• 0

Buitenlandse client wil BV oprichten

Hallo,

 

Ik heb het forum al helemaal doorgespit maar krijg geen eenduidig beeld helaas van de zaken waarmee ik steeds vaker tegenaan loop.

 

Wij krijgen regelmatig aanvragen vanuit het buitenland om een BV op te richten voor onze (potentiele) clienten. De vraag naar ons kantoor is begrijpelijk omdat wij een fiscaal kantoor zijn welke zich met name bezighoudt met expats in Nederland. Wij weten welke procedures er nodig zijn via de notaris etc. maar ik heb vaak het gevoel dat het of gelukzoekers zijn of cowboys die onze regelgeving wensen te gebruiken om "snel" te cashen. Omdat ik aan het onderzoeken ben om hier meer werk van te maken ben ik erg geinteresseerd in de meningen van jullie forumleden gezien jullie expertise.

 

Nu zijn mijn concrete vragen de volgende:

 

- Waar moet ik op letten bij buitenlanders welke zo graag een BV in Nederland willen oprichten?

- Zijn er risico's (aansprakelijkheid ed) waar wij als kantoor tegenaan kunnen lopen met de begeleiding?

- Dient er altijd een vertegenwoordiging in NL te zijn (bestuurder) of kan een BV ook zonder bestuurder worden geopend vanuit het buitenland?

- Wat is de meeste eenvoudige weg welke bewandeld kan worden in de oprichting? (een natuurlijke aandeelhouder of een buitenlandse BV)

 

Alvast dank voor het meedenken.

 

mvg

 

Mike

Met vriendelijke groet,

 

Mike de Gruijl

https://www.tssolutions.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Mike, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Zijn er risico's (aansprakelijkheid ed) waar wij als kantoor tegenaan kunnen lopen met de begeleiding?

Uiteraard. Je opereert vanuit een deskundigen-rol. Geen zachte inspanningsplicht dus: bij verkeerd advies of het niet, niet tijdig of niet naar behoren uitvoeren van een overeenkomst kun je aansprakelijk gehouden worden voor de vermogensschade.

Als het sec om advies gaat, vallen die risico's goed contractueel te beperken (directe schade tot x maal waarde opdracht en indirecte schade uitgesloten) en de restrisico's goed en relatief goedkoop te verzekeren.

Dat laatste overigens wel op voorwaarde dat je handelt naar Nederlands of Europees recht en alleen de rechter in Nederland of Europa bevoegd is.

 

Dat wordt anders zodra je ook namens klanten gaat tekenen, oprichten, bestuurder wordt en namens deze rechtspersoon aangiftes gaat doen: in dat geval ben je al snel een WFT vergunningsplichtig Trustkantoor

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Houd je er ook rekening mee met welk doel de BV's opgezet worden? Even snel een BV'tje opzetten zonder zelf in Nederland te komen is ideaal voor het opzetten van een BTW-caroussel.

 

Bovendien moet er, wanneer de eigenaar permanent in het buitenland woont en er geen andere werknemers zijn, een fysiek Nederlands kantoor zijn (niet alleen een adres) omdat de belastingdienst de BV anders als buitenlandse onderneming aanmerkt en een BTW nr weigert.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.