• 0

FOB Turkije, heb ik dit goed aangepakt?

Ik heb een aantal weken terug een 40FT container besteld in Turkije, port of loading Izmir.

Afspraak is dat ik 50% van het factuurbedrag vooruitbetaal, en 50% binnen 28 dagen nadat ik de container in ons magazijn heb gelost.

 

50% vooruitbetaling is gedaan en de goederen staan inmiddels klaar voor verzending.

 

Mijn inkoopprijzen zijn op basis van FOB, fabriek heeft wel aangeboden om het transport geheel te kunnen verzorgen echter zijn de kosten erg hoog, circa 2200 euro voor een 40ft zeetransport naar Rotterdam met natransport circa 70km.

 

Nu ben ik zelf transport aan het regelen en heb inmiddels ook al praktisch akkoord gegeven voor een prijs van 1300 euro FOB Izmir met natransport en douanekosten e.d.

Lijkt mij prima prijs.

 

Nu regel ik eigenlijk het complete plaatje, en als ik het goed heb begrepen gaat mijn forwarder het bedrag van voortransport vanaf Izmir naar de fabriek en vice versa belasten aan de fabriek, en de kosten vanaf de boot naar mij, 1300 euro dus.

Gescheiden facturatie dus.

 

Ik heb dit nu allemaal zelf geregeld en de forwarder geeft een transportbedrijf in Turkije opdracht om daar een container heen te sturen en deze te laten laden.

 

Heb ik nu eigenlijk niet te veel geregeld, niet qua kosten maar is het niet de normale gang van zaken dat de fabriek cq. afzender de zaken in zijn land regelt?

Hoe gaat dit normaal in zijn werk?

Tevens wil de fabriek alleen gefactureerd worden voor hun deel van de kosten door een Turks transportbedrijf, niet door een Nederlands bedrijf.

Is dat gangbaar/gebruikelijk?

 

Overigens worden de douane formaliteiten in het land van uitvoer wel door de fabriek geregeld en aangeleverd aan mijn forwarder.

 

Probleem is ook een beetje dat de loading date 3 weken eerder is als toegezegd, daarom ben ik hals over kop wat dingen aan het regelen.

Normaal gezien had ik dit wat beter voor kunnen bereiden.

 

Wel prettig overigens omdat ik nu de goederen eerder in huis heb, maar de fabriek is erg aan het pushen en verwacht iedere dag een container nummer, hoe eerder de container daar weg is en bij mij op de stoep staat hoe eerder hun de rest van het factuurbedrag ontvangen uiteraard.

 

Alvast bedankt jullie reacties.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Heb ik nu eigenlijk niet te veel geregeld

Dat lijkt er wel op..

 

Hoe gaat dit normaal in zijn werk?

De normale gang van zaken is dat handelt overeenkomstig de overeengekomen incoterm. Bij FOB krijg jij de goederen geleverd op of in een nader te bepalen schip in de overeengekomen vertrekhaven, en heb je niets te maken met het transport in Turkije zelf.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marcel,

 

Dit zou jouw expediteur prima moeten kunnen uitleggen hoe dit normaal werkt.

 

De agent in Turkije van je expediteur in Nederland is natuurlijk alleen maar blij dat hij de FOB kant mag regelen. Dit had net zo goed een ander bedrijf kunnen zijn.

 

Dit heb jij nu niet geregeld maar jouw leverancier heeft die agent gevraagd dit te regelen.

 

Sommige leveranciers zullen eigen agent lokaal hebben andere gebruiken daar de agent van de varende expediteur voor. Niets raars aan.

 

Dus je hebt niet te veel geregeld en er is geen kwaad gedaan aan de incoterm FOB.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Dag Marcel,

 

Waar het volgens mij niet helemaal lekker loopt is dat jij FOB Fabriek koopt?

Verder "regelt" jouw leverancier blijkbaar gewoon het FOB traject(en betaald dit) dus dat gaat weer wel goed. Dat hij hiervoor jouw expediteur gebruikt kan uiteraard. Maar jouw klant betaald en loopt daarmee nog streeds het risico voor:

 

Douane export in Turkije

Voortransport Haven - Fabriek - haven

Terminal kosten in Turkije

 

Zodra de container op de boot staat is het jullie rekening en risico. Transport verzekering geregeld?

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allen, ik ben ook al heel wat wijzer en mijn forwarder in NL bleek niet te beschikken over vaste agenten in TR zodat het niet mogelijk was om rechtstreeks te factureren naar de fabriek.

Ik heb via de fabriek een sales contact van MSC Rotterdam gekregen en die hebben een erg scherpe offerte gemaakt inclusief custom clearance en natransport.

 

Hier ga ik akkoord op geven en de MSC Rotterdam neemt dan contact op met MSC TR om alles daar af te handelen.

Lijkt mij de snelste oplossing.

 

Daarbij heeft MSC een transit time van slechts 10 dagen wat ook wel prettig is.

 

Vrachtverzekering heb ik ook een offerte voor opgevraagd bij MSC.

 

@Logic4l, ik snap je eerste zin niet helemaal, het is toch redelijk gebruikelijk dat je FOB prijzen krijgt van een fabriek of heb ik dat mis?

Mijn inkoopprijzen zijn op basis van FOB.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Overigens nog een extra vraag, hebben wij als bedrijf een EORIE nummer nodig?

Ik begreep dat je het kunt uitlezen van het BTW nummer, maar moet het niet geactiveerd worden?

 

Heb het in het verleden toen ik nog in loondienst was moeten aanvragen bij de douane maar dat is alweer even geleden.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marcel,

 

Dat je FOB prijzen krijg is niet raar. In tegendeel.

Ik las het alleen niet helemaal goed. ik las het als:

 

Mijn inkoopprijzen zijn op basis van FOB, fabriek

Maw ze zeggen FOB maar bedoelde wellicht FCA. Dit omdat het niet helemaal duidelijk was wie nu wat ging regelen en betalen.

 

Je EORI nummer wordt geactiveerd de eerste keer dat je zaken doet met de Nederlandse douane. Dat is je BTW nummer -/- BXX

Ga je in een andere lidstaat importeren dan moet je hem specifiek laten geldig maken.

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.