• 0

Vakantiegeld voor ZZP'ers

Bij Zoofy doen we hoofdzakelijk zaken met ZZP'ers. Eén van de loodgieters waar we mee samenwerken kwam met het lumineuze idee van vakantiegeld. Ik vond dat een heel goed en leuk idee :)

 

Veel vakmannen kunnen hun geldzaken een stuk beter regelen en daar zouden wij misschien wel een bijdrage aan kunnen leveren.

 

Op het eerste gezicht lijkt het simpel. Van alle omzet die via ons loopt betalen we 8% nog niet uit. De vakman stuurt een factuur naar de klant en een deel van de klanten betaalt de factuur aan ons en een ander deel betaalt direct aan de vakman. Wij houden 8% van de omzet van de vakman vast tot en met mei / juni. Dan heeft ie in één keer een leuk potje met geld om iets mee te doen.

 

De moeilijkheid zit hem in de details denk ik dan? In principe gaan we een overeenkomst aan met de vakman dat we (een deel van) zijn omzet later uitbetalen. Het blijft zijn geld, maar hij krijgt het wat later. Lijkt me nog allemaal kunnen, toch?

 

Maar zijn er nog andere haken en ogen? Zie ik iets over het hoofd? Of is het echt zo simpel? Als ze ergens schulden hebben of ze raken failliet dan kunnen de schuldeisers hun vordering bij ons aanspreken, maar ook daar zie ik geen grote haken en ogen?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

1 woord:blockchain ;).

(Nu nog een lean blackbelt agile scrumteam om het te implementeren)

 

 

In de roos Norbert!

 

In dit voorbeeld zou Zoofy bij het uitbetalen van de factuur, 8% in een Bitcoin-betaling kunnen doen, die pas in mei uitgegeven kan worden. Bitcoin staat het toe om geld voor een bepaalde tijd te "locken". Het geld is dan onderweg; wel uit handen van de afzender, nog niet beschikbaar voor de ontvanger. Fiscaal en juridisch zuiver.

 

Boekhoudkundig nog wel interessant. In feite ben je verzekerd van ontvangst op het moment van betalen door Zoofy, dus je kunt het gewoon opnemen als ontvangen betaling. Het is echter wel een balanspost waar je nog geen uitgaven uit kunt doen.

 

Nou is er vast wel iemand hier, die gaat opmerken dat het Bitcoin-deel in mei wel de helft waard kan zijn in euro, of verdubbeld. Mocht je koersrisico willen voorkomen, dan wordt het lastiger. Er is nog geen euro-blockchain :-)

 

 

Overigens kan ik me goed voorstellen dat ZZP'ers zo'n meevaller willen inbouwen in hun dagelijkse praktijk. Ondanks dat ik prima met geld kan omgaan, gebruik ik ook zo'n constructie. Door jaarlijks aangifte te doen voor de hypotheekrente-aftrek, heb ik elk jaar een geplande verrassing. De paar duizend euro teruggaaf in juli is een leuke meevaller.

Nodeloos complexe oplossing voor een probleem welke helemaal niet bestaat of hoort te bestaan.

 

Zoals terecht aangegeven zitten groepen ZZP-ers helemaal niet te wachten op dit soort schijnconstructies omdat het namelijk tendentieus werkt. Dat is ook precies de reden waarom de staatssecretaris en de belastingdienst zich geroepen voelde de ZZP markt wat op te schudden. Het gaat namelijk om oneigenlijk voordeel (lees misbruik) halen uit fiscale voordelen die bestemd zijn voor ondernemers.

 

Punt is dat mensen die afhankelijk zijn van dit soort constructies als voor vakantiegeld zoals eerder opgemerkt daarnaast mogelijk financiele problemen kennen en moeilijk met geld kunnen omgaan. Dit soort mensen zal uiteindelijk een beroep doen op de sociale zekerheid. Dat terwijl ze wel genoten hebben van fiscale voordelen maar geen of minimale bijdrage geleverd hebben aan die sociale zekerheid. Dit laatste is nu net het kernpunt waar het om draait.

 

Wat je zult zien is dat mensen met een goed tarief (>75euro) helemaal geen behoefte hebben aan dit soort constructies. Die willen het geld meteen hebben. En dit zijn nu precies die mensen die achteraf geen beroep doen op de sociale zekerheid maar intussen wel een flinke bijdrage hebben geleverd om deze sociale zekerheid in stand te houden. En dan maakt het helemaal niet uit of dit linksom in vast dienstverband is of rechtsom als ZZP-er die zichzelf verhuurd. Deze groep heeft last van dergelijke schijnconstructies als geopperd in dit topic.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.