• 0

Bedrijfsmaaltijden normering

3 Eurootjes en 25 centen geef je je werknemers per genoten ontbijt, lunch of diner. Blijft het totaal van die vergoedingen onder de 1,2% van het jaarloon dan kost ons dat niks extra als bedrijf. Dat is leuk... Maar wij zijn zuinige mensen. Wij kopen onze lunch in voor minder dan 3 Euro 25 centen per maaltijd. En dat kunnen wij aantonen. Ik heb geen zin om over het meerdere 80% eindloonheffing te betalen.

 

De vraag is: Die 3 Euro en 25 centen, is dat in beton gegoten? Of mag je de Blauwe Vrinden daar een brief over sturen met het verzoek om dat te verlagen naar de werkelijke kosten per genoten lunch? Lijkt me toch raar dat we over lucht moeten gaan afrekenen?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De vraag is: Die 3 Euro en 25 centen, is dat in beton gegoten? Of mag je de Blauwe Vrinden daar een brief over sturen met het verzoek om dat te verlagen naar de werkelijke kosten per genoten lunch? Lijkt me toch raar dat we over lucht moeten gaan afrekenen?

Inderdaad. En volgens mij hoef je daar ook geen toestemming voor de vragen. Als de kosten aantoonbaar lager zijn dan 3,25 euro (inclusief btw), dan wordt het verdedigbaar geacht dat je uitgaat van het lagere bedrag in plaats van het normbedrag. Pas op met betrekking tot de verschillende manier waarop deze kosten worden bezien voor de diverse soorten belasting!

 

Voor de omzetbelasting geldt dat (vanwege het privékarakter) de btw eigenlijk niet terugvorderbaar is, maar bij kleine bedragen meestal toch weer wel. Je hebt te maken met de kantineregeling.

 

Voor de inkomstenbelasting (of vennootschapsbelasting) zijn deze werkelijke kosten volgens mij niet volledig aftrekbaar. Je mag dus maar 73,5% van de kosten (zonder btw) van de winst aftrekken. (Je trekt ze wel voor 100% af in je boekhouding, maar bij je belastingaangifte wordt deze kosten voor 26,5% gecorrigeerd, zodat je er alsnog inkomsten- of vennootschapsbelasting over betaalt.)

 

En voor de loonbelasting geldt dus dat het normbedrag (of het lagere daadwerkelijke bedrag) het bedrag is waarbij de omzetbelasting wel is inbegrepen.

 

Welkom in de fiscale slangenkuil! :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Minder dan 227 Euro voordeel per werknemer geven dus :)

 

Dank voor de tips!

 

Even rekenen hoe we het precies in gaan steken. Zodat we zoveel mogelijk belasting kunnen ontwijken.

 

Mijn dank is groot!

 

Maar wat een enorm gedoe man. Hier zouden ze ook eens naar mogen kijken in Den Haag. Toch normaal dat je je werknemers goedkoop laat eten op het werk? Als werkgever mag je daar flink voor boeten door de enorme papierwinkel die aangelegd moet worden.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Even rekenen hoe we het precies in gaan steken. Zodat we zoveel mogelijk belasting kunnen ontwijken.

In dat geval: gewoon iedereen hun eigen bammetjes en magnetronmaaltijden laten meenemen. Scheelt loonadministratie, rompslomp, papierkraam, belasting én kosten! ;)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik hoor dan weer van ons administratiekantoor dan 3,25 een vast bedrag is waar je niet aan kunt tornen? Zijn er mensen met andere/dezelfde inzichten?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik hoor dan weer van ons administratiekantoor dan 3,25 een vast bedrag is waar je niet aan kunt tornen? Zijn er mensen met andere/dezelfde inzichten?

 

Misschien kan je de voorraad in de koelkast aanvullen voor bijvoorbeeld een borrel, kaasplank etc.? Dus niet per se voor een lunch. Maar wel voor andere momenten. Als je dagelijks - ik noem maar wat - een paar tientjes 'overhoudt', dan kan je daar eens per week iets leuks voor doen met elkaar. Geen haan die er naar kraait, als je maar binnen budget blijft.

 

Of dit mag laat ik graag aan iemand anders over :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik hoor dan weer van ons administratiekantoor dan 3,25 een vast bedrag is waar je niet aan kunt tornen? Zijn er mensen met andere/dezelfde inzichten?

Ja, die van het accountantskantoor, welke ik je al had gegeven in mijn eerste bericht.

 

De vrije ruimte wordt dan maximaal met dit bedrag per maaltijd per werknemer verminderd. De meerkosten blijven verder voor de loonheffingen buiten aanmerking. Verdedigbaar is dat als het factuurbedrag lager is, slechts dit lagere bedrag op de vrije ruimte in mindering behoeft te worden gebracht.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik hoor dan weer van ons administratiekantoor dan 3,25 een vast bedrag is waar je niet aan kunt tornen? Zijn er mensen met andere/dezelfde inzichten?

Ja, die van het accountantskantoor, welke ik je al had gegeven in mijn eerste bericht.

 

De vrije ruimte wordt dan maximaal met dit bedrag per maaltijd per werknemer verminderd. De meerkosten blijven verder voor de loonheffingen buiten aanmerking. Verdedigbaar is dat als het factuurbedrag lager is, slechts dit lagere bedrag op de vrije ruimte in mindering behoeft te worden gebracht.

 

Hahaha :) Zal ik dan maar op het verhaal van die accountant van je gaan varen?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.