

Dus je hebt niet te veel geregeld en er is geen kwaad gedaan aan de incoterm FOB.

 

Groeten,

 

Roy


Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dag Marcel,

 

Waar het volgens mij niet helemaal lekker loopt is dat jij FOB Fabriek koopt?

Verder "regelt" jouw leverancier blijkbaar gewoon het FOB traject(en betaald dit) dus dat gaat weer wel goed. Dat hij hiervoor jouw expediteur gebruikt kan uiteraard. Maar jouw klant betaald en loopt daarmee nog streeds het risico voor:

 

Douane export in Turkije

Voortransport Haven - Fabriek - haven

Terminal kosten in Turkije

 

Zodra de container op de boot staat is het jullie rekening en risico. Transport verzekering geregeld?

 


Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt allen, ik ben ook al heel wat wijzer en mijn forwarder in NL bleek niet te beschikken over vaste agenten in TR zodat het niet mogelijk was om rechtstreeks te factureren naar de fabriek.

Ik heb via de fabriek een sales contact van MSC Rotterdam gekregen en die hebben een erg scherpe offerte gemaakt inclusief custom clearance en natransport.

 

Hier ga ik akkoord op geven en de MSC Rotterdam neemt dan contact op met MSC TR om alles daar af te handelen.

Lijkt mij de snelste oplossing.

 

Daarbij heeft MSC een transit time van slechts 10 dagen wat ook wel prettig is.

 

Vrachtverzekering heb ik ook een offerte voor opgevraagd bij MSC.

 

@Logic4l, ik snap je eerste zin niet helemaal, het is toch redelijk gebruikelijk dat je FOB prijzen krijgt van een fabriek of heb ik dat mis?

Mijn inkoopprijzen zijn op basis van FOB.

 

Alvast bedankt!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Overigens nog een extra vraag, hebben wij als bedrijf een EORIE nummer nodig?

Ik begreep dat je het kunt uitlezen van het BTW nummer, maar moet het niet geactiveerd worden?

 

Heb het in het verleden toen ik nog in loondienst was moeten aanvragen bij de douane maar dat is alweer even geleden.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi Marcel,

 

Dat je FOB prijzen krijg is niet raar. In tegendeel.

Ik las het alleen niet helemaal goed. ik las het als:

 

Mijn inkoopprijzen zijn op basis van FOB, fabriek

Maw ze zeggen FOB maar bedoelde wellicht FCA. Dit omdat het niet helemaal duidelijk was wie nu wat ging regelen en betalen.

 

Je EORI nummer wordt geactiveerd de eerste keer dat je zaken doet met de Nederlandse douane. Dat is je BTW nummer -/- BXX

Ga je in een andere lidstaat importeren dan moet je hem specifiek laten geldig maken.

 


Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hallo Maarten,

 

Duidelijk, ik snap de verwarring.

Turkije is een andere lidstaat dan NL dus ik zal het zelf moeten activeren, dan ga ik dat in orde maken.

Alles is geregeld, ben alleen nog bezig met een verzekering want MSC biedt dat niet aan.

 

Groeten Marcel

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 15 leden online en 231 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept