Jump to content
TrouweLezer
Verberg

Zelfde merknaam in andere branche registreren

vraag

Beste lezers,

 

Ik importeer en verkoop betaalbare sieraden, hoofdzakelijk uit China. Om te verkomen dat deproducten op verschillende platformen ook worden aangeboden door andere verkopers (zoals nu het geval is) wil ik graag een aantal merknamen registreren, om te beginnen in de Benelux en later ook binnen Europa voor de verkoop op Amazon. Ik zal de verpakking van de producten hier ook op aanpassen.

 

Nu is dit alles helemaal nieuw voor mij. Ik heb al een aantal merknamen in gedachten. Mijn favoriete merknaam welke ik graag als eerste wou registreren is helaas ook al een bestaande merknaam voor “Zepen; Parfumerieën, etherische oliën, cosmetische middelen, haarlotions; Tandreinigingsmiddelen.”

 

Is het mogelijk om deze merknaam alsnog te registreren voor mijn eigen sieraden, of is de kans dan erg groot dat deze aanvraag wordt afgewezen? Het bestaande merk is een Europese merknaam, geregistreerd in Italië.

 

Het lijkt me overigens niet een erg bekend merk te zijn. De .nl domeinnaam is te koop, de .com versie wordt gebruikt door een restaurant, de .eu extensie is niet bereikbaar en de .it variant wordt gebruikt door een italiaanse webshop welke niks met zeep te maken heeft. Wanneer ik in google zoek op deze merknaam vind ik verschillende liedjes en afbeeldingen welke ook allemaal niks van doen hebben met zeep. In hoeverre dit allemaal relevant is weet ik niet.

 

Ik heb al het één en ander gelezen op dit forum, maar ik zou toch graag een antwoord lezen op mijn specifieke situatie.

 

Link to post
Share on other sites

9 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Beste TL,

 

welkom als actief gebruiker op ondernemersforum Higherlevel.

 

Een merkregistratie, als die al slaagt, biedt geen modelbescherming op producten die je (men) in China in kan kopen.

 

Wat je na moet gaan is voor welke productklassen het bestaande Europese merk (woordmerk of beeldmerk?) rechten biedt en dit vergelijken met wat jij wilt.

 

Je kunt zoiets natuurlijk wel voor verpakking proberen, al is het alleen maar om je te onderscheiden van concullega's.

 

Groet,

 

Highio

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Om te verkomen dat de producten op verschillende platformen ook worden aangeboden door andere verkopers (zoals nu het geval is) wil ik graag een aantal merknamen registreren...

Andere verkopers mogen die producten nog steeds verkopen, alleen niet onder de merknaam die jij geregistreerd hebt.

 


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor de eerste reacties. Het gaat me niet om modelbescherming, ik begrijp dat andere ondernemers deze sieraden ook zelf kunnen importeren en verkopen. Dat is prima.

 

Het probleem is nu dat ik advertenties aanmaak op verschillende verkoopsites. Hiermee heb ik dagelijks tientallen klanten en draai ik meer omzet dan via mijn eigen website.. Andere verkopers kunnen zeggen "Ik verkoop hetzelfde product" en met mij concurreren onder dezelfde door mij aangemaakte advertentie met door mij gemaakte productfoto's.

 

Bovenstaande hoop ik te voorkomen door een woordmerk te registreren en de verpakking van mijn producten hierop aan te passen. Ze mogen dan dus wel hetzelfde product verkopen, maar niet onder mijn advertentie.

 

De merknaam welke ik hiervoor in gedachten heb bestaat dus al voor zeep etc. (een andere branche)

Er staat bij Type Figurative. De merknaam welke ik in gedachten heb post ik liever niet openbaar, maar wil ik best in een pm sturen. Misschien dat dat helpt om de situatie beter te kunnen beoordelen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Dat zal een beeldmerk zijn. Als het een andere productgroep is en jouw beelmerk er anders uitziet, kan er bijna geen probleem zijn. Het belangrijkste criterium is immers 'risico op verwarring'.

 

100% zekerheid krijg je op een forum niet (ook van een merkrechtexpert niet).

