• 0

Vervoer - Lease of koop ?

Beste ondernemers,

 

Momenteel ben ik bezig met het berekenen van de kosten van mijn bedrijf in oprichting.

Nu ben ik bezig met het uitzoeken wat het vervoer mij gaat kosten.

 

Voor mijn bedrijf heb ik een representatieve auto nodig, nu heb ik helaas niet de liquide middelen om zelf een nieuwe aan te schaffen.

Dus het zal een 2de hands wagen worden. Een niet al te dure in het begin aangezien ik het geld eerst beter voor andere dingen kan gaan gebruiken. Denk aan 2/3 duizend euro.

 

Nu viel mij nog iets op. Veel bedrijven heel veel bedrijven leasen auto's.

Dit lijkt ook wel aantrekkelijk:

-   geen onverwachte kosten

-   geen onderhoud

-   een nieuwe representatieve wagen

-   etc.

 

Echter wat zijn er verder nog aan voor en nadelen te bedenken ?

Uiteraard kan je niet gemakkelijk van een leasewagen af, maar goed vervoer heb je toch nodig.

 

Klopt het dat je het leasebedrag compleet van de belasting kan aftrekken ?

Dan is een relatief goedkope leasewagen voor mij wel interessant.

 

Verder weet ik nog niet precies hoeveel km’s ik ga rijden, is het mogelijk later een leasecontract aan te passen ?

 

Graag zou ik van jullie horen als het hier bovenomschreven klopt. En eventuele andere voor/nadelen van het leasen ten opzichte van een goedkope auto kopen.

 

Of wat ook nog een optie is is een financiering voor een 3 jaar oude auto ? wat voor voor en nadelen kleven daar aan ?

 

Alvast bedankt.

Itsme850

 

Edit: misschien in het verkeerde forum ? dit is geen schoolopdracht oid.

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

en ook: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=21;action=display;threadid=4818

 

en https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=21;action=display;threadid=4080

 

ps: allemaal te vinden onder de zoekknop met de term leasen ;)

 

Daarnaast: enige tijd geleden heb ik een artikel gelezen over de voordelen van het overnemen van leasecontracten... bij bijv. faillisement kun je dan een al aangegaan leasecontract overnemen tegen een voordeliger tarief.

 

Misschien kan HL-lid Okidoki je daar meer over vertellen (leasetrader.nl)...

Link naar reactie
  • 0

Zoals anderen al opgemerkt hebben is dit onderwerp reeds eerder aan de orde geweest. In aanvulling daarop even een geval uit de praktijk. Wij hebben bij de start van onze vennootschap laten uitrekenen wat de beste optie was. Auto op de zaak of prive, lease of koop. Uiteindelijk bleek dat bij de beoogde aanschafprijs (tot 16000) met 35.000 km per jaar het voordeliger was om prive een auto aan te schaffen en de zakelijke km'

s te declareren.

 

Lease lijkt aantrekkelijk, maar daaraan kleeft het nadeel dat de contractduur realtief lang is, hetgeen voor een startende ondernemer toch een risico inhoudt. Een ander punt.Uit ervaring met leasecontracten/ bedrijven weet ik dat men over het algemeen niet op starters zit te wachten. Een starter houdt risico's in, in veel gevallen wordt een "borg" van 3 tot 6 maanden aan leasetermijnen gevraagd.

 

De vergelijking tussen lease en een auto tot 3 k vind ik niet reeel. De kans op gebreken met een auto tot die prijs is vele malen groter als met een jongere auto (lees: lease-auto), om van de representativiteit nog maar te zwijgen.

 

Voor zover je tot koop besluit, vraag ik mij dan ook af of je er verstandig aan doet om een auto van 2 of 3k te kopen. Voor 13k kun je prima een probleemloze auto kopen die in gebruik en onderhoud goedkoper is dan een lease-auto. Een dergelijk bedrag is goed te financieren en loop je minder risico mee.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

De wagen wil ik uiteraard ook prive gebruiken, hoewel ik ook nog een andere wagen heb die ik niet zakelijk wil gebruiken.

Ik zit er ook aan te denken de auto prive te kopen en km vergoeding van de zaak aan mijzelf te geven.. , wel wat vreemd bij een eenmanszaak ?

 

En qua aanschaf is 13.000 euro gewoon te veel, vandaar max 3000, dan heb ik nl. ook geen financiering voor mijn plannen nodig.

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
  • 0

De kans op gebreken met een auto tot die prijs is vele malen groter als met een jongere auto (lees: lease-auto), om van de representativiteit nog maar te zwijgen.

 

Voor zover je tot koop besluit, vraag ik mij dan ook af of je er verstandig aan doet om een auto van 2 of 3k te kopen. Voor 13k kun je prima een probleemloze auto kopen die in gebruik en onderhoud goedkoper is dan een lease-auto. Een dergelijk bedrag is goed te financieren en loop je minder risico mee.

 

Heb vorig jaar een prachtige Citroen XM diesel gekocht voor nog geen 1700 EUR. In 1 jaar 1x grote beurt gehad en verder 1 reparatie van EUR 250,- Rijdt als een zonnetje en zeer representatief! Heb er nu 40.000 km opzitten in 9 maanden. Kan makkelijk nog 100.000 km mee, en dan koop ik de volgende ;D

 

Mijn advies: koop een (oorspronkelijk) dure auto, zijn technisch vaak zeer goed (BMW, Merc, topmodellen andere fabrikanten). Rijdt lekker en comfortabel.

 

Nadeel: hoge lasten voor wegenbelasting en verzekering. Maar jonge auto's zijn in verzekering ook niet goedkoop. En de afschrijving is vrijwel nul.

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hallo Fred.

Dat is opzich wel een goed plan, echter heb ik ook al een dure duitse wagen van 15 jaar oud voor de deur staan.. (nieuw > 100.000 euro ) die vreet al genoeg wegenbelasting en verzekering, deze is ook wat te representatief ;D

 

Een citroen XM is een leuke wagen, echter redelijk duur qua rijden, mag ik vragen wat het gemiddelde verbruik bij de diesel is ?

Zelf zat ik wat te denken aan een mazda 626.

 

Ik heb ook een aantal bmw's gehad, en de onkosten voor onderhoud zijn toch vrij hoog.

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Fred,

 

De keuze tussen een auto leasen en een auto van 3k is niet zo heel reeel. Een auto die geleast wordt zal niet ouder dan een jaar of 4 zijn. Daarna gaan de kosten voor reparatie en onderhoud te veel meetellen.

 

Leasen wordt eigenlijk om 2 hoofdredenen gedaan:

  • het financieren van de auto (wordt dus door de leasemaatschappij gedaan)

  • het gemak dat je geen administratieve lasten hebt.

Zoals Edward ook al aangeeft zitten de meeste leasemaatschappijen niet op starters te wachten. In dat geval is het overnemen van een lopend leasecontract iets interessanter. Bij een auto uit een faillissement kan je dat best wat geld schelen, en als de auto al wat ouder is, is er door de leasemaatschappij al aardig op afgeschreven. Daardoor is hun risico kleiner en zullen ze minder borgstellingen vragen en je eerder accepteren. De kosten zijn wel volledig aftrekbaar, maar je krijgt wel een BTW bijtelling.

 

Over het algemeen is de optie die Edward aangeeft voor een eenmanszaak zonder personeel het beste. Koop een auto en geef jezelf een kilometervergoeding. Dit gbeurd heel veel. Helaas is de vergoeding die je jezelf mag geven nog maar 18 cent p/km. Dit was 28 >:(

 

Voor meer informatie heb ik een boekje met de 25 meest gestelde vragen over autoleasing laten samenstellen. Het is te bestellen via www.leasetrader.nl. Wie als HL lid hier interesse in heeft kan het me via een pm laten weten dan stuur ik het je gratis toe.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Een citroen XM is een leuke wagen, echter redelijk duur qua rijden, mag ik vragen wat het gemiddelde verbruik bij de diesel is ?

Zelf zat ik wat te denken aan een mazda 626.

 

Ik heb ook een aantal bmw's gehad, en de onkosten voor onderhoud zijn toch vrij hoog.

 

Verbruik is 1:12.5 als ik haast heb ;D en 1:14 als ik netjes rijdt. Is wel voornamelijk snelweg. Veel in de stad zal het gauw 1:10 zijn... (2.1 turbodiesel, 110pk)

 

Ik weet niet waarom je XM rijden duur vindt? Behalve belasting :-X

 

Ben nou eenmaal Citroen fanaat, 1x met die vering rijden en je wilt niet anders meer ;D

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

De keuze tussen een auto leasen en een auto van 3k is niet zo heel reeel. Een auto die geleast wordt zal niet ouder dan een jaar of 4 zijn. Daarna gaan de kosten voor reparatie en onderhoud te veel meetellen.

 

Ik ging in op Edwards stelling dat je een goedonderhouden auto van ong 13k zou 'moeten' kopen. Kan natuurlijk, mijn idee is meer een oude doch goede auto kopen. Als het een miskoop blijkt, is het leed te overzien vanwege de lage afschrijving. En als het goed gaat, rijd je (relatief) goedkoop!

 

Voor starters vermoedelijk een betere optie dan > 10k in een auto stoppen, of leasen, maar YMMV*. Zorg wel dat je een buffertje hebt (zeg 2000 EUR) om stante pede een andere auto te kopen als de huidige ermee ophoudt.

 

*YMMV - your mileage may vary ofwel: bepaal je keuze voor je eigen omstandigheden.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Reeel of niet reeel.. het is gewoon zo dat de financien het niet toe laten een auto van 13k of meer aan te schaffen. Ik wil graag starten zonder leningen.

 

Dus of lease ( geen aanschaf.. ), maandelijkse inkomsten heb ik wel mits mijn plan goed uit pakt.

 

Mocht hij het begeven heb ik nog een andere auto hier voor de deur staan.. dus dat is geen ramp.

 

@Fred: ik heb 1 keer in een XM gezeten, mooi ruime wagen ! niet gek opzich, alleen die zachte vering he.., geef mij maar lekker harde vering 8)

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
  • 0
Ik wil graag starten zonder leningen.

 

Dus of lease ( geen aanschaf.. ), maandelijkse inkomsten heb ik wel mits mijn plan goed uit pakt.

 

Of je nou start met een lening of een contract waar je aan vastzit, dat verschil zie ik niet zo. Je zou eens een rekensom moeten maken die de maandelijkse exploitatielasten laat zien van een gebruikte auto of een leaseauto.

 

Ik denk dat je heel snel tot de conclusie komt dat je met de gebruikte auto aardig wat onderhoudskosten mag maken om aan hetzelfde maandbedrag te komen. Met als voordeel dat je die kosten niet elke maand ook daadwerkelijk hoeft uit te geven zoals bij een leaseauto wel het geval is (maandelijkse verplichting.)

 

Wanneer je de aanschafwaarde van de auto financiert, houd je daarnaast net zoveel financiële armslag. Je bent ook nog eens flexibeler (meer of minder km, in geval van nood direct te verkopen bij een leasecontract alleen maar meer kosten).

 

Kortom gebruikt is verstandiger. Nu alleen nog bepalen wat een verstandige aanschaf is bij gebruikt. De goedkope auto die je direct zelf kunt betalen, of de iets duurdere auto die je gedeeltelijk moet financieren? Ook hier geldt dat je kunt kijken naar de verwachte maandelijkse kosten, alleen dit is lastiger te bepalen. Onderhoud is namelijk een moeilijke factor. Algemeen kun je echter zeggen dat een goedkope auto sneller gebreken zal vertonen dan de duurdere (jongere, minder km) auto.

 

Overigens kan het vervolgens altijd nog dat je de gebruikte auto op de zaak zet! Je moet alleen even berekenen of dat inderdaad nog gunstig is.

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Als de autokosten hoger zijn dan de bijtelling + km vergoeding dan ben je beter uit om de auto op de zaak te zetten.

 

Stel je hebt een auto met een cataloguswaarde van 18.000 euro dan bedraagt de bijtelling 22% = 3.960 euro

Stel je rijdt 10.000 km zakelijk, dan bedraagt de kmvergoeding op het moment dat je de auto prive zou nemen = 1.800 euro.

 

De totale autokosten moeten in dat geval meer dan 5.760 euro bedragen wil het zinvol zijn om de auto op de zaak te zetten. Deze autokosten bestaan uit afschrijving, onderhoud, verzekering, wegenbelasting, brandstof en auto wassen, parkeren etc.

 

Hoe minder je zakelijk rijdt hoe sneller je zult zeggen dat het verstandig is om de auto op de zaak te zetten.

 

Overigens is het zo dat je BTW inderdaad mag aftrekken, maar je moet dit corrigeren met 12% van 22% van de cataloguswaarde. In dit geval zou dat 475 euro zijn dat je niet terugkrijgt. Maar daar kom je natuurlijk al snel boven door de BTW op brandstof en onderhoud.

 

Je kunt eventueel ook de BTW bij de aanschaf van een auto verrekenen. Hiertoe moeten het wel zogenaamde BTW auto's zijn (kijk maar eens op autotrack, je ziet vaak marge of btw staan). Bij BTW auto's is de btw nog aftrekbaar. Dus als je een prijs van 11.900 euro ziet en er staat BTW bij dan kost de auto jouw zaak slechts 10.000 euro.

 

Kortom even rekenen of het zinvol is de auto op de zaak te zetten of prive te nemen.

 

 

 

 

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Volgens mij mag je jezelf meer dan 18 cent per kilometer betalen.

Alleen betaal je hier (inkomsten?) belasting over.

Ik denk dat de boekhouders hier wel antwoord op kunnen geven.

 

Wat heeft het voor de zelfstandig ondernemer voor zin om meer uit te betalen dan de 0,18 als dat toch niet als kosten wordt gezien. (stel je betaalt jezelf 0,28 uit dan betekent dat je de kosten eerst verhoogd, maar vervolgens de 0,10 weer bij je inkomen moet optellen).

 

Merkava, je hebt dus gelijk maar voor de zelfstandig ondernemer is het volstrekt zinloos om meer uit te betalen dan onbelast is toegestaan.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ok nog een laatste vraag.

 

Opel heeft een leuke aanbieding op het moment finaciering tegen 0% rente.

 

Stel ik ga een auto kopen daar met zo'n financiering.

Dan ben ik per maand 400 euro kwijt.

Kan ik die 400 euro af trekken ?

Of kan ik dan het gehele aanschafbedrag van de wagen 1 keer aftrekken?

 

(400 euro is voorbeeld getal).

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
  • 0

Het bedrag dat je per maand afbetaalt aan de auto (financiering) staat los van het bedrag dat je opvoert als kosten (of te wel aftrekbaar van de winst maakt).

 

Je moet uitgaan van de werkelijke kosten van de auto op het moment dat je de auto op de zaak zet. Hierbij kun je de volgende posten opnemen;

  • Afschrijving
  • Rente financiering
  • Onderhoud
  • Verzekering
  • Motorrijtuigenbelasting
  • Overige kosten (zoals wassen/parkeren)

 

Alle posten behalve afschrijving kun je pas inbrengen als je daadwerkelijk die kosten maakt. Dus als de auto naar de garage gaat krijg je een rekening en die boek je dan onder autokosten.

 

Als je de auto koopt mag je niet direct het bedrag van de aanschaf opvoeren als kosten. Dit is begrijpelijk, want tenslotte verliest de auto niet direct alle waarde en je bent dat geld dus niet feitelijk kwijt (je hebt geld ingewisseld voor auto, waarde is gelijk).

 

Een auto verliest echter wel zijn waarde en die kosten mag je opvoeren. Zo moet je dus eigenlijk bekijken wat de restwaarde van de auto zal zijn over de looptijd. Stel jij bent van plan de auto 3 jaar te rijden, dan moet je nu een schatting maken van wat de auto over 3 jaar waard zal zijn.

 

Stel je koopt nu een auto van 8.000 euro en je verwacht dat deze over 3 jaar nog 2.000 euro waard is. Dan zijn jouw kosten over 3 jaar 8.000-2.000= 6.000. Of te wel je mag 2.000 euro per jaar als afschrijvingskosten van de winst aftrekken.

 

Natuurlijk geldt dit alles in het geheel niet wanneer je de auto prive koopt, dan kun je 18 cent per zakelijk gereden kilometer van de winst aftrekken.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Lijkt allemaal heel mooi, maar ik zou gewoon gaan voor een nette auto van ongeveer 3000,00 euro.

 

Voor de aanschaf van een voertuig is dat nog een flink bedrag. met de komst van die kl**e euro vergeten we vaak, dat dit neer komt op fl.6611,13

 

gezien je inzicht dat er meer niet in zit, ga ik ervan uit, dat je liquide niet heel erg breed zit. Een auto van dit bedrag verzeker je gewoon wa ( nieuwe autos en leasebakken worden vaak all-risk verzekerd) en als er eens iets gebeurd, heb je geen andere financiering lopen die je nog moet betalen.

 

Blijf vooral als starter goed op de kleintjes letten.

 

Groet

 

Jan

Omdat ik ook niet alles weet.

Link naar reactie
  • 0

Denk bij aanschaf ook eens aan een grotere 'aziaat' als een Nissan Maxima QX, doodsaaie bak maar met 6 cyl en alles er op en aan rij je prima. Zelfde geldt zo ongeveer voor Hyundai Sonata.

Die auto's zijn, mede door hun uitstraling denk ik, als occasion niet duur.

 

Heb overigens geen aandelen in die firma's : )

 

GJ

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk heb ik een tijdje in een Daewoo Nexia rondgereden.

Ja uiteraard, ik weet dat deze auto geen status heeft, en zelfs een Koreaan is, afgeleid (eigenlijk bijna kopie) van een Opel Astra.

 

Op dit moment oriënteer ik mij op de markt, en de mogelijkheden.

Dus een tweedehands of een leaseauto. Van OkiDoki heb ik een handig boekje (gratis) gekregen, heel informatief.

 

Zeker handig, maar uiteindelijk bepaal je zelf de keuze. Het maakt in principe niet uit of je kiest voor lease of (tweedehands)koop, zolang je voor jezelf het een en ander nauwkeurig op een rijtje hebt gezet/uitgezocht voor wat betreft eigen prioriteiten en behoeften.

Link naar reactie
  • 0
Als je de auto koopt mag je niet direct het bedrag van de aanschaf opvoeren als kosten. Dit is begrijpelijk, want tenslotte verliest de auto niet direct alle waarde en je bent dat geld dus niet feitelijk kwijt (je hebt geld ingewisseld voor auto, waarde is gelijk).

 

Ik kan me vergissen, maar kun je als starter niet middels een willekeurige afschrijving het gehele bedrag in 1 jaar aftrekken?

Link naar reactie
  • 0

mag ik de 12 % btw ten laste brengen van de winst

Ja, waar zou je 'm anders kwijt willen??? Je boekt 'm bij overige autokosten met als tegenpost "te betalen BTW"

 

 

Sterk, ik had hier niet eens over nagedacht, maar die 12% BTW correctie levert dus ook een vermindering van de te betalen loonbelasting op (er vanuit gaande dat het resultaat zo hoog is).

 

Ik dacht eigenlijk dat die 12% ten laste ging van het prive vermogen, maar ja inderdaad krijg je dan een balansverschil als alleen de 12% BTW wordt geboekt. Stom zeg, gewoon niet bij stilgestaan :)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.