• 0

Kantoor in tuin

Beste mensen,

 

ik ben nieuw hier en heb een vraag over de realisatie van een kantoor in mijn tuin. Ik heb veel rondgezocht, onder andere hier op HL, maar blijf met een aantal vragen zitten.

 

Ik ben een infographic designer en data-consultant. Gemiddeld werk ik een dag of 2/ 2,5 vanuit huis. Veelal aan de eetkamer tafel. Nu hebben wij plannen voor het (her)inrichten van onze tuin. Daarbij is het idee ontstaan om een kantoor te vestigen in de tuin. Ik begrijp dat het handig/ noodzakelijk is om een aparte opgang te realiseren en sanitaire voorzieningen om het als zakelijk te labelen. Logisch, en geen probleem. Maar kan ik de bouwkosten op een of andere manier ook nog aftrekken? Is de bouw van een kantoor als investering aan te merken?

Kortom, hoe ga ik hier fiscaal mee om?

 

hartelijk dank alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Logisch, en geen probleem. Maar kan ik de bouwkosten op een of andere manier ook nog aftrekken? Is de bouw van een kantoor als investering aan te merken?

Kortom, hoe ga ik hier fiscaal mee om?

Je kunt het pas als eigendom van je onderneming aanmerken op het moment dat deze aan de fiscale voorwaarden voldoet. Dat is dus (helaas) ná de verbouwing. Indien mogelijk zou je de verbouwing via een hypotheek(ophoging) kunnen financieren.

 

Zodra het kantoor is opgeleverd verhuist (bij zakelijk etiketteren) een deel van je woonhuis naar je onderneming. Een navenant deel van je hypotheek verhuist dan mee. Voor dit gedeelte heb je dan ook geen recht meer op (eventuele) hypotheekrente in privé, maar mag je dat deel van de rentekosten wél weer aftrekken als bedrijfskosten.

 

Kijk ook even bij de Rekenhulp Werkruimte van de Belastingdienst.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Kijk ook naar het einde van de rit, want een zakelijk fiscaal voordeel nu kan later in privé uitpakken als een nadeel. Bij verkoop is de verkoopopbrengst omzet; het verschil tussen de verkoopopbrengst en de boekwaarde na afschrijvingen minus de restschuld van het zakelijke gedeelte van de hypotheek is winst.

 

Reken de twee scenario's zakelijk versus privé daarom goed door of laat dat doen door een fiscalist.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de antwoorden.

 

Ik had zelf de hoop dat de kosten van het realiseren, omdat het autonome unit in de tuin wordt, (deels) aftrekbaar zouden zijn.

Eventueel zelfs milieu-investeringsafrekbaar als gevolg van het plaatsen van hoog rendementsglas?

 

Toch nog maar eens een nachtje over slapen..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.