• 0

Aanschaf bedrijfswagen/gezinswagen

Graag zouden wij voor de bloemenzaak die mijn vrouw heeft naast haar vaste baan een bedrijfswagen (bestelbus met dubbele cabine) aanschaffen. Nu heb ik al een groot deel hieromtrent uitgezocht, maar heb toch nog een vraag betreffende de bijtelling.

 

Er wordt momenteel winst gemaakt in het bedrijf, maar er is nog onvoldoende winst/opbrengst om de zakelijk auto volledig te bekostigen. Dit zal dus moeten worden aangevuld via privé stortingen. Omdat de auto ook privé gebruikt zal worden, zal er dus bijtelling worden berekend bovenop de winst. Maar omdat we privé ook stortingen doen, vraag ik mij af of deze tegen elkaar zijn weg te strepen in de (fiscale)winstberekening?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mag je helemaal zelf beslissen hoor, maar waarom heeft een bloemenzaak een bestelbus met dubbelcabine nodig? Dat slokt laadruimte op.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Norbert, zijn er nog aandachtspunten bij verzekeren als je je gezin in zo'n wagen wilt gaan vervoeren en op vakantie gaat?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Er wordt momenteel winst gemaakt in het bedrijf, maar er is nog onvoldoende winst/opbrengst om de zakelijk auto volledig te bekostigen. Dit zal dus moeten worden aangevuld via privé stortingen. Omdat de auto ook privé gebruikt zal worden, zal er dus bijtelling worden berekend bovenop de winst. Maar omdat we privé ook stortingen doen, vraag ik mij af of deze tegen elkaar zijn weg te strepen in de (fiscale)winstberekening?

Nee, je haalt namelijk 2 dingen door elkaar. Enerzijds de kosten van de aanschaf en anderzijds de lopende kosten van (privé)gebruik.

 

Als je eerst geld stort van privé naar de zaak, dan is dat een privéstorting (je eigen vermogen van de zaak gaat omhoog). Laten we zeggen 5.000 euro. Vervolgens koop je daar een busje van 5.000 euro voor. Nu gebeurt er niets meer met het eigen vermogen. Je bezit (in de vorm van liquide middelen) gaat namelijk omlaag, maar je bezit (in de vorm van vaste activa) gaat omhoog. De aanschaf van de auto an sich is dus geen kostenpost.

 

Vervolgens mag je alle kosten van de auto aftrekken, maar krijg je wel te maken met bijtelling vanwege het privégebruik. Als het zo is dat je deze bijtelling elke maand netjes overmaakt van je privérekening naar de zaak (of in je boekhouding via een memoriaalboeking boekt), dán mag je deze stortingen wél aftrekken van de berekende bijtelling (want anders zou je inderdaad dubbel betalen).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden tot zover, het word mij weer al wat duidelijker. Het klopt inderdaad dat het (nog) geen fulltime bedrijf is. De reden van een dubbele cabine is dat de bus tevens als gezinsauto moet gaan fungeren. Twee auto's in bezit hebben, al dan niet privé, is helaas geen optie.

 

De reden om de bestelbus zakelijk aan te schaffen en de bijtelling te accepteren is dat dit aantrekkelijker is in verband met het wegvallen van de bpm en het terug kunnen vorderen van de btw, het betreft namelijk een nieuwe auto.

 

De bijtelling zouden we inderdaad maandelijks willen storten aan het bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

De reden om de bestelbus zakelijk aan te schaffen en de bijtelling te accepteren is dat dit aantrekkelijker is in verband met het wegvallen van de bpm en het terug kunnen vorderen van de btw, het betreft namelijk een nieuwe auto.

Je kunt wellicht de btw terugvragen, maar vergeet dan niet dat je vervolgens elk jaar btw-bijtelling aan het eind van het jaar krijgt (dus niet alleen bijtelling in de inkomstenbelasting).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.