In 2002 is de praktijk ( woonpraktijkpand arts) volgens de nieuwe wet op de IB (2000) getaxeerd en de waarde is sindsdien altijd meegenomen in de aangifte. (80K) In 2016 meent de belastinginspecteur- voor controle boekjaar 2013- het pand te moeten hertaxeren en de waarde -bepaald door een medewerker!- valt aanzienlijk lager uit (50K) en stelt dat er teveel is afgeschreven. Mijn vraag is of dat zomaar kan, na zo lange tijd. De inspecteur noemt de foutenleer! op grond waarvan hij meent dit te kunnen doen. De afschrijving is 3% gedurende 12 jaar. Er is te veel afgeschreven volgens hem....

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/54965-taxatie-woonpraktijkpand/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

De afschrijving is 3% gedurende 12 jaar.

Is dat 3% per jaar gedurende 12 jaar (dus 36%)? Of in totaal 3% over de afgelopen 12 jaar?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

• 0

Mijn vraag is of dat zomaar kan, na zo lange tijd.

Welke rol heb jij in dit verhaal? Ben je de arts, de taxateur, de boekhouder, iets anders?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

de materie omhelst de houdbaarheid van een eventueel beroep op de foutenleer of navordering door de inspecteur afgezet tegen de rechtszekerheid van belastingplichtige, die altijd consciëntieus de aangiften door een gerenommeerd accountantskantoor heeft laten verrichten. Direct na de wetswijziging in 2000 is het praktijkgedeelte van het woon/praktijkpand getaxeerd en ingebracht tegen de waarde zoals getaxeerd door een erkend makelaar /taxateur. 80K De 3% werd jaarlijks afgeschreven. gedurende 12 jaar. Volgens de inspecteur 2015 (boekjaar 2013 controle) is er van een te hoge taxatiewaarde uitgegaan en die heeft nu een collega in 2016 het praktijkgedeelte laten hertaxeren (50K) met als datum 1 januari 2001 en wil dit dus corrigeren. De vraagstelling en t juridisch onderbouwd antwoord - dus liever niet uw mening-blijft eender welke persoon deze vraag stelt. t lijkt me niet dat ik de belastinginspecteur ben.

• 0

De vraagstelling en t juridisch onderbouwd antwoord - dus liever niet uw mening-blijft eender welke persoon deze vraag stelt. t lijkt me niet dat ik de belastinginspecteur ben.

Uit de forumregels, waarmee je bij het aanmaken van een account akkoord bent gegaan:

Juristen, fiscalisten en boekhouders delen belangeloos hun expertise op Higherlevel.nl. Dit wordt enorm gewaardeerd. Echter, vragen vanuit die expertisehoek voor eigen klantdossiers zijn niet toegestaan en worden verwijderd.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

de materie omhelst de houdbaarheid van een eventueel beroep op de foutenleer of navordering door de inspecteur afgezet tegen de rechtszekerheid van belastingplichtige, die altijd consciëntieus de aangiften door een gerenommeerd accountantskantoor heeft laten verrichten.

Het is altijd wel even netjes om te laten weten in welke hoedanigheid je deze vragen stelt. Iedereen beantwoordt je vragen belangeloos, dus een antipathieke toon gaat je dan echt niet al te veel helpen.

Maar goed. Als de inspecteur je een navordering oplegt, omdat je de 'fout' zelf niet wil herstellen, dan kun je altijd nog in beroep gaan. Je zegt dat je een taxatierapport hebt. Als je er dus zeker van bent dat dat een juiste taxatie is, dan kun je besluiten om het aan een rechter te vragen.

Verder zeg je dat er élk jaar 3% is afgeschreven. Persoonlijk dacht ik dat de bodem ergens bij 2% lag (je gaat dan uit van 50 jaar), maar het kan natuurlijk zijn dat jullie van een iets minder lange termijn zijn uitgegaan. Verder mag je ook niet verder afschrijven dan 50% van de WOZ-waarde. Maar om dát vast te kunnen stellen, moet je die waarde wel juist vaststellen. Als er geen WOZ-waarde is, dan kan het zijn dat je simpelweg ieder jaar had moeten taxeren. Anders kun je immers niet vaststellen of je in een bepaald jaar wel of niet mag afschrijven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

• 0

In 2002 is de praktijk ( woonpraktijkpand arts) volgens de nieuwe wet op de IB (2000) getaxeerd en de waarde is sindsdien altijd meegenomen in de aangifte. (80K) In 2016 meent de belastinginspecteur- voor controle boekjaar 2013- het pand te moeten hertaxeren en de waarde -bepaald door een medewerker!- valt aanzienlijk lager uit (50K) en stelt dat er teveel is afgeschreven. Mijn vraag is of dat zomaar kan, na zo lange tijd. De inspecteur noemt de foutenleer! op grond waarvan hij meent dit te kunnen doen. De afschrijving is 3% gedurende 12 jaar. Er is te veel afgeschreven volgens hem....

Geachte mijnheer,

Vervelende kwestie.

Foutenleer is geen zwart wit verhaal U geeft het zelf al aan door opgewekt vertrouwen te vermelden.

Ik voeg daar aan toe "eisen van behoorlijk bestuur" waaraan een Belastingdienst dient te voldoen.

De Belastingdienst heeft eigen taxateurs in dienst dus dat afdoen als "een collega" zal u zaak geen goed doen.

Vraag is wel of de taxatie verder voldoet aan de daaraan te stellen eisen.

Het is moeilijk om na verloop van zoveel jaren een betrouwbare taxatie te maken.

Het pand kan gewijzigd zijn en terugrekenen vanaf de huidige waarde met indexcijfers lijkt mij ook niet juist.

Andere criteria voor "opgewekt vertrouwen" kunnen zijn;

Is er gecommuniceerd met de Belastingdienst over de taxatie of

zijn er tussentijds boekencontroles geweest en is het pand toen in het controle rapport vermeld?

Kortom kunt u aantonen dat de Belasting Inspecteur bewust de taxatie heeft geaccepteerd?

De procedure zal zijn bezwaar, beroep en dan eventueel cassatie.

Of U moet alsnog schikken op basis van een minnelijke taxatie.

Ik wil er verder op wijzen dat de lagere taxatie bij verkoop of staking tot een hogere boek- of stakingswinst zal lijden.

Dus het niet afgeschreven deel van de correctie ad 50K.

Maar u wordt begeleid door een gerenommeerd accountantskantoor en die zullen u zeker van dienst willen zijn.

Helaas zijn de vergoedingen proceskosten vaak lager dan de werkelijke kosten.

Veel succes gewenst en ik ben benieuwd hoe het afloopt.

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar