• 0

Doelgroep bereiken en klanten werven

Hallo allemaal.

 

Mijn naam is machiel.

 

Onlangs ben ik gestart met mijn bedrijfje.

Ik maak industriële meubels voornamelijk geschikt voor de horeca.

Onder anderen voor de bar inrichting.

 

Mijn idee om te starten kwam voor uit eerder werk wat ik voor vrienden heb gemaakt.

Toen andere dit zagen waren die ook geïnteresseerd.

(Het gaat hier allemaal om maatwerk)

Inmiddels heb ik in 4 horeca gelegenheden mijn werk hangen en staan.

 

Mensen die het werk zagen waren enthousiast dus hierdoor het idee om te starten.

 

Inmiddels al ver gevorderd met de voorbereiding. (Website,kvk,visitekaartjes)

Alleen nu heb ik een beetje het idee in een gat te vallen.

 

Mijn vraag is dus eigenlijk hoe nu verder met de marketing?

 

Zelf had ik al het idee om met mijn viste kaartjes langs te gaan bij horeca faciliteiten maar omdat ik ook nog in dienst ben bij mijn werkgever heb ik hier niet veel tijd voor!

Binnenkort is er ook weer een horeca beurs dus daar ga ik ook eens een kijkje nemen.

 

Groeten machiel

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inmiddels al ver gevorderd met de voorbereiding. (Website,kvk,visitekaartjes). Alleen nu heb ik een beetje het idee in een gat te vallen.

Het beruchte gat van de grote plannen.

 

Er gaat vast iemand vertellen dat je eerst een business-plan moet hebben en daar dan weer een marketingplan bij. Daar zit wel een kern van waarheid in, omdat volstrekt doelloos en ongepland werken niet slim is.

 

Maar dankzij het internet (en andere nieuwigheidjes) kun je ook stapsgewijs je marketing opzetten. Al doende leren.

 

Begin maar eens met een website die niet alleen een folder is (statisch), maar iets waar je elke twee weken content aan kan toevoegen. Niet alleen wat je zelf maakt, maar ook wat je waarneemt, wat je opvalt, wat je inspireert, waar je vraagtekens bij plaatst.

 

Spin van daaruit draadjes naar social media. Deel beeld op Pinterest of Instagram, deel ideeën op Linkedin, deel inspiratie op Facebook. Zoek ook verwante blogs en fora op, en voeg je in conversatie. Niet pusherig, maar vanuit interesse en betrokkenheid.

 

Het is wat onwennig in het begin, maar omdat je niet meteen alles inzet op dure advertenties of beursdeelname kun je wat leergeld betalen. Experimenteren.

 

Oh: en het is altijd goed om je gezicht te laten zien op evenementen waar klanten en collega's rondlopen. Dus niet alleen online actief zijn!

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een bekend fenomeen dus..

 

Facebook heb ik ook al aan zitten denken en hiermee ga ik ook aan de slag zodra de Website af is tot in de puntjes!

 

Het bedrijfsplan heb ik bekeken maar dat vond ik in mijn geval indd niet echt nodig.

Ik beschik over een eigen werkplaats en ander verschillende benodigde de attributen dus een financiering heb ik ook niet nodig.

Enkel de klanten..

 

Andere social media zoals Pinterest en Instagram had ik nog niet aan gedacht!

De social media is niet helemaal mijn ding,

Dan zal ik er toch meer mee aan de slag moeten zo aan je advies te lezen.

 

Bedankt voor je reactie!

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
@TwaBla wat jij aan vraagsteller voorstelt, is toch ook een conceptplan?
Het is een aanpak waarmee over-planning voorkomen kan worden. Tuurlijk moet je enigszins planmatig te werk gaan, maar het plannen kan ook leiden tot angst voor uitvoering. Planxiety!

 

Het leuke van social media is dat je gewoon stapsgewijs kan beginnen. Veel stapjes vormen een aanloop. En een paar misstapjes zijn geen ramp.

 

Het is wel een redelijk radicale verandering tov het tijdperk waarin marketing (dure middelen) veel voorbereiding en denkwerk vergden. Maar juist voor starters goed.

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Machiel,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Mijn vraag is dus eigenlijk hoe nu verder met de marketing?

Je doet dit naast je werk en je product lijkt me arbeidsintensief. Wat je in mijn ogen nodig hebt is een klein aantal concrete klanten in plaats van een groot aantal vage potentiële klanten die wel eens van je gehoord hebben. Ik zou daarom je energie steken in sales en niet in marketing. Met foto's of zelfs (mini) exemplaren van je producten (dus geen visitekaartjes) langs horecaondernemers die wel een nieuwe inrichting kunnen gebruiken, bijvoorbeeld.

 

Niet naar de beurs om te kijken of visitekaartjes uit te delen, maar om er te staan met een standje met daarin door jou gemaakte meubels om serieus in gesprek te komen met gegadigden. Die website moet er natuurlijk ook komen, maar zie ik in dit geval meer als passief naslagwerk met foto's en contactinformatie dan als actief verkoop kanaal; sociale media zou ik voor zo'n product nog geen prioriteit geven. Persoonlijke verkoop lijkt me daarvoor in dit geval geschikter.

 

Daarnaast, hoe afbeeldingen op sociale media vaak werken: "He buurman/-vrouw, kijk eens wat ik voor moois zie op Pinterest, kun jij dat effe namaken?". Pinterest en Instagram worden veel gebruikt voor inspiratie en weinig voor handel. Juist voor creatieve ondernemers is dat jatwerk een probleem. Het opbouwen van een goede relatie met een aantal opdrachtgevers die weten dat jij in korte tijd iets origineels kan realiseren (en dus hun probleem oplost) lijkt me hier belangrijk. Ik denk dat de persoonlijke benadering daarvoor essentieel is.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Niet naar de beurs om te kijken, maar om er te staan met een standje met daarin door jou gemaakte meubels om serieus in gesprek te komen met gegadigden.
Kan ook een samenwerking zijn. Bedrijf X wil bv een drankje lanceren en moet zijn beursstand inspirerend inrichten. Bied een huurbar aan. Of een vliegend-terras. Of een dhz-buffet.

 

Horeca-elementen worden ook op andere beurzen gebruikt...

 

Huurhoreca is ook interessant voor events, foodtruck-gatherings, braderieën (en kerstmarkten) of bruiloften...

 

Zo kun je al verdienend (of kostenbesparend) je zichtbaarheid vergroten.

 

Marketing is best leuk. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Omdat dit een business-to-business vorm van marketing zal moeten zijn, raad ik je zelf aan om aan te sturen op de bekende mond-op-mond reclame; de vorm reclame die nog steeds het meeste oplevert. Het zorgt voor vaste klanten en een mate van betrouwbaarheid. Je zou altijd nog wat materiaal van marketing kunnen laten liggen bij de klanten én in de geleverde producten nog de bedrijfsnaam graveren mits daar toestemming voor is.

Link naar reactie
  • 0

De situatie ivm mijn werk in loondienst is indd niet ideaal, zeker omdat ik ook regelmatig voor langere periodes in het buitenland werk maar daar box ik me wel door heen :)

 

Ik heb een kleine klanten kring bestaande uit bekenden maar hiervoor heb ik inmiddels al redelijk wat geleverd.

Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat op den duur de vraag wat minder word wat logisch denk ik.

De afnemers zijn geen handelaren of interieur designers.

Het laatste zou natuurlijk wel mooi zijn.

 

Inmiddels ook begonnen zoals in de vorige reactie, met "schaal modellen" om deze te gaan gebruiken op eventueel binnenkort een Beurs.

Het idee om daarbij een bar te bouwen en/of te verhuren is een goed idee.

Daar ga ik mee aan de slag!

 

Wat betreft de social media en "jatten" was ook iets wat mijn enigszins zorgen baarde.

Het concept wat ik heb is verfrissend en van deze tijd "industrieel" maar niet ingewikkeld.

Dus vrij makkelijk na te maken.

 

Ondertussen aan de site,viste kaartjes en product fotograaf best wat geld uitgegeven omdat ik het graag gelijk goed wil aanpakken.

Vandaar dat ik nu ook alle zijlen bij probeer te zetten om de zaak draaiende te krijgen.

 

Ik weet ook dat er bedrijven zijn die helpen met promoten van jou bedrijf maar die kloppen waarschijnlijk wel het dubbele uit je zak.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien even bij interieurarchitecten/adviseurs... ook de projectmeubelsverkopers doen tegenwoordig steeds meer turnkey verkopen, steeds meer bepalen zij dus ook samen met de interieuradviseur/stylist/interieurarchitect. Wat er voorgeschreven word. Zolang ze je niet kennen zullen ze niks van je afnemen, misschien dus met jenfotoboek langs deze ceatieve mensen gaan om het te laten zien.

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.