• 0

21% btw over producten van alibaba en aliexpress

Goedenavond,

 

Ik heb een webwinkel waar ik producten verkoop van de website aliexpress en het begint momenteel goed te lopen. Nu krijg ik bij een bestelling op aliexpress geen factuur en staat er niet aangegeven wat het btw tarief is etc. (Deze betaald de verkoper voor mij bij invoer, en het andere product dat ik verkoop komt uit duitsland dus is al binnen europa dus 21% invoerrechten is al betaald.) Ook bij het product uit duitsland staat geen btw tarief maar gewoon het gehele bedrag van de bestelling.

 

Mag ik van deze orders van aliexpress wel 21% btw terugvragen ookal staat dit nergens en krijg ik geen facturen (heb natuurlijk wel bewijs van de betaling, de bestelling zelf etc.)

 

Op het internet staat hier niks over dus hopelijk kan iemand mij helpen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Rararas,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Mag ik van deze orders van aliexpress wel 21% btw terugvragen ookal staat dit nergens en krijg ik geen facturen (heb natuurlijk wel bewijs van de betaling, de bestelling zelf etc.)

Je mag alleen BTW aftrekken die vermeld staat op de factuur. Uitgaven mag je (tot op zekere hoogte) aannemelijk maken door betaling, BTW moet er keihard opstaan.

 

Op het internet staat hier niks over dus hopelijk kan iemand mij helpen.

Heb je het hele internet gelezen? Knap. Het staat gewoon op de site van Belastingdienst:

 

U kunt btw over zakelijke uitgaven alleen aftrekken als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

 

- U krijgt een factuur waarop btw staat. Deze factuur moet voldoen aan de eisen voor een btw-factuur.

 

Daarnaast geldt dat natuurlijk voor Nederlandse BTW en niet voor Chinese BTW, die laatste kun je hier niet terugvragen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Rararas,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Mag ik van deze orders van aliexpress wel 21% btw terugvragen ookal staat dit nergens en krijg ik geen facturen (heb natuurlijk wel bewijs van de betaling, de bestelling zelf etc.)

Je mag alleen BTW aftrekken die vermeld staat op de factuur. Uitgaven mag je (tot op zekere hoogte) aannemelijk maken door betaling, BTW moet er keihard opstaan.

 

Op het internet staat hier niks over dus hopelijk kan iemand mij helpen.

Heb je het hele internet gelezen? Knap. Het staat gewoon op de site van Belastingdienst:

 

U kunt btw over zakelijke uitgaven alleen aftrekken als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

 

- U krijgt een factuur waarop btw staat. Deze factuur moet voldoen aan de eisen voor een btw-factuur.

 

Daarnaast geldt dat natuurlijk voor Nederlandse BTW en niet voor Chinese BTW, die laatste kun je hier niet terugvragen.

 

 

Bedankt voor uw snelle antwoord. Dit betekent dus dat ik geen btw mag terugvragen van de inkopen die ik doe op aliexpress omdat er geen btw op vermeld staat?

Link naar reactie
  • 0

Want de situatie is nu dat ik een product inkoop voor €180 bij een chinese leverancier maar deze heeft een 'warehouse' in Duitsland. Zodoende is de btw dus betaald door de leverancier maar deze btw wordt bij het bedrag dat ik betaal meegerekend (Dus zit al in de €180).

 

Tevens de producten die uit china komen, daar betaald de leverancier btw (invoerkosten etc) over. Tevens wordt dit bedrag meegerekend in de prijs die ik betaal.

 

Hoe zit dit nu?

Link naar reactie
  • 0

Want de situatie is nu dat ik een product inkoop voor €180 bij een chinese leverancier maar deze heeft een 'warehouse' in Duitsland. Zodoende is de btw dus betaald door de leverancier maar deze btw wordt bij het bedrag dat ik betaal meegerekend (Dus zit al in de €180).

 

Tevens de producten die uit china komen, daar betaald de leverancier btw (invoerkosten etc) over. Tevens wordt dit bedrag meegerekend in de prijs die ik betaal.

 

Hoe zit dit nu?

Welk bewijs heb jij dat de leverancier btw heeft betaald? Ik heb tientallen keren iets bij Ali besteld en nooit stond er BTW op vermeld. Hoe weet jij dat het warehouse binnen het btw-gebied valt?

Nb. Invoerkosten zijn geen BTW!

 

Link naar reactie
  • 0

Mag ik van deze orders van aliexpress wel 21% btw terugvragen ookal staat dit nergens en krijg ik geen facturen (heb natuurlijk wel bewijs van de betaling, de bestelling zelf etc.)

 

Wat je nooit betaald hebt kun je ook niet terugvragen.

 

Als de BTW in Duitsland betaald is is dat in ieder geval geen Nederlandse BTW. Als jouw Chninese leverancier vanuit Duitsland aan jou levert en goederen gaan van DE naar NL kan de leverancier het 0-tarief voor een intracommunautaire levering hanteren, maar zelfs dan moet op de factuur vermeld staan dat dit van toepassing is.

Link naar reactie
  • 2

Nu krijg ik bij een bestelling op aliexpress geen factuur en staat er niet aangegeven wat het btw tarief is etc. (Deze betaald de verkoper voor mij bij invoer, en ...... )

Tjonge jonge, er wordt wat aangerommeld met en bij Aliexpress.

 

Als de verkoper BTW en invoerrechten voor je betaalt, zal hij toch wel degelijk een factuur bij de zending moeten overleggen zodat de douane vast kan stellen hoeveel invoerrechten en BTW er moeten worden voldaan. De leverancier zou je dus heel eenvoudig een kopie van deze factuur kunnen sturen. Als hij dat niet doet, kun je er voor 100% van uitgaan, dat hij een te lage waarde aangeeft om minder invoerrechten en BTW te betalen. Wat de gevolgen zijn als de douane hier achter komt, weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat ze dan proberen het verschil op jou te verhalen en dat je een intensieve controle van je boeken krijgt.

 

( ..... het andere product dat ik verkoop komt uit duitsland dus is al binnen europa dus 21% invoerrechten is al betaald.) Ook bij het product uit duitsland staat geen btw tarief maar gewoon het gehele bedrag van de bestelling.

 

Als het uit Duitsland komt, zijn er invoerrechten en 19% BTW betaald bij invoer uit China. Tenminste, als alles volgens de regels werd ingevoerd. Maar daar zet ik bij leveranciers van Aliexpress en hun duitse partners of magazijnen zo mijn vraagtekens bij.

 

Is die factuur van een duits bedrijf? Heb je al eens gecontroleerd of dat bedrijf ingeschreven staat bij de IHK (Industrie und Handelskammer)? Als dat het geval is, is het voor hun eenvoudig je een factuur met BTW te sturen of er een intracommunautaire levering van te maken. In het eerste geval kun je dan de BTW in Duitsland terugvorderen en in het tweede geval zul je het als zodanig op je BTW aangifte moeten vermelden.

 

Is het een "bedrijf" dat niet geregistreerd is bij de IHK, dan moet je eens nadenken over het feit wie er aansprakelijk is voor schade indien er wat gebeurt. Ik ben bang, dat jij dan met de gebakken peren zit.

 

Het lijkt allemaal zo eenvoudig. Goedkoop inkopen bij Aliexpress en in de avonduren wat bijverdienen door duur te verkopen in een webshop. Aan wat er tussen inkoop en verkoop allemaal zit en hoe een correcte administratie er uit moet zien, wordt eenvoudig niet gedacht.

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Ik heb van de leverancier die uit china levert van iedere order een invoice gekregen waarop staat dat de prijs incl. de 21% btw is.

 

 

 

Met zowel al hun bedrijfsgegevens etc.

 

De leverancier in china is momenteel bezig met het opzoeken van de facturen (invoice) en deze zal ik dus morgen ontvangen.

 

Is dat voldoende om de btw erover terug te vragen?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb van de leverancier die uit china levert van iedere order een invoice gekregen waarop staat dat de prijs incl. de 21% btw is.

 

 

 

Met zowel al hun bedrijfsgegevens etc.

 

De leverancier in china is momenteel bezig met het opzoeken van de facturen (invoice) en deze zal ik dus morgen ontvangen.

 

Is dat voldoende om de btw erover terug te vragen?

 

Ik bedoel dat de leverancier uit Duitsland momenteel bezig met met het opzoeken van de facturen. ::)

Link naar reactie
  • 0

In je openingspost schrijf je dat je van de leverancier in China GEEN factuur krijgt. Nu zeg je dat je die WEL krijgt. Een beetje verwarrend. Wat is nu correct?

 

Als je WEL rekeningen van die chinese leverancier hebt ontvangen, kijk dan of het bedrag van de rekening overeenkomt met hetgeen je daadwerkelijk hebt overgemaakt en of er duidelijk opstaat dat de leverancier alle kosten van invoer (invoerrechten en BTW) plus het gehele transport betaalt. En nogmaals, wat je niet hebt betaald, kun je niet terugvorderen.

 

Facturen uit Duitsland: Daar moet altijd opstaan hoeveel BTW er is berekend. 19% of 0%. Je duitse leverancier zal in Duitsland een BTW opgave moeten doen. Indien hij 19% berekent, zal hij die moeten afdragen aan de duitse fiscus. Als jij de goederen als bedrijf hebt gekocht, kun je de 19% BTW bij de duitse fiscus terugvragen. Het bedrag van de BTW moet dan wel op de rekening staan. Heeft hij geen BTW berekend, moet hij op zijn factuur vermelden dat het een intracommunautaire levering is en dit OOK bij zijn BTW aangifte opgeven. Bij een intracommunautaire levering met 0% BTW zul jij dit in Nederland ook als zodanig in je BTW aangifte moeten opnemen. In dat geval heb je geen BTW betaald en kun je ook niks terugvragen.

 

Uit alles wat ik tot nu toe gelezen heb, blijkt maar weer eens hoe amateuristisch en ondoordacht er door zowel kleine webshops als ook leveranciers in Aliexpress wordt gewerkt. De eerste groep handelt meestal uit onwetendheid, de laateste groep verdenk ik al langer van fraude op grote schaal.

 

Een bedrijf voeren is meer dan alleen maar inkopen en verkopen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Ik heb leverancier bericht en heb factuur gekregen waar op staat: price is including tax (21% btw)

Staat er "price is including tax" of staat er letterlijk "price is including tax (21% btw)"? Als er 21% btw op de factuur zit (en dat ook separaat als bedrag met berekening wordt vermeld), dan is hij opgesteld volgens de Nederlandse regels en heeft de leverancier dus btw afgedragen in Nederland? Wat is het btw-nummer van je leverancier dan?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

[...]

Uit alles wat ik tot nu toe gelezen heb, blijkt maar weer eens hoe amateuristisch en ondoordacht er door zowel kleine webshops als ook leveranciers in Aliexpress wordt gewerkt. De eerste groep handelt meestal uit onwetendheid, de laateste groep verdenk ik al langer van fraude op grote schaal.

 

Een bedrijf voeren is meer dan alleen maar inkopen en verkopen.

Mooi gezegd en helaas erg van toepassing...

 

Link naar reactie
  • 0

Directe leveringen vanuit china kunnen pogingen tot smokkel zijn.

 

Je ziet bijv vaak dat men een lager bedrag op het duoane label zet dan dat er daadwerkelijk voor het product betaald is. Denk aan bijv een chinese smartphone van $200 die als declaratie iets als 'sample - $20' krijgt. Hiermee wordt voorkomen dat er btw en evt invoerrechten berekend wordt, tenzij de douane door heeft dat er gesmokkeld wordt en die kosten alsnog in rekening brengt.

 

Voor consumenten is dit een beetje een gokspel, vaak gaat het 'goed', en als het mis gaat dan betaal je 21% extra, eigen risico. Die 21% zou je bij 'nette import' sowieso betalen, dus het is een gok die een consument gerust kan wagen.

 

Handel je bedrijfsmatig wordt het allemaal een stuk lastiger. Vanuit china is het niet erg als er door de nederlandse douane 21% btw wordt opgeplakt, die kun je gewoon terugvragen.

 

Maar komt het uit duitsland, dan zal de nederlandse douane er niet naar kijken. Als er btw in het bedrag zit zou je het tegen de netto prijs moeten kunnen kopen als een ICL. Alternatief is kopen met een factuur waar de -duitse- btw (mwst) op staat, en die proberen terug te krijgen (kan wel, maar is meer gedoe).

 

 

Of het eerste geval fraude is: mogelijk wel door te lage bedragen te declareren, in principe moet hier de consumentenprijs incl verzendkosten worden opgenomen. Chinees creatief boekhouden wil daar nog wel eens de 'kosten van de onderdelen' oid van maken waardoor het bedrag onder de grens blijft.

Link naar reactie
  • 0

Nou ik denk dat deze meneer helemaal niet weet waar hij mee bezig is 'Rararas', hij leest including tax maar hij schrijft ( 21% ) waar komt die 21% nou vandaan dan?

Duitsland hanteert 19% en China in sommige (of meeste) gevallen 0%, dus hier gaat volgens mij iets niet zuiver. Niet om flauw te doen maar ik vind dat er toch een toetsing moet komen om te bepalen en oordelen, dat de verantwoordelijke voor een webshop een gezonde basis in huis heeft betreft boekhouding, vakkennis en wetskennis.

Hier wordt maar weer aangegeven dat iedereen zo maar wat kan doen en beginnen zonder enige kennis, laten we eerlijk zijn, zo`n btw vraagje dat moet je toch gewoon in de tas hebben!

Link naar reactie
  • 0

Ik vind de verwarring wel begrijpelijk.

 

Het probleem is dat je vaak niet weet hoe het nou precies zit met de btw, vooral omdat die partijen uit china er een rommeltje van maken.

 

Als je iets koopt dat direct uit china/hongkok/etc verzonden wordt kun je erop rekenen dat daar geen nederlandse btw over betaald is, tenzij de douane het onderschept en er een rekening voor de btw en evt invoerrechten aan vast plakt.

 

Maar je ziet ook dat sommige chinese verkopers werken met warehouses in europa, om daarmee de levertijden te verkorten (van 2 weken tot 2 dagen oid). De vraag is dan of er op enig moment btw is toegepast.

 

De vraag is bijvoorbeeld maar waar een dergelijke warehouse precies zit. Dat kan ook aan de 'airside' van een vliegveld zijn, dus nog buiten de douane van het land waarin het fysiek gevestigd is. Vervolgens verzenden ze zoiets van de airside in duitsland naar de landside in nederland, en zou de nederlandse douane er btw etc op moeten plakken.

 

Zoiets zou best kunnen gebeuren, ook al komt het product uit een warehouse dat fysiek wel gevestigd is in duitsland, maar fiscaal aan de airside zit buiten de duitse douane.

 

Wat dat betreft is het niet zo eenvoudig om vooraf te weten of er nog btw over een bestelling gerekend gaat worden, of dat de totaalprijs inclusief betaalde en mogelijk terug te vorderen btw is. Voor consumenten maakt het meestal niet zoveel uit, maar als ondernemer wil je wel zeker weten of de inkoopprijs inclusief of exclusief btw is gezien je die kunt terugvragen.

Link naar reactie
  • 0

Dan kan gemakshalve wel aangenomen worden dat het altijd met btw 0% wordt verzonden, bovendien is het een niet EU land en daar heb je gekocht en betaald. Als het goed is, is het aankoopbedrag ook gelijk aan het factuurbedrag, zakelijk wordt alles uitgedrukt in excl. BTW.

 

Dus TS is er uit, geen btw terug vorderen want dan zou het wel erg goedkoop worden ;)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het is helemaal niet verwarrend. Alleen als er expliciet een btw bedrag genoemd is en duidelijk in welk land die btw betaald is, is er wellicht een mogelijkheid die btw in dat land terug te vragen.

 

Alleen als je bij voorbaat zekerheid hebt dat je die btw terug zult krijgen, is het verantwoord de inkoop exclusief het btw bedrag als inkoopwaarde aan houden.

 

In alle andere gevallen is het verstandig de totale factuur waarde als inkoopwaarde aan te houden.

 

In alle genoemde gevallen zul je bij verkoop over het bedrag btw af moeten dragen, als je dat ook zou moeten doen als je bij een NL groothandel had gekocht. De marge regering is niet van toepassing.

Link naar reactie
  • 0

Het is helemaal niet verwarrend. Alleen als er expliciet een btw bedrag genoemd is en duidelijk in welk land die btw betaald is, is er wellicht een mogelijkheid die btw in dat land terug te vragen.

 

Klopt, probleem is wellicht dat men er (mogelijk ten onrechte) van uit gaat dat bij een bestelling die uit duitsland gestuurd wordt er duitse btw over berekend is - vergelijkbaar met gewoon iets kopen in een duitse (web)winkel.

 

Als het een zakelijke aankoop is lijkt het mij logisch om vooraf te checken hoe dat zit, en of het ICL geleverd kan worden zodat je helemaal geen btw-gedoe hebt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.