 

Als je het risico verder wil verkleinen, kies je een ongebruikte naam. ;)


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Twabla,

 

Super bedankt voor je reactie! Ik begrijp dat ik vooraf geen 100% zekerheid kan krijgen, maar het lijkt me hier de moeite wel waard, omdat ik de merknaam echt super vind.

 

Basisrecht individueel merk, tot drie klassen kost "slechts" 240 euro.

Ik denk dat ik morgen de aanvraag maar officieel maak. Eén laatste ding nog. Zijn er nog andere (mogelijke) kosten welke ik over het hoofd zie? Ik wil in mijn enthousiasme geen stomme dingen doen ;)

 

Wijzigingen doorvoeren bijvoorbeeld kost geld, maar ik bedoel kosten waar ik zelf geen invloed op kan uitoefenen.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

omdat ik de merknaam echt super vind

Het komt regelmatig voor dat merknamen die "echt super" zijn, niet voor registratie in aanmerking komen omdat ze bijvoorbeeld te beschrijvend zijn.

 

Vraag je bijvoorbeeld eens af waarom de door jou bedachte naam al geregistreerd is, maar alleen als beeldmerk. Het kan zo maar zijn dat die merkhouder in eerste instantie geprobeerd heeft het merk als woordmerk te registreren en dat dat is afgewezen.

 

Dat zou jou dan ook kunnen overkomen en dan is het goed om te weten dat je die 240 euro in dat geval niet terugkrijgt.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als dat merk dat al bestaat een hele happige juridische afdeling heeft (wat ik een 'naai-atelier' noem) heb je kans dat je in no time een blafmail in je brievenbus hebt. Dat hoeft niet uit te maken (kan je negeren, of terugblaffen, of aan je advocaat doorsturen) maar de vraag is of dat het waard is voor een generiek product dat je gaat branden (dus geen uniek ontwerp bijvoorbeeld), met China als leverancier. Grote kans dat je leverancier het onder jouw merk gaat verkopen in China, ze nemen het daar niet te nauw met Intellectueel Eigendom ;D

Als zij zo veel moeite hebben gedaan voor een Europese bescherming neem ik ook aan dat ze Europa in de gaten houden. Hoewel de registratie in een andere productcategorie is vind ik cosmetica en sieraden wel verwarrend.

Denk gewoon even verder. Ik weet als naamstrateeg hoe het kan zijn (kill your darlings is niet altijd makkelijk) maar je voorkomt mogelijk een hoop gedoe.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik voorzie net zoals Twabla niet zo veel problemen als er geen kans is op verwarring. Waarom zou een merkhouder dan een blafbrief sturen? Waarschijnlijk hebben ze het niet eens in de gaten. Heel veel merken zijn bovendien niet in gebruik (heb er zelf een aantal). Je zal wel goed moeten kijken of je aan de vereisten van een merk voldoet, maar dat is vrij eenvoudig te achterhalen.

 

Wat ik veel interessanter vind is je business case. Kan je merkloze bulkproducten van een merk voorzien om ze zo uniek te maken en jezelf beschermen tegen mensen die dezelfde producten importeren en jouw foto's en advertenties gebruiken?

 

In essentie is het volgens mij een goed idee. Het geeft je, naast de bescherming tegen mensen die gebruik maken van jouw inspanning, ook de mogelijkheid om je te onderscheiden door een goede service en goede voorwaarden zoals garantie. Ik zou ook zeker kijken of je in een later stadium ook unieke sieraden zou kunnen laten maken onder je eigen merk. Met andere woorden een goede stap bij de ontwikkeling van je onderneming. Al is het alleen al de ervaring die je opdoet met het voeren van één of meerdere merken.

 


 Kemdirect Powergel toiletvloeistof voor camper en caravan 

Frikanburger® merknaam en auteursrecht voor een prikkie. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Wat ik veel interessanter vind is je business case. Kan je merkloze bulkproducten van een merk voorzien om ze zo uniek te maken en jezelf beschermen tegen mensen die dezelfde producten importeren en jouw foto's en advertenties gebruiken?
Eens, die vraag is interessant.

 

Vergelijk het met huismerk, met name whitelabel (basics). Dat zijn vaak ook generieke producten oftewel commodities die in een doosje of flesje met een label van de retailer verpakt worden. Of de fantasiemerken van Aldi en Lidl.

 


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 281 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept