Closed source software met customisation verkopen
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Keugels
Keugels
Beste forummers,
Wij zijn software aan het ontwikkelen die we B2B aan willen bieden. Nu komt er voor elke klant een groot deel aan customisation aan te pas. Ik zit in dubio hoe dit precies aan te willen bieden, en hoe dit door anderen gedaan wordt.
In principe is de basis software closed-source; dit is een basis systeem die voor elke klant gebruikt zal worden. Hieromheen komt een groot deel customisation voor de klant, waar door de klant voor betaald gaat worden; deze custom ontwikkeling zal voor de meeste klanten door blijven lopen; in de loop der tijd zullen er nieuwe klant-specifieke features aangevraagd worden.
Mijn vraag is nu. Wij bieden software aan, waarbij wij ons basissysteem gaan gebruiken. Hierop bouwen wij verder naar het eindproduct voor de klant. Wij zullen de software gaan hosten. Wij rekenen de klant ontwikkelingskosten en een hosting/license fee per maand/jaar.
Wat nu als de klant klaar met ons is? Wij hebben een systeem ontwikkeld op basis van onze eigen closed-source software. De klant heeft echter betaald voor een groot deel van de ontwikkeling van de software, gebouwd op ons systeem. Wij gaan uiteraard ons closed-source systeem niet vrijgeven. Met ons is de klant ook zijn/haar software kwijt (?).
Is de klant dan maar zijn/haar investering kwijt? Zit de klant voor eeuwig vast aan ons? Hoe werkt dit precies, wat is hier een goede weg in? Ik weet dat het meer gebeurt op deze manier, maar ik ben heel benieuwd hoe andere bedrijven dit afhandelen.
In de loop der tijd investeert de klant veel in nieuwe features. Wij rekenen voor extra features/onderhoud een x bedrag per uur. Is het verstandig een maximale jaarlijkse verhoging in percentages in het contract op te nemen? Als de klant 20 jaar klant is kunnen wij uiteraard tegen die tijd niet meer de uurprijs van 20 jaar geleden hanteren, maar de klant wil ook zekerheid dat, nu ze aan ons 'vastzitten', wij de prijzen niet ineens onredelijk hoog maken.
Iemand ervaringen met dit scenario? Hoe gaan andere bedrijven hiermee om?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag