• 0

invoerrechten Indonesië

Vraagje.

Als men goederen verzend naar Indonesië (Jakarta) -- bulk --- hoe zit het dan met de invoerrechten? Is het zo dat iemand met de Indonesische nationaliteit minder invoerrechten betaald als iemand met een andere nationaliteit?

Vraag dit omdat een vriend van mij goederen heeft verscheept naar Indonesië, kosten voor invoer heeft betaald (zoals vermeld werd via email..) en nu plotseling € 15.000 meer moet betalen....

Klopt dit?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Catharina,

 

Het tarief van invoerrechten kan afhangen van het soort product dat wordt ingevoerd. Dus voor product A kan het tarief hoger zijn dan voor product B. Wellicht dat dat de reden is? (Ik haal niet uit jouw vraag of het dezelfde goederen betreft die zijn ingevoerd door jouw vriend en door de persoon met de Indonesische nationaliteit)

 

In de Market Access Database kan je per product het tarief van invoerrechten achterhalen in Indonesië. Deze database is bedoeld voor bedrijven in de EU die exporteren naar niet-EU landen.

 

Ook heft Indonesië veelal omzetbelasting bij invoer (10%) en wordt er in de Market Access Database ook gesproken over een andere heffing (Income Tax): Income tax (ICT)

Income tax is levied at a rate of 2.5% of the duty paid value for importers using the Import Identification Number (API). For importers not using API income tax is charged at a rate of 10% of the duty paid value.

 

Ben ook nog gestuit op onderstaande website, met een overzicht van invoerrechten e.d. (weet alleen niet hoe actueel dit is):

 

Indonesian customs

 

Wat is overigens de reden geweest dat jouw vriend de kosten voor invoer heeft betaald? (waarom niet de Indonesische importeur van de goederen?).

 

Tarieven van invoerrechten kunnen ook nog eens afhangen van samenwerkingsverbanden en handelsverdragen. Zo is Indonesië lid van ASEAN, een samenwerkingsverband van Zuidoost-Aziatische landen. ASEAN is een vrijhandelszone.

ASEAN heeft daarnaast weer handelsverdragen gesloten met andere landen (o.a. met Australië en Nieuw-Zeeland) en China.

Nu weet ik niet of degene met de Indonesische nationaliteit een Indonesisch bedrijf betreft dat producten heeft geïmporteerd vanuit andere ASEAN landen (of landen waar de ASEAN weer verdragen mee heeft). Maar dit zou dus ook nog een reden kunnen zijn voor wat betreft het verschil in tarieven van invoerrechten.

 

 

Marcel Hoebink

 

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om zware kabels voor ondergronds (telecom) Blijkbaar is het contractueel zo afgesproken dat het materiaal bij de klant op locatie moet worden afgeleverd....

Invoerrechten zou ongeveer € 65.000 moeten zijn (bevestiging ontvangen..) maar blijkt nu € 80.000.....

Er werd bij vermeld door de douane dat dit alleen geldt voor buitenlanders.....

Ik vraag dit omdat ik het gevoel heb dat hij opgelicht wordt.....

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Catharina,

 

Je zou dit even kunnen voorleggen aan de economische afdeling van de Nederlandse ambassade in Jakarta

 

De ambassade moet kunnen nagaan of de lokale (douane)wetgeving inderdaad stelt dat buitenlandse bedrijven meer invoerrechten dienen te betalen dan lokale bedrijven.

 

Ik zag op de website van de Nederlandse ambassade ook nog onderstaande pagina:

 

Fraude/corruptie

 

Als blijkt dat er sprake is van oplichting door een beambte dan in ieder geval kenbaar maken bij de Nederlandse ambassade en vragen of zij dit kunnen aankaarten bij de Indonesische overheid.

 

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Heb je met je klant ook afgesproken dat jullie de invoerrechten betalen? Vaak spreek je namelijk juist af om dit niet te doen. Ik adviseer nooit om DDP te verkopen in een land waar je zelf niet bent gevestigd / volledig op de hoogte bent van alle regels omtrent de invoer en daarbij behorende belastingen. Verkoop dan maximaal tot DAP. Onder DAP is de ontvanger/koper namelijk verantwoordelijk voor de douane aangifte in zijn eigen land.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Catharina,

 

Dat is met de gegeven info niet na te gaan. Daarbij is invoerrechten vaak "as is" dus z'n naheffing kan een van de verrassingen zijn. De tip van Maarten (Logic4L) is dan ook een die wij ook vaak geven.

 

Als een Nederlandse partij die heeft geadviseerd vraag ik me af of hij deze niet heeft gecheckt met een agent in het land van bestemming. Want als wij dit adviseren doe ik dat altijd op basis van de gegevens van mijn lokale agent, en die zijn op de hoogte van dit soort mogelijke verrassingen.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Juist zo doe je dat, verrassingen moet je over laten aan de ontvangende partij. en zelfs voor hen is het een loterij. Fraude en Corruptie....is dat daar dan?? Goh dat is een nieuwe!

 

Dan maakt het niet uit of je geel, bruin of zwart ben, als jouw vriend geen import licensie/vergunnig heeft en het wordt op zijn naam ingevoerd in Indonesie dan betaald hij inderdaad de hoofdprijs. Ik weet niet of dit is gebeurd, maar je moet dit over laten aan de importeur van dat land met de juiste invoer-rechten. Er zit bijv. al verschil in als je geschaafd hout of ruw hout importeert. hier in CV scheelt dat al 10 %. Dan voor hout bijv. nog eens de hygiene certificaten maar dat zal misschien voor kabels anders liggen. Dat export lijkt allemaal een makkie maar voordat je het weet zit je in de prijzenkast en zoals mijn voorgangers al hebben gezegd, overlaten aan de lokale importeur.

 

Groeten uit CV,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.