• 0

Zakelijk ingekochte auto toevoegen aan prive collectie

Goedendag,

 

Ik koop en verkoop klassieke auto's.

Nu heb ik zakelijk een zeer mooie auto ingekocht welke ik graag wil toevoegen aan mijn prive collectie.

Hoe kan ik dit fiscaal het beste boeken? En kan je iets zakelijk gezien aan jezelf prive verkopen (evt. zonder winst)?

 

Alvast bedankt voor de hulp

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
En kan je iets zakelijk gezien aan jezelf prive verkopen (evt. zonder winst)?
Jazeker, verkoop = verkoop, ook aan jezelf. Is dat het geval dan spreken we over een privé-ontrekking. Echter ... een auto zonder winst verkopen/onttrekken zal de Belastingdienst niet accepteren.

 

Hoe kan ik dit fiscaal het beste boeken?
Als privé-onttrekking.

 

zie ook: Privéstortingen en privéonttrekkingen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie.

Ik maak gebruik van de marge globalisatieregeling.

Ergens op internet kwam ik het volgende tegen;

 

Bij het onttrekken van een margegoed aan het bedrijfsvermogen voor privé-doeleinden van de ondernemer of het personeel, wordt geen BTW geheven. Door de onttrekking mag dit goed echter niet langer meetellen als margeinkoop. Bij toepassing van de globalisatieregeling is dit goed echter al wel als inkoop meegenomen, zodat het tijdvak van de inkoop alsnog gecorrigeerd moet worden. Vanuit praktisch oogpunt is goedgekeurd dat de correctie plaatsvindt in het tijdvak van de onttrekking.

 

Dit doet lijken alsof ik enkel de margeinkoop kan verwijderen uit mijn boekhouding.

Dit heeft dan uiteraard wel gevolgen voor mijn marge btw in het desbetreffende kwartaal.

Wel betekent dit dan volgens mij dat deze bus nooit binnen de boekhouding verkocht wordt. Niet ingekocht =niet verkocht. Dus geen extra inkomsten.

 

Ik heb de leden van dit forum en hun kennis heel hoog zitten. Kan iemand deze gang van zaken bevestigen?

 

Bedankt weer!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je bij de invoer van de auto vanuit de VS BTW betaald? Of is de auto door iemand anders uit de VS gehaald? Als je BTW hebt betaald, dan is het geen marge-auto.

 


Als het wel een marge-auto is, is het niet de bedoeling dat de inkoop van de auto uit de boekhouding wordt verwijderd, maar dat de betreffende inkoop wordt gewijzigd van "marge-inkoop" in "normale inkoop" (zonder verrekenbare BTW). Een soortgelijke correctie moet ook worden aangebracht bij een auto die aanvankelijk als marge-auto is gekocht, maar met BTW wordt verkocht of wordt geëxporteerd naar een land buiten de EU. Daarbij wijzigen de (soms al eerder aangegeven) marge en het daaruit berekende BTW-bedrag.

 

Vervolgens wordt de auto (zonder BTW) "verkocht" aan privé. Als dat gebeurt tegen de waarde in het economisch verkeer, zal er daarbij doorgaans een winst worden gerealiseerd.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

Dank voor uw antwoord.

Het betreft een auto die volgens de marge regeling is ingekocht dat staat 100% vast.

 

Uw uitleg is duidelijk dat ik de auto dan moet gaan vermelden als normale inkoop.

Dit betekent dan dat deze ook niet mag mee tellen in de marge-globalisatie telling neem ik aan?

 

U schrijft dat ik de auto vervolgens als normale niet-marge auto verkoop, zonder btw.

Maar kan dit zomaar? een verkoop inclusief bon zonder btw?

Ik dacht dat er enkel btw en marge verkoopbonnen bestonden?

 

Ik hoop dat u mij dit nog wilt verduidelijken, dank u wel

 

Het stukje van internet komt hier vandaan trouwens;

http://www.autoenfiscus.nl/aanpassing-besluit-margeregeling-btw.html

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.