• 0

Urencriterium eenmanszaak

Beste HL'ers,

 

Momenteel zit ik met een vraag over de urencriterium waar ik het antwoord niet over kan vinden. Ik snap dat men moet voldoen aan 1225 uren in een bepaald jaar. Dit zijn uren besteed aan alles wat te maken heeft met je ondernemening.

 

Echter zit ik met de volgende 2 vragen:

1) Stel dat de eigenaar van de eenmanszaak werk heeft voor 1000 uur. Verder heeft hij een personeelslid op de loonlijst staan voor 300 uur per jaar (totaal 1300 uur). Hoe gaat dit eigenlijk in zijn werk? Tellen de uren van de persoonslid ook mee in urencriterium?

 

2) Stel dat de eigenaar van de eenmanszaak werk heeft voor laten we zegen 700 uur. Verder werkt de (fiscale) partner ook mee in de onderneming voor 600 uur (total 1300 uur).

 

Ik ben benieuwd naar het antwoord. Dank jullie wel!

 

Groet,

 

Dries

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

Het urencriterium is om zelfstandig ondernemerschap te ''belonen/compenseren'' met mogelijke aftrekken; daarom moet men zelf 1225 uren in de onderneming steken. Een personeelslid telt niet hier bij mee dus.

 

Ook is er geen aanspraak mogelijk op de zelfstandigenaftrek; omdat je dus een partner/personeelslid hebt. Een fiscale partner maakt hierbij ook geen verschil; mocht je wel aan het criterium voldoen in je eentje en je partner werkt meer dan 525 uren; dan kan je aanspraak maken op de meewerkaftrek daarnaast! http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/ondernemersaftrek/meewerkaftrek

 

- Wouter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